mi a kotta?

Fürdővizet az istennek

  • mi a kotta
  • 2021. március 3.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/09. hétre

„Mon très cher Père! […] Most azt hallom, hogy komolyan beteg! Mondanom sem kell, mennyire jólesnék Öntől vigasztalóbb hírt hallanom! S remélem is, kapok, bár szokásommá vált, hogy mindenben a legrosszabbra gondoljak. Mivel a halál, (hogy nevén nevezzem) életünk igazi végcélja, néhány év óta olyan közeli ismeretséget kötöttem az embernek ezzel az igaz, jó barátjával, hogy nem jelent többé számomra semmi ijesztőt, sőt inkább megnyugvást és vigasztalást! Köszönöm Istennek, hogy abban a szerencsében részesített, hogy lehetőséget adott (hisz ért engem!), hogy a halált mint igazi boldogságunk kulcsát ismerjem meg. Sohasem alszom el anélkül, hogy ne gondolnék arra: bármilyen fiatal vagyok is, másnap talán már nem leszek többé. S mégsem mondhatja senki, aki ismer, hogy mogorva vagy szomorú volnék az emberekkel való érintkezésben. Ezért a boldogságért naponta hálát adok Teremtőmnek, és szívből kívánom minden felebarátomnak.”

1787 áprilisában így írt apjának Mozart (csupán egy bő hónappal Leopold halála előtt), s az utókor máig okulhat önvallomásából: mennyire is tekinthető felhőtlennek és gyermekien önfeledtnek az a bizonyos mozarti derű. A veszélyeztetettség és („hogy nevén nevezzem”) a halál tudata annak idején éppenhogy nem apasztotta el ezt a derűt, s alkalmasint ez most is így lesz, amikor vasárnap majd szinte az egész napunkat Mozart zenéjével töltjük. Hiszen ha csak online is, de a Concerto Budapest az idén is megrendezi a Mozart-napot: a C-dúr „Dissonanzen” vonósnégyestől a Kis éji zenéig elérve, Takács-Nagy Gábor, Keller András és kvartettje, Gyöngyösi Ivett és a neves kanadai zongoraművésznő, Angela Hewitt főszereplésével – a Zeneakadémia és a Concerto Budapest netes platformjain (március 7., tizenegy órától).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.