Kanapékirályok - a Foxygen bemutatkozó lemeze

Foxygen: We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic

  • - greff -
  • 2013. február 14.

Zene

Túl azon a tényen, hogy egytől egyig rockzenekarokról van szó, mindeddig nem igazán lett volna egyszerű megválaszolni, hogy vajon mi is köti össze a Rolling Stonest, a Yo La Tengót, a Kinkst, az MGMT-t, a Jon Spencer Blues Explosiont, a Pavementet, a Velvet Undergroundot és Ariel Pinket, most azonban, első nagylemezével az amerikai Foxygen kétségkívül sikeresen tölti be a hiányzó láncszem szerepét, amennyiben képes mindezeket a hatásokat (és még néhány egyéb ízt is) egyidejűleg magába olvasztani. Jonathan Rado és Sam France dinamikusan feltörekvő duójának zenéje még a mai, gátlástalanul újrahasznosító közegben is vastagon röhejes lehetne a maga válogatáskazetta-jellegével, de a We are the 21st century...-n hallható dalok bravúros módon nem a zűrzavar, hanem egy kifejezetten egységes vízió felé fordítják a hallgatót.


A Foxygen végeredményben markáns popzenéjébe a pszichedélia nem Carl Sagan-rajongó kozmoszlovasok, hanem a délutáni napfényben bágyadtan mosolygó ifjú kanapékirályok kezéből csepeg, akik mintha a hatvanas évek álmodozó hangjait a húsz évvel ezelőtti egykedvű alternatívok agyán keresztül szűrték volna át minden egyes számban, legyenek azok rövidebbek vagy hosszabbak, békésebbek vagy elektromosak. A régimódi értelemben vett saját hang tökéletes hiányát ugyanakkor nemcsak a hangulat ellensúlyozza, hanem az is, hogy az innen-onnan elemelt motívumokat a két montázsművész újra és újra potenciális slágerekbe fűzi, megteremtvén így a frissesség törékeny, ritka és édes illúzióját.

Jagjaguwar/Neon Music, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.