Lemez

Mark Knopfler: Down the Road Wherever

  • - legát -
  • 2019. február 24.

Zene

Az idén 70 éves gitárzseni sohasem volt botrányhős, így akár balhénak is vehetjük távolmaradását a Rock and Roll Hall of Fame beiktatási ceremóniájáról. A tavalyi clevelandi parádén mások mellett a Dire Straits volt az ünnepelt, a közönségnek azonban három vadidegen hapsival, Alan Clark, Guy Fletcher billentyűsökkel és John Illsley basszusgitárossal kellett beérnie, s vehette csalódottan tudomásul, hogy nem törik meg az 1992 óta tartó hallgatás, a Dire Straits a jeles alkalomra sem állt össze.

Noha szó sincs arról, hogy Knopfler megtagadná múltját – koncertjein játszik Dire Straits-számokat –, de azt a luxust nem engedi meg magának, hogy kizárólag a múltjából éljen. 1996 óta két-három évente ad ki új lemezt, legalább annyira maga, mint a közönség szórakoztatására. Ahogy a 2012-es Privateering és a 2015-ös Tracker, a tavaly karácsonyra kiadott Down the Road Wherever is elsősorban kellemes hallgatnivaló blues-country stílusjegyekkel, ám ha jobban odafigyelünk a 14 dalra, nemcsak a Dire Straitset idéző gitárfutamok (Good on You Son, My Bacon Roll) miatt keverhetünk nosztalgiakoktélt. A Just a Boy Away from Home és a When You Leave című dalok Bob Dylan különféle korszakait idézik fel, a Trapper Mant a Johnny Cash, Kris Kristofferson, Willie Nelson, Waylon Jennings alkotta countryszupergrupp, a Highwaymen is játszhatta volna, ahogy a Back on the Dance Floort az 1987-es Bryan Ferry. Ha a szel­lem­idézés volt a cél, Knopfler beletrafált. De erre azért nem vennénk mérget.

British Grove Records – Universal/
Virgin EMI, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.