Lemez

Mark Knopfler: Down the Road Wherever

  • - legát -
  • 2019. február 24.

Zene

Az idén 70 éves gitárzseni sohasem volt botrányhős, így akár balhénak is vehetjük távolmaradását a Rock and Roll Hall of Fame beiktatási ceremóniájáról. A tavalyi clevelandi parádén mások mellett a Dire Straits volt az ünnepelt, a közönségnek azonban három vadidegen hapsival, Alan Clark, Guy Fletcher billentyűsökkel és John Illsley basszusgitárossal kellett beérnie, s vehette csalódottan tudomásul, hogy nem törik meg az 1992 óta tartó hallgatás, a Dire Straits a jeles alkalomra sem állt össze.

Noha szó sincs arról, hogy Knopfler megtagadná múltját – koncertjein játszik Dire Straits-számokat –, de azt a luxust nem engedi meg magának, hogy kizárólag a múltjából éljen. 1996 óta két-három évente ad ki új lemezt, legalább annyira maga, mint a közönség szórakoztatására. Ahogy a 2012-es Privateering és a 2015-ös Tracker, a tavaly karácsonyra kiadott Down the Road Wherever is elsősorban kellemes hallgatnivaló blues-country stílusjegyekkel, ám ha jobban odafigyelünk a 14 dalra, nemcsak a Dire Straitset idéző gitárfutamok (Good on You Son, My Bacon Roll) miatt keverhetünk nosztalgiakoktélt. A Just a Boy Away from Home és a When You Leave című dalok Bob Dylan különféle korszakait idézik fel, a Trapper Mant a Johnny Cash, Kris Kristofferson, Willie Nelson, Waylon Jennings alkotta countryszupergrupp, a Highwaymen is játszhatta volna, ahogy a Back on the Dance Floort az 1987-es Bryan Ferry. Ha a szel­lem­idézés volt a cél, Knopfler beletrafált. De erre azért nem vennénk mérget.

British Grove Records – Universal/
Virgin EMI, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.