Hangverseny: Két este (Fischer Iván és Kocsis Zoltán koncertjei)

  • - tépé -
  • 2004. június 3.

Zene

Kár lenne még temetni a (zene)kultúrát egy olyan városban, ahol két egymást követõ este olyan színvonalú hangversenyeket hallgathatunk, mint május végén a Kongresszusi Központ akusztikai szempontból sokszor elátkozott nagytermében. Nem tudom, hogy a helyszín választotta a mûsort, vagy a mûsor követelte ki magának a nagy légterû hangversenytermet, de tény, hogy jól döntött a Budapesti Fesztiválzenekar vezetése, amikor Mahler gigantikus méretû utolsó szimfóniáját nem próbálta meg beszuszakolni a Zeneakadémia klasszikus épületébe.

Kár lenne még temetni a (zene)kultúrát egy olyan városban, ahol két egymást követõ este olyan színvonalú hangversenyeket hallgathatunk, mint május végén a Kongresszusi Központ akusztikai szempontból sokszor elátkozott nagytermében. Nem tudom, hogy a helyszín választotta a mûsort, vagy a mûsor követelte ki magának a nagy légterû hangversenytermet, de tény, hogy jól döntött a Budapesti Fesztiválzenekar vezetése, amikor Mahler

gigantikus méretû

utolsó szimfóniáját nem próbálta meg beszuszakolni a Zeneakadémia klasszikus épületébe. Ugyanakkor örök rejtély marad, hogy milyen szerepet szántak ebben a párosításban Bartók III. zongoraversenyének. Richard Goode, a jó nevû amerikai zongoramûvész egy cseppet sem volt könnyû helyzetben, amikor éppen ezt a mûvet, éppen ezzel a zenekarral s - mondhatnánk - éppen ennek a közönségnek próbálta meg (újra) értelmezni. Hiszen etalonnak tekinthetjük Kocsis korábbi elõadásait vagy azokat a lemezfelvételeket, melyeket az egykori zenekar-alapító vagy némileg késõbb Schiff András neve fémjelez. Goode nem kísérletezett az újraértelmezéssel, nem akarta a klasszikus remekmû csak általa felfedezett egészen új, eddig ismeretlen oldalát megmutatni. Megelégedett a szimpla reprodukcióval. És ez itt kevés. Játéka szolid, visszahúzódó, mentes az indulati kitörésektõl. Zongorahangja kissé fakó, s igazán szép hangszíneket csupán a második tételben mutatott. Túl az "akcentussal" megszólaló magyaros deklamáción - melyet kénytelenek vagyunk elfogadni minden külhoni zongoristától -, mindvégig adósunk maradt a játékossággal éppúgy, mint a szilaj lendülettel, a fugato õrült rohanásával.

Mahler IX., "halálszimfóniája" a maga 80 percével zenekart és közönséget egyaránt próbára tevõ vállalkozás. Elõrebocsátom, hogy 29-én este kettejük közül csak a zenekar vitte át a képzeletbeli lécet. A halála elõtt nem sokkal, betegen, lelkileg összetörve, egész évi munkától megfáradva papírra vetett négy tétel maga a búcsúzás. Búcsú a romantikától, az álmoktól, a tizenkilencedik századtól és nem utolsósorban magától az élettõl. Mahler számot vet az évek során felhalmozódott kulturális emlékhalmazzal, s átértelmezve, idézetekkel, utalásokkal, gúnnyal, öniróniával és szentimentalizmussal megfûszerezve tálalja az emberiség elé. Lázadás a sors ellen és beletörõdés az elfogadhatatlanba. E kettõsség között vergõdik négy tételen át. Mindezt kimeríthetetlennek tûnõ dallami invencióval, zseniális hangszereléssel, tuttik és szólók, nyers és puha hangzások váltogatásával teszi. A számtalan szeszélyes ötlettõl vezérelt mû elõadásában kompozíció és interpretátora egyenrangúvá váltak. Egyetlen pillanatnyi lankadás nélkül, hihetetlen koncentrációval, ritkán hallható érzelmi gazdagsággal szólalt meg a szimfónia. Pazar kürtszólókat, feledhetetlen fafúvókat, színgazdag vonóskart hallhattunk. Valódi nyers forték és alig hallható pianók között vezetett az út a végsõ elszakadáshoz. Soha életemben nem hallottam még hangversenyteremben ilyen hajszálnyi vonósszólamot. Ahogy (Bernsteint idézve) a pókháló finomságú fonalak egymás után foszlanak szerte. Az utolsó öt perc ebben a transzcendens, anyagtalan utazásban telt. Volna. Ha a belénk szorult csendet nem törik szét durván krákogó köhögéssel. Kár volt érte.

Másnap ugyanaz a terem, ugyanaz a zongora, de megkockáztatom, legalábbis részben másik közönség. Kocsis Zoltán tizennegyedik éve tart születésnapi hangversenyt a Nemzetközi Gyermekmentõ Szolgálat javára. Az is hagyomány, hogy a magyar zenei élet legjobbjait hívja vendégül erre az eseményre. Idén Kelemen Barnabás volt a szonátapartnere, éppen ezért kicsit visszásnak tartom a szórólapok megfogalmazását, ahol közremûködõnek neveznek valakit, aki egyenrangú partnere nem csupán a hangok mennyisége, de a kivitelezés minõsége okán is. Mûsoruk - Kocsistól megszokhattuk - jól megszerkesztett, klasszikusan felépített, mutatós estét ígért, és ebben (sem) csalatkozhatott senki.

Beethoven A-dúr szonátájával (op. 12, no.2) kezdtek, s bár eltelt néhány perc, mire megszoktuk a hegedûhangzás szonoritását, hamar meggyõztek mindenkit, hogy "kellemes" zenét is lehet komolyan játszani, anélkül, hogy erõszakot tennének rajta. Ugyanez

a természetesség

jellemezte az egész hangversenyt. Olyan magától értetõdõ egyszerûséggel szólaltak meg a zeneirodalom hegedû-zongora szonátái, mintha sem formai, sem technikai problémákat nem rejtenének. Kelemen hegedûhangja lágy, alkalmazkodó, és ami a legfontosabb (és a legritkább): számtalan hangszín bemutatására képes. Másként szólt a húrokon Brahms op. 100-as szonátája, másként Dvorak remeke. Egyedül a Debussy-szonáta (hangi) megformálását éreztem kissé modorosnak, de aztán Bartók 1. Rapszódiája újra meggyõzött arról, hogy a Kelemen-Kocsis duó a ma létezõ talán legjobb felállás. Hihetetlenül jó koncert volt. Kell ennél több? Tudván, hogy Kocsis élete végéig lekötötte ezt a napot jótékonysági koncertje számára, kíváncsian várom, hogy legközelebb milyen meglepetésben lesz részünk.

- tépé -

Budapest Kongresszusi Központ, május 29., 30.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.