Koncert

Grouper

  • - minek -
  • 2018. június 3.

Zene

Liz Harris Kaliforniában, a misztikus, ezoterikus G. Gurgyijev tanításain alapuló kommunában, az ún. Csoportban nőtt fel (innen a művészneve), de pályafutását nehéz volna csupán ebből levezetni. Zenéje sokat változott az idők során, ám a letisztult, minimalista hangszereléssel körített, nem e világian szép melódiák mindig is főszerepet játszottak munkáiban. Noha most jelent meg legújabb lemeze, a szikár zongorafutamokra épülő Grid of Points, a 16. Electrify-est alkalmából tartott fellépésén inkább egy erős keresztmetszetet kaptunk az utóbbi tíz év legerősebb szerzeményeiből.

A szeánszra emlékeztető hangulatról a rövid, kifényesedő pillanatoktól eltekintve ibolyakék hangulatvilágítás is gondoskodik, a főszereplő alig mozdul a mikrofonja mögül, miközben körbeveszik a hangkeltő eszközök és instrumentumok. A műsor első felét a zongorafutamok uralják, miközben törékenységében is elragadó énekhangját loopolgatja, majd a szólamokat és témákat szépen egymásra rétegezve varázsolja elénk valószerűtlenül keserédes szerzeményeit, melyek néha belevesznek az ambient/drone hatású gerjesztett elektronikába. De aztán a kezébe veszi a gitárját, és a csilingelő akkordokkal rögtön új szintre lépünk. Végig jól levehető, hogy erősen hatott rá a néhai 4AD-s szupergroup This Mortal Coil szépségesen melankolikus, érzékien melodikus énektémákat visszafogott hangszereléssel kombináló zenei világa, de a gitárral kísért szerzeményekben a shoegaze aranykor is visszaköszön, természetesen erősen stilizáltan, amire a Slowdive- vagy a My Bloody Valentine-vonalnak is volt már hajlama és késztetése. De Groupernél ezek az inspirációk idővel csak felszín alatti fodrozódások, alapból is erős dalait pedig pont a visszafogott, keresetlenül szikár előadásmód emeli meg. Látszólag semmi mágia vagy varázslat, de a dalok mégis egy olyan univerzumba rántanak be, ahonnan talán nincs is kedvünk visszatérni a való világba.

Trafó, április 28.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.