Hangverseny: Két este (Fischer Iván és Kocsis Zoltán koncertjei)

  • - tépé -
  • 2004. június 3.

Zene

Kár lenne még temetni a (zene)kultúrát egy olyan városban, ahol két egymást követõ este olyan színvonalú hangversenyeket hallgathatunk, mint május végén a Kongresszusi Központ akusztikai szempontból sokszor elátkozott nagytermében. Nem tudom, hogy a helyszín választotta a mûsort, vagy a mûsor követelte ki magának a nagy légterû hangversenytermet, de tény, hogy jól döntött a Budapesti Fesztiválzenekar vezetése, amikor Mahler gigantikus méretû utolsó szimfóniáját nem próbálta meg beszuszakolni a Zeneakadémia klasszikus épületébe.

Kár lenne még temetni a (zene)kultúrát egy olyan városban, ahol két egymást követõ este olyan színvonalú hangversenyeket hallgathatunk, mint május végén a Kongresszusi Központ akusztikai szempontból sokszor elátkozott nagytermében. Nem tudom, hogy a helyszín választotta a mûsort, vagy a mûsor követelte ki magának a nagy légterû hangversenytermet, de tény, hogy jól döntött a Budapesti Fesztiválzenekar vezetése, amikor Mahler

gigantikus méretû

utolsó szimfóniáját nem próbálta meg beszuszakolni a Zeneakadémia klasszikus épületébe. Ugyanakkor örök rejtély marad, hogy milyen szerepet szántak ebben a párosításban Bartók III. zongoraversenyének. Richard Goode, a jó nevû amerikai zongoramûvész egy cseppet sem volt könnyû helyzetben, amikor éppen ezt a mûvet, éppen ezzel a zenekarral s - mondhatnánk - éppen ennek a közönségnek próbálta meg (újra) értelmezni. Hiszen etalonnak tekinthetjük Kocsis korábbi elõadásait vagy azokat a lemezfelvételeket, melyeket az egykori zenekar-alapító vagy némileg késõbb Schiff András neve fémjelez. Goode nem kísérletezett az újraértelmezéssel, nem akarta a klasszikus remekmû csak általa felfedezett egészen új, eddig ismeretlen oldalát megmutatni. Megelégedett a szimpla reprodukcióval. És ez itt kevés. Játéka szolid, visszahúzódó, mentes az indulati kitörésektõl. Zongorahangja kissé fakó, s igazán szép hangszíneket csupán a második tételben mutatott. Túl az "akcentussal" megszólaló magyaros deklamáción - melyet kénytelenek vagyunk elfogadni minden külhoni zongoristától -, mindvégig adósunk maradt a játékossággal éppúgy, mint a szilaj lendülettel, a fugato õrült rohanásával.

Mahler IX., "halálszimfóniája" a maga 80 percével zenekart és közönséget egyaránt próbára tevõ vállalkozás. Elõrebocsátom, hogy 29-én este kettejük közül csak a zenekar vitte át a képzeletbeli lécet. A halála elõtt nem sokkal, betegen, lelkileg összetörve, egész évi munkától megfáradva papírra vetett négy tétel maga a búcsúzás. Búcsú a romantikától, az álmoktól, a tizenkilencedik századtól és nem utolsósorban magától az élettõl. Mahler számot vet az évek során felhalmozódott kulturális emlékhalmazzal, s átértelmezve, idézetekkel, utalásokkal, gúnnyal, öniróniával és szentimentalizmussal megfûszerezve tálalja az emberiség elé. Lázadás a sors ellen és beletörõdés az elfogadhatatlanba. E kettõsség között vergõdik négy tételen át. Mindezt kimeríthetetlennek tûnõ dallami invencióval, zseniális hangszereléssel, tuttik és szólók, nyers és puha hangzások váltogatásával teszi. A számtalan szeszélyes ötlettõl vezérelt mû elõadásában kompozíció és interpretátora egyenrangúvá váltak. Egyetlen pillanatnyi lankadás nélkül, hihetetlen koncentrációval, ritkán hallható érzelmi gazdagsággal szólalt meg a szimfónia. Pazar kürtszólókat, feledhetetlen fafúvókat, színgazdag vonóskart hallhattunk. Valódi nyers forték és alig hallható pianók között vezetett az út a végsõ elszakadáshoz. Soha életemben nem hallottam még hangversenyteremben ilyen hajszálnyi vonósszólamot. Ahogy (Bernsteint idézve) a pókháló finomságú fonalak egymás után foszlanak szerte. Az utolsó öt perc ebben a transzcendens, anyagtalan utazásban telt. Volna. Ha a belénk szorult csendet nem törik szét durván krákogó köhögéssel. Kár volt érte.

Másnap ugyanaz a terem, ugyanaz a zongora, de megkockáztatom, legalábbis részben másik közönség. Kocsis Zoltán tizennegyedik éve tart születésnapi hangversenyt a Nemzetközi Gyermekmentõ Szolgálat javára. Az is hagyomány, hogy a magyar zenei élet legjobbjait hívja vendégül erre az eseményre. Idén Kelemen Barnabás volt a szonátapartnere, éppen ezért kicsit visszásnak tartom a szórólapok megfogalmazását, ahol közremûködõnek neveznek valakit, aki egyenrangú partnere nem csupán a hangok mennyisége, de a kivitelezés minõsége okán is. Mûsoruk - Kocsistól megszokhattuk - jól megszerkesztett, klasszikusan felépített, mutatós estét ígért, és ebben (sem) csalatkozhatott senki.

Beethoven A-dúr szonátájával (op. 12, no.2) kezdtek, s bár eltelt néhány perc, mire megszoktuk a hegedûhangzás szonoritását, hamar meggyõztek mindenkit, hogy "kellemes" zenét is lehet komolyan játszani, anélkül, hogy erõszakot tennének rajta. Ugyanez

a természetesség

jellemezte az egész hangversenyt. Olyan magától értetõdõ egyszerûséggel szólaltak meg a zeneirodalom hegedû-zongora szonátái, mintha sem formai, sem technikai problémákat nem rejtenének. Kelemen hegedûhangja lágy, alkalmazkodó, és ami a legfontosabb (és a legritkább): számtalan hangszín bemutatására képes. Másként szólt a húrokon Brahms op. 100-as szonátája, másként Dvorak remeke. Egyedül a Debussy-szonáta (hangi) megformálását éreztem kissé modorosnak, de aztán Bartók 1. Rapszódiája újra meggyõzött arról, hogy a Kelemen-Kocsis duó a ma létezõ talán legjobb felállás. Hihetetlenül jó koncert volt. Kell ennél több? Tudván, hogy Kocsis élete végéig lekötötte ezt a napot jótékonysági koncertje számára, kíváncsian várom, hogy legközelebb milyen meglepetésben lesz részünk.

- tépé -

Budapest Kongresszusi Központ, május 29., 30.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”