Kanapékirályok - a Foxygen bemutatkozó lemeze

Foxygen: We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic

  • - greff -
  • 2013. február 14.

Zene

Túl azon a tényen, hogy egytől egyig rockzenekarokról van szó, mindeddig nem igazán lett volna egyszerű megválaszolni, hogy vajon mi is köti össze a Rolling Stonest, a Yo La Tengót, a Kinkst, az MGMT-t, a Jon Spencer Blues Explosiont, a Pavementet, a Velvet Undergroundot és Ariel Pinket, most azonban, első nagylemezével az amerikai Foxygen kétségkívül sikeresen tölti be a hiányzó láncszem szerepét, amennyiben képes mindezeket a hatásokat (és még néhány egyéb ízt is) egyidejűleg magába olvasztani. Jonathan Rado és Sam France dinamikusan feltörekvő duójának zenéje még a mai, gátlástalanul újrahasznosító közegben is vastagon röhejes lehetne a maga válogatáskazetta-jellegével, de a We are the 21st century...-n hallható dalok bravúros módon nem a zűrzavar, hanem egy kifejezetten egységes vízió felé fordítják a hallgatót.


A Foxygen végeredményben markáns popzenéjébe a pszichedélia nem Carl Sagan-rajongó kozmoszlovasok, hanem a délutáni napfényben bágyadtan mosolygó ifjú kanapékirályok kezéből csepeg, akik mintha a hatvanas évek álmodozó hangjait a húsz évvel ezelőtti egykedvű alternatívok agyán keresztül szűrték volna át minden egyes számban, legyenek azok rövidebbek vagy hosszabbak, békésebbek vagy elektromosak. A régimódi értelemben vett saját hang tökéletes hiányát ugyanakkor nemcsak a hangulat ellensúlyozza, hanem az is, hogy az innen-onnan elemelt motívumokat a két montázsművész újra és újra potenciális slágerekbe fűzi, megteremtvén így a frissesség törékeny, ritka és édes illúzióját.

Jagjaguwar/Neon Music, 2013


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.