Interjú

"Biztos egzisztenciát és sok barátot kellett otthagynunk Bécsért"

Várdai István csellóművész

  • Kling József
  • 2019. február 22.

Zene

Megpályázta és elnyerte a bécsi zeneakadémia egyik legnagyobb presztízsű professzori állását. Február 23-án a Cziffra Fesztiválon közös koncertet ad Balázs Jánossal. De beszélgettünk a profi félelmeiről, betegen vállalt fellépésekről, és arról, mit tesz azért, hogy a jövőben is legyen értő közönsége a klasszikus zenének.

Magyar Narancs: A színészek híresek arról, hogy betegen is képesek a maximumot nyújtani a színpadon. A zenészekkel hogy van ez? Vállalsz fellépést betegen?

Várdai István: Igen, jó párszor előfordul. Fura, de betegen néha szinte jobban játszom. Valahogy tisztább lesz az előadás, kevesebb benne az ego, a bizonyítási vágy. Arra már nincs olyankor energia.

MN: Amúgy mit akarsz bebizonyítani?

VI: Igazából semmit, de minden professzionális előadóművészben egy kicsit túl sok van a „profiból”. A rengeteg munka és akaraterő, ami a magas szintű zenéléshez szükséges, sokszor elnyomja bennünk a lelkes amatőrt.

MN: Attól fél egy profi, hogy hibázik?

VI: Lehet, hogy a tökéletlenségtől fél. Viszont ha beteg, jobban mer hibázni. Betegen az ember az energiáit jobban tudja összpontosítani, csak a feladatra koncentrál. Ez pedig megteremti a lehetőségét, hogy hibátlan előadás szülessen.

MN: Mi számít ezen a szinten hibának?

VI: Példaként mondhatnám az autóversenyzést. A Forma–1-ben, amikor a pilóta érzi, hogy nem úgy vette be az ívet, ahogy kellett volna. Egy hangot ezerféleképpen lehet megszólaltatni. Pontos elképzelésem van arról, mit szeretnék hallani, de előfordul, hogy nem úgy szólal meg. Hiba egy túl intenzívre vett vibrato is, ami már az értelmezés rovására megy.

MN: Az is stresszforrás, hogy a nagy elődökhöz vagy a kortársaidhoz képest mindenáron valami újat mondj az adott darabról?

VI: A saját fejlődésem többek között arról is szól, hogy nem hasonlítgatom magam másokhoz, és határozott, saját gondolatom van a zenéről, amit előadok.

Várdai István csellóművész

Várdai István csellóművész

Fotó: Sióréti Gábor

 

MN: Ez azt is jelenti, hogy felismerhető a stílusod? Hallod magad kívülről?

VI: Ezzel kapcsolatban van egy sztorim. Kronbergben, egy vizsgaelőadásom után a zeneakadémia akkori igazgatója, Stephen Potts behívott az irodájába. Leültetett, és azt mondta, hallgassuk meg lemezen ugyanazt a darabot, amit az imént játszottam, Yo-Yo Mával. Füleltem, és sóhajtoztam, igen, ezt így meg így kellett volna játszanom nekem is. Amikor látta rajtam, hogy teljesen magam alatt vagyok, megszólalt: „István, ez a te vizsgakoncerted, az imént rögzítettük.” Ebből látszik, hogy kívülről mennyire nem tudom megítélni magamat.

MN: 2018 őszétől te vezeted a bécsi zeneakadémia (Universität für Musik und Darstellende Künste) csellótanszékét.

VI: Itt az alkalom, hogy ezt kicsit pontosítsuk! Bécsben nincs olyan, hogy csellótanszék. Vonós és húros tanszék van. De annak sem lettem a vezetője.

MN: Akkor mi a titulus pontos megnevezése?

VI: Heinrich Schiff utódjaként (aki ugyanabban az évben hunyt el, mint Kocsis Zoltán) a bécsi zeneakadémián professzori állást kaptam. Nem tanszékvezető lettem, hanem Schiff helyére kerültem. Az igaz, hogy ez valóban nagy presztízsű státusz. De Bécsben a vonóstanszéken belül nincs igazán hierarchia. Sokkal demokratikusabb, kollegiálisabb az ottani rendszer. Ezért nincs is szükség külön csellótanszékre.

MN: Te találtad az állást, vagy megkerestek?

VI: A volt mesterem, Reinhard Latzko hívott fel, lenne-e kedvem pályázni. Azért is jutottam eszébe, mert bécsi tanulmányaim során alkalma volt megismerni a játékomat, és azóta folyamatosan követi művészi és tanári pályámat.

MN: Kértél gondolkodási időt?

VI: Gondolkodtam, persze, mert közben a mannheimi zeneakadémián remek állásom volt. Az a státusz kész életbiztosítás Németországban. Ha valami bajom lenne, a családom élete végéig kapná a fizetésem 70 százalékát. Szóval ezt a biztos egzisztenciát és sok barátot kellett otthagynunk Bécsért.

MN: Hányan jelentkeztek az állásra?

VI: Majdnem mindenki, aki jelenleg számít ebben a szakmában, vagyis több mint százan. Közülük tízünket választottak ki próbatanításra.

false

 

Fotó: Facebook/Váradi István

 

MN: Hogyan képzeljük ezt el?

VI: Két növendéknek kellett órát tartanunk közönség és zsűri előtt.

MN: Mi a legjobb stratégia ilyenkor?

VI: Azt nem tudom, csak azt, hogy mi a legrosszabb. Ha az ember megpróbálja bebizonyítani, hogy milyen jól tanít.

MN: Mivel győzted meg a zsűrit, hogy téged válasszon?

VI: Valószínűleg azzal, hogy az óra végén a két növendék játékán markánsan hallatszott, mit tanult a negyvenöt perc alatt.

MN: Mitől szólt másképpen a játékuk? Új technikát mutattál nekik?

VI: Nem feltétlenül, sőt. Az óra elején a növendékek el voltak foglalva önmagukkal, arra koncentráltak, hogy minél jobban megmutassák magukat a közönségnek, csak a technikára összpontosítottak, a játékuknak nem volt valódi tartalma. Az óra végén viszont szebb lett a hang, jobb lett az intonáció, a játékuk megtelt mondanivalóval. Lehet, hogy becsúszott egy-két hiba, de az meg azért hasznos, mert meg kell tanulniuk nem félni a hibázástól. Gyakorlás közben hagyni kell, hogy előjöjjenek a hibák. Csak így jöhetünk rá, hogyan javítsuk ki őket.

MN: Hogy szólt a zsűri ítélete?

VI: A zsűri úgy értékelte a munkámat, hogy ritka, ha valaki el tudja mondani és ugyanakkor meg is tudja mutatni, mire gondol. Nekem pontos vízióm van arról, mit szeretnék hallani, és úgy néz ki, át is tudom adni, ez pedig inspirálja a tanítványaimat.

MN: A bécsi állás nem aka­dályozza majd a szólistakarrieredet?

VI: Egyebek mellett pont azért vállaltam el, mert egy kicsit lazábbak a keretek, mint Mannheimban. Ráadásul abban is segít, hogy egészséges egyensúlyba hozzam a családi életet, a koncertezést és a tanítást. Tavaly 300 napot voltam úton, egyszerűen kontraproduktív ennyit koncertezni. Megvan a veszélye, hogy rutinná válik a játék, és kiégsz. Bőven elég évi 150 napot úton lenni.

MN: Elég régóta élsz már külföldön, igaz?

VI: Már 2005-től jártam ki Bécsbe tanulni, aztán versenyeket nyertem, és elkezdtem koncertezni. 2010-ben költöztem először Berlinbe, utána Nürnbergbe a feleségemhez, közben a kronbergi zeneakadémián is tanultam 2009-től. 2012-től mostanáig éltünk Kronbergben.

MN: Ha itthon maradsz, ugyanitt tartanál?

VI: Nem hiszem. Azért mentem el, hogy világot lássak, impulzusokat gyűjtsek, nemzetközi kapcsolati tőkét építsek. Ugyanakkor soha nem jutottam volna ki, ha nem olyan jók a zenei alapok és hagyományok itthon. Ha például Németországban kezdek zenét tanulni, egyáltalán nem biztos, hogy valaha eljutok erre a szintre.

MN: Miért nem?

VI: Németországban a zeneiskolai alapképzés az egyetemi képzésig bezárólag kész katasztrófa. Tizennégy éves kortól szinte csak az tud jó tanároknál tanulni, akinek a szülei ki tudják fizetni a magánórákat. Egész Németországban csak Weimarban és Berlinben van zenei középfokú képzés.

MN: De a német átlagkeresetek mellett ezt nyilván jóval többen megengedhetik maguknak, mint nálunk, nem?

VI: Nyilván más összegből gazdálkodnak az átlagcsaládok, de több pénzbe is kerül egy magán­óra kint, mint itthon. Itthon igazából az iskolarendszer biztosítja a zenei szakirányú képzéseket minden oktatási szinten, ezért a családok ritkán fizetnek magánórákat.

MN: Milyennek látod Magyarország megítélését abban a közegben, ahol élsz?

VI: Őszintén mondom, ez nem igazán téma. Sokkal jobb dolgok vannak az életben, mint a politika. Olykor szóba kerül, vannak pró és kontra vélemények, tudunk róla normálisan beszélni, vitatkozni, anélkül, hogy megutálnánk egymást.

MN: Lehet a zenével változtatni a világ állapotán?

VI: Igen, a zene tartalmával, kultúrájával, mindazzal, ami mögötte van. A klasszikus zenével a fiataloknak feladatokat és célokat adhatunk, amelyek hasznosan kötik le az energiáikat és kitartásra nevelnek. A zene fejleszti a kreativitást, impulzusokat és motivációt adhat mindenkinek.

false

 

Fotó: Facebook/Váradi István

 

MN: A nemzetközi és hazai tendenciák is azt sugallják, hogy a klasszikus zene rajongói öregszenek, a fiatalokat ez a műfaj nem igazán vonzza. Nem félsz, hogy egyszer elfogy a közönséged?

VI: Nem, ettől egyáltalán nem félek. Az emberek többsége lelkileg-szellemileg inkább 40 éves kora fölött érkezik meg a komolyzenéhez, ebben viszont tényleg látok tendenciát. Persze ettől még nagyon fontos, hogy gyerekkorban meghatározó élmény legyen a klasszikus zene. A megfelelő alapok és zenei nevelés fogják biztosítani azt, hogy legyen értő közönsége a klasszikus zenének. Ez a művészek egyik gyakorlati feladata, küldetése, amiért próbálok én is lehetőségeimhez mérten a legtöbbet hozzátenni.

MN: Hogyan?

VI: Néhány kollégámmal együtt létrehoztuk a Kamara Akadémia Egyesületet. Szerbiából, Romániából, Lengyelországból, Oroszországból, Moldovából, Angliából is vannak érdeklődők partneri együttműködés kialakítására, közös programok szervezésére, ami egy nemzetközi hálózat keretében valósulna meg.

MN: Mi a célja ennek a hálózatnak?

VI: A hálózati együttműködések alkalmat teremtenek arra, hogy segítsünk az itthon és kint élő fiatal tehetségeknek abban, hogy olyan kapcsolati hálót alakítsanak ki, amely hosszú távon segítheti a fejlődésüket. A fellépési lehetőségeken és gazdagító programokon kívül mesterkurzusokat, hangszerbemutatókat tartunk. A hálózat segítségével igyekszünk minél több olyan gyereket és fiatalt elérni, akikben motoszkál valamiféle zenei indíttatás, vagy éppen már elköteleződtek a zenei pálya iránt. Gyakorlati segítséget és inspirációt nyújtunk nekik a zenéléshez.

MN: A Virtuózok című műsorban zsűritag voltál. Annak is volt hasonló hatása?

VI: Az a műsor a bizonyítéka annak, hogy a médiát lehet jó dolgokra is használni. Genfben odajött hozzám egy házaspár, mert felismertek. Azt mondták, három gyerekük van, és mind a három a műsor hatására kezdett zenélni.

MN: Most először adsz közös koncertet Balázs Jánossal. Február 23-án a Cziffra Fesztiválon Chopin g-moll gordonka-zongora szonátáját is eljátsszátok. Mit ad a cselló a zongorához?

VI: Amit a zongora nem tud. Másfajta rezgést, hanghosszúságot, dallamot. Kíséretnek fogom fel, a csellónak itt kiegészítő szerepe van. Amúgy Chopin kihozta a számára nem igazán ismert hangszerből a maximumot. Komplex, összetett mű lett élete egyik utolsó alkotása. Összetettebb, mint a legtöbb Chopin-darab, még a zongora szintjén is.

MN: Szereted?

VI: Kezdem megszeretni. Sokáig nem tudtam ráhangolódni Chopinre, számomra a mélység hiányzik belőle, de ebben a szonátában abból is akad.

MN: A koncert másik nagy dobása Kodály Szólószonátája, a csellóirodalom egyik legnehezebb darabja. Miben áll a nehézsége?

VI: Kodály maga is remek csellista lehetett, tisztában volt a hangszer adottságaival és határaival. Bach csellószvitjeinek komplexitását vette alapul, a polifóniát kiegészítette a 20. századi hatásokkal, és a hangszer áthangolásával kinyitotta az egész felhang­spektrumot. Olyan ez a mű, mint egy szólóhangszerre írt szimfónia. Nehézségének lényege tehát a sokszínűsége és a hangszer adottságainak teljes körű kihasználása. Minden ízében kötődik a magyar népdalokhoz, ugyanakkor nagyon meditatív. Bárhol játszom a világon, mindenhol óriási hatással van a közönségre.

MN: Attól vagyunk Kodály országa, hogy van Várdai Istvánunk, Baráti Kristófunk, Fejérvári Zoltánunk?

VI: Ha ránk mutogatnak, akkor azt mondom, ez így nem korrekt, mert nem mi vagyunk a bizonyíték. Akkor lennénk Kodály országa, ha minden sarkon lenne egy kórus, és az emberek a szabadidejükben énekelnének és zenélnének. Kodály koncepciójának lényege, hogy a zenét korosztálytól függetlenül tegyük mindenki számára fontossá és elérhetővé. Nem mindenki válik professzionális muzsikussá, de mindenki része lehet a zenét értő és szerető közönségnek. Ebben pedig kulcsfontosságú a zenei nevelés minősége.

Interjúnk a Magyar Narancs január 17-i számában jelent meg, most online is közzétettük.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.