Lemez

Riccardo Chailly: Respi­ghi

  • - csk -
  • 2021. március 3.

Zene

A 20. századi olasz zene jeles alakját, Ottorino Respighit (1879–1936) a zenekari színek egyik legnagyobb mestereként tartják számon.

A köztudat az impresszionizmus fogalmát a franciákhoz kapcsolja, holott az irányzat más országokban, így Olaszországban is hatott, Respighi az olasz impresszionizmus képviselője volt, de korának áramlatai közül befolyásolta művészetét a neoklasszicizmus is. Egy másik pazar hangszerelő, Rimszkij-Korszakov volt az egyik tanára, és olykor felfedezhetjük Respighi műveiben áthallások, reminiszcenciák formájában kortársai, a hozzá hasonlóan a zenekari koloristák él­csapatába tartozó Ravel vagy Stravinsky hatását is. Van, aki lebecsüli műveit, üres dekorativitást emlegetve. Holott Respighi zenéje rendkívül szuggesztív, tévedhetetlen dramaturgiai érzékről és kivételes hangulatteremtő képességről tesz tanúbizonyságot, ahogy most ez a lemez is mutatja, amely a pittoreszk Róma-triptichon három tagja közül kettő (Róma fenyői, Róma kútjai) közé ékelve kínálja az Ária, a Legenda, Az este és a Régi táncok és áriák zenekari szvitjének élményét.

Nemcsak a színek varázslatosak: Chailly és a Filarmonica della Scala autentikus tolmácsolásában a kontrasztok, a fokozások is nagyszerűek, feszes a ritmus, megejtő az anyag érzékisége. Nagy formátumú zene nagy formátumú előadásban. Chailly rendkívül igényes karmester, aki a művek minden értékét felszínre hozza, a zenekar játéka pedig maga a szikrázó tökély. Aki erről a lemezről ismeri meg Respighit, véletlenül sem középszerűnek, hanem egyenesen kivételes mesternek fogja tartani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.