Koncert

GusGus

  • Tardos Hanna
  • 2012. november 18.

Zene

Az Urdur Hákonardóttirral és a Hjaltalínból átcsábított Högni Egilssonnal kiegészült, új felállásban koncertező izlandi tech-house csapat legutóbbi lemezével (Arabian Horse, 2011) kétszer is körbeturnézta már Európát. A Balaton Soundon meg is kaptuk a legtökéletesebb GusGust: boldogságtól túlcsorduló, lüktető downtempo, house és techno három éteri énekhanggal. Urdur ugyan már akkor levonult a koncert felénél, az őszi fellépéseken pedig részt sem vett, vagyis minimálisra csökkent az esélye annak, hogy most felbukkanjon, így az igazán nagy meglepetést inkább Högni távolléte okozta. A csökkentett létszámú zenekarból tehát csak az alaptagok érkeztek meg: Daníel Ágúst Haraldsson, illetve a két dj, Biggi Veira és President Bongo.

Az előttük játszó, R.E.M.-feldolgozásába belemelegedő Yousefet három technikusnak kellett leintegetnie a színpadról, hogy végül felmászhassanak, és elindítsák az Add This Songot, melyet Daníel körülbelül végigköhögött. Ezt követően elhangzott a fősláger Over, a Selfoss, majd az Arabian Horse, amit már segített beénekelni a közönség (bár lehet, hogy a jóindulat beszél belőlem, és egész egyszerűen csak ezt az egy számot ismerték). A kései belépéseket, váltásokat és Daníel kellemetlen hangját betudhatjuk a turné okozta kimerültségnek, de a hangerő is sajnos csak a Deep Inside-ra érte el a megfelelő szintet. 40 perc után közölték, hogy az utolsó szám következik. A Moss alatt már visszasírtam Urdur disszonáns áriáit, és most megkövezném magam, amiért egy éve még hangosan üvöltöttem neki, hogy "Tűnjél innen, Celine Dion!". Az elnök és neje (Biggi minden fellépésen drag queenként jelenik meg a néha favágó, néha bozótharcos Bongo mellett) remekül próbálta kompenzálni a takarékon lángoló Daníelt, minden egyes számból kicsavarták a maximumot, viszont amint beindult volna a koncert, már mosolyogva rohantak is le a színpadról. Dj-setnek tökéletes volt.

Bónusz Fesztivál, Hungexpo, október 13.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.