Kanapékirályok - a Foxygen bemutatkozó lemeze

Foxygen: We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic

  • - greff -
  • 2013. február 14.

Zene

Túl azon a tényen, hogy egytől egyig rockzenekarokról van szó, mindeddig nem igazán lett volna egyszerű megválaszolni, hogy vajon mi is köti össze a Rolling Stonest, a Yo La Tengót, a Kinkst, az MGMT-t, a Jon Spencer Blues Explosiont, a Pavementet, a Velvet Undergroundot és Ariel Pinket, most azonban, első nagylemezével az amerikai Foxygen kétségkívül sikeresen tölti be a hiányzó láncszem szerepét, amennyiben képes mindezeket a hatásokat (és még néhány egyéb ízt is) egyidejűleg magába olvasztani. Jonathan Rado és Sam France dinamikusan feltörekvő duójának zenéje még a mai, gátlástalanul újrahasznosító közegben is vastagon röhejes lehetne a maga válogatáskazetta-jellegével, de a We are the 21st century...-n hallható dalok bravúros módon nem a zűrzavar, hanem egy kifejezetten egységes vízió felé fordítják a hallgatót.


A Foxygen végeredményben markáns popzenéjébe a pszichedélia nem Carl Sagan-rajongó kozmoszlovasok, hanem a délutáni napfényben bágyadtan mosolygó ifjú kanapékirályok kezéből csepeg, akik mintha a hatvanas évek álmodozó hangjait a húsz évvel ezelőtti egykedvű alternatívok agyán keresztül szűrték volna át minden egyes számban, legyenek azok rövidebbek vagy hosszabbak, békésebbek vagy elektromosak. A régimódi értelemben vett saját hang tökéletes hiányát ugyanakkor nemcsak a hangulat ellensúlyozza, hanem az is, hogy az innen-onnan elemelt motívumokat a két montázsművész újra és újra potenciális slágerekbe fűzi, megteremtvén így a frissesség törékeny, ritka és édes illúzióját.

Jagjaguwar/Neon Music, 2013


Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.