Hajóvonták találkozása - The Dillinger Escape Plan az A38-on (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2008. március 20.

Zene

Igen, én voltam az, aki pár számmal ezelőtt a sárba gyalázta bele a The Dillinger Escape Plan valóban alibi új lemezét (Ire Works), és most én leszek, aki nagyon szépeket ír erről a koncertről, aminek a megszervezése egyébként legalább ugyanakkora fegyvertény volt a Budapestrockandroll iroda részéről, mint amikor három éve először járt ugyanitt a Meshuggah. Tényleg, ha már szóba kerültek a svédek: ez az este csak akkor lehetett volna tökéletesebb, ha ők is játszanak, ahogy tervbe is volt véve a tavaly őszi közös Dillinger/Meshuggah-turnén. Igazán kíváncsi lettem volna, melyik banda üt nagyobbat.

Igen, én voltam az, aki pár számmal ezelőtt a sárba gyalázta bele a The Dillinger Escape Plan valóban alibi új lemezét (Ire Works), és most én leszek, aki nagyon szépeket ír erről a koncertről, aminek a megszervezése egyébként legalább ugyanakkora fegyvertény volt a Budapestrockandroll iroda részéről, mint amikor három éve először járt ugyanitt a Meshuggah. Tényleg, ha már szóba kerültek a svédek: ez az este csak akkor lehetett volna tökéletesebb, ha ők is játszanak, ahogy tervbe is volt véve a tavaly őszi közös Dillinger/Meshuggah-turnén. Igazán kíváncsi lettem volna, melyik banda üt nagyobbat.

A Dillinger Escape Plan, mely robbanásveszélyes elegye a vérbeli, dühös hardcore-nak és a dzsesszből merített poliritmikus ütemeknek, közel verhetetlen ugyanis élőben, és erre most pont az itt kvázi előzenekaroskodó (a Dillinger dobosának másik zenekarát, a kezdő Stolen Babiest sikerült lekésni), amúgy király Poison The Well faragott rá, amikor a műsoruk után a színpadra robbant a Dillinger. A robbanást meg tessék szó szerint érteni, nyugodtan. A Panasonic Youth and 43% Burnt nyitásról az jutott eszembe, hogy ilyen lehet, amikor egy teljes sebességgel száguldó folyami őrhajó rohan az Artemovszkba, a színpadra nézve meg csupán az, hogy ezt most így hogy, mert életemben nem láttam még zenekart ilyen intenzíven játszani. Greg Puciato énekes már az első dalban nekiállt lajhárként csüngve végigmászni a reflektorokat tartó vastraverzeken (a koncert végén aztán megint: sikerült is letépnie az álmennyezet jó másfél négyzetméternyi darabját), a két vékonydongájú gitáros arcból meg csak egy-egy hajcsomót és röppenő gitárnyakat lehetett látni hátulról, ahogy valamelyikük repülőrajtot vesz a cuccáról elrugaszkodva, vagy akár seggest ugorva a közönségbe, természetesen gitárral együtt, folyamatosan játszva. Innentől kezdve aztán anynyira nem számít, hogy hozzák-e a lemezminőséget vagy sem (persze nem hozták, de nem is sokkal maradtak el attól: egyrészt az A38-on szokatlan tompa és halk megszólalás tett be a dolognak, másrészt sejthető volt, hogy Puciato gyengébb élőben; a rikácsolást korrektül hozta, a dallamosabb témákat jobbára a közönségre bízta, de mondjuk a Milk Lizard pofonegyszerűen popos refrénjét szépen kiénekelte azért), de így is hanyatt kellett esni ettől a pokoli intenzitástól. Innentől kezdve érthető igazán, hogy miért hullanak ki Ben Weinman mellől a gyengébb gitárosok mindenféle sérülések miatt, meg hogy miért tart egy Dillinger Escape Plan-koncert mindössze egy óráig, ráadás nélkül persze, de ez az egy óra is elég volt arra, hogy utána fennakadt szemekkel, hitetlenkedve botorkáljon haza majd' hatszáz ember.

A38 hajó, március 12.

Figyelmébe ajánljuk