mi a kotta?

Hántogatom középig

  • mi a kotta
  • 2017. december 1.

Zene

„Dehogyis vagy császár, Peer; csak hagyma vagy. / S most, kedvesem, meghántalak itt! / Sem bőgés, sem kunyerálás nem segít. / (Felvesz egy hagymát, és rétegenként hántani kezdi.) Ez a külső rongyos réteg, amely lejött, / a roncson küzdő, árva hajótörött. / Ez az utasbőr, vékony, akár a levél, / de benne mégis a Peer Gynt íze él. / Az aranyásó énje bújt bele ebbe, / szikkadt – ha ugyan volt valaha nedve. / Egy csücskös, durva, kemény lemez: / a Hudson-öböl nyers prémvadásza ez. / Koronaszerü ez, gyorsan vetem el, / több szót az ilyen nem is érdemel. / Ez a kurta s erős, ez a régész lenne? / Ni, a próféta; friss és sok a nedve. / Hazugságbűzű, mondja az írás; / aki jó, ettől elfogja a sírás. / S ez, amely áll összehajolva, lágyan, / az úr, aki élt mulatva, vidáman. / Ez tán beteg itt. Feketés a sávja; – / a papot vagy a négereket imitálja. / (Több réteget hánt le egyszerre.) Hű! mennyi burok van itt, töméntelen! / Dehát a magját meg sohasem lelem? / (Az egész hagymát szétszedi.) Ez már fura! Hántogatom középig, / s csupán réteg – kisebbedve végig. – / Elmés a természet!”

Peer Gynt okoskodik ekképp a híres hagymahasonlat elővezetésével, és mi azért idézzük itt e sorokat, mivel Ibsen műve is beigazolta azt, amit vagy másfél évszázada egy okos angol esszéista, bizonyos Walter Pater így fogalmazott meg: „minden művészet szüntelenül zenévé akar válni”. A zenéssé-zenévé átlényegülő Peer Gynt vasárnap a Budafoki Dohnányi Zenekar estjén jut majd elénk: énekesekkel és táncosokkal, Huszti Péter mesélői szereplésével és természetesen Hollerung Gábor vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, november 5., fél nyolc). Az elkövetkező napokban persze korántsem ez az egyetlen történet nemesül majd zenévé a fülünk hallatára, hiszen például a Budapesti Fesztiválzenekar ünnepinek ígérkező koncertjeit a Francesca da Rimini-történet Csajkovszkij-féle feldolgozása zárja majd (Zeneakadémia, november 9. és 10., háromnegyed nyolc). Ezen a két hangversenyen, ahol Sosztakovics tizennyolc esztendősen komponált I. szimfóniája fogja indítani a programot, a nagy orosz karmester, Dmitrij Kitajenko lesz a karmester. A koncertek szólistájaként pedig a szintén zongorista, Lilya Zilberstein vonul majd a pódiumra, méghozzá Rahmanyinov Rapszódia egy Paganini-témára című híres-híres variációsorozatával.

Nagyszerű zongoristából még kettő is akad majd az előttünk álló hét koncertműsorán, hiszen a francia Jean-Efflam Bavouzet a Kodály Vonósnégyes estjére érkezik körünkbe, hogy előadja César Franck (képünkön mint az Ibsen-pofaszakállverseny dobogósa látható) f-moll kvintettjének – az ősbemutatón a dedikált Camille Saint-Saëns által eljátszott – zongoraszólamát (Zeneakadémia, november 5., fél nyolc). Másnap este azután ugyanitt a mi Ránki Dezsőnk ad zongoraestet, hozzá oly közel álló Haydn-, Schumann- és Brahms-darabokat kipergetve az ujjai alól (november 6., fél nyolc). Szóval csak hallgassuk őt – és persze a többieket is mind, s ahogy Peer Gynt mondja, „bölcsködjék a fránya!”.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.