Tavaszi programajánló

„Fullos lesz”

  • rés a présen
  • 2022. március 23.

Zene

Weyer Balázs programigazgató, Budapest Ritmo

rés a présen: Hogyan kapcsolódik egymáshoz a WOMEX és a Ritmo?

Weyer Balázs: A Budapest Ritmo indulását egyértelműen a Budapesten rendezett Worldwide Music Expo, a WOMEX inspirálta. Szerettük volna újraélni azt a pezsgést, de kevésbé az üzleti, jobban a kreatív részre koncentrálva. A saját ízlésünk után megyünk, a saját sztorinkat írjuk, miközben egyébként számos területen hosszú távon is együttműködünk, közösen dolgozunk ki európai uniós programokat, most például az általunk vezetett európai világzenei platform megalakításába vágtunk bele, amelyik az első magyar vezetésű EU-s kreatív platform lesz. A Ritmo persze kisebb méretű, mégis a közép- és kelet-európai térség meghatározó világzenei eseményévé vált a szakma számára.

rap: Hol tart most a fesztivál?

WB: Kétévnyi, kényszerű kihagyás után ez a mostani újra fullos lesz. Egyre több az olyan specialitásunk, amelyekről a szakmában tudják, hogy mi értünk hozzá a legjobban. Ilyen a visegrádi és a balkáni térség új előadóinak felfedezése, beindítása, de ilyen az is, hogy 2016 óta mi teremtettük meg az Európa Kulturális Fővárosa és a világzenei szakma évenkénti találkozásának lehetőségét, miáltal megnőtt a világzene jelenléte az EKF-programokban Európa-szerte. Új produkciók létrehozását is támogatjuk, illetve intim, egy-két fős produkciók koncertjeit. Az idei év újdonsága pedig a zenei dokumentumfilmek fesztiválja lesz. A tavalyi, járvány sújtotta kiadás után úgy gondoltuk, hogy színpadi koncertek egyszerű közvetítése helyett inkább zenés filmeket csinálunk, dokumentumfilmeket, illetve zenés etűdöket. Megfilmesített lemezeket, hosszú videóklipeket. Mi magunk sem tudjuk még, hogyan nevezzük ezeket. Tavaly Dresch Mihály, Cserepes Károly és az ODD ID készíthetett filmet, az idén pályázati úton végül Deva, illetve Paár Julcsi Uljana Quartetje nyerte el az ehhez szükséges pénzügyi és szakmai támogatást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.