mi a kotta?

Hántogatom középig

  • mi a kotta
  • 2017. december 1.

Zene

„Dehogyis vagy császár, Peer; csak hagyma vagy. / S most, kedvesem, meghántalak itt! / Sem bőgés, sem kunyerálás nem segít. / (Felvesz egy hagymát, és rétegenként hántani kezdi.) Ez a külső rongyos réteg, amely lejött, / a roncson küzdő, árva hajótörött. / Ez az utasbőr, vékony, akár a levél, / de benne mégis a Peer Gynt íze él. / Az aranyásó énje bújt bele ebbe, / szikkadt – ha ugyan volt valaha nedve. / Egy csücskös, durva, kemény lemez: / a Hudson-öböl nyers prémvadásza ez. / Koronaszerü ez, gyorsan vetem el, / több szót az ilyen nem is érdemel. / Ez a kurta s erős, ez a régész lenne? / Ni, a próféta; friss és sok a nedve. / Hazugságbűzű, mondja az írás; / aki jó, ettől elfogja a sírás. / S ez, amely áll összehajolva, lágyan, / az úr, aki élt mulatva, vidáman. / Ez tán beteg itt. Feketés a sávja; – / a papot vagy a négereket imitálja. / (Több réteget hánt le egyszerre.) Hű! mennyi burok van itt, töméntelen! / Dehát a magját meg sohasem lelem? / (Az egész hagymát szétszedi.) Ez már fura! Hántogatom középig, / s csupán réteg – kisebbedve végig. – / Elmés a természet!”

Peer Gynt okoskodik ekképp a híres hagymahasonlat elővezetésével, és mi azért idézzük itt e sorokat, mivel Ibsen műve is beigazolta azt, amit vagy másfél évszázada egy okos angol esszéista, bizonyos Walter Pater így fogalmazott meg: „minden művészet szüntelenül zenévé akar válni”. A zenéssé-zenévé átlényegülő Peer Gynt vasárnap a Budafoki Dohnányi Zenekar estjén jut majd elénk: énekesekkel és táncosokkal, Huszti Péter mesélői szereplésével és természetesen Hollerung Gábor vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, november 5., fél nyolc). Az elkövetkező napokban persze korántsem ez az egyetlen történet nemesül majd zenévé a fülünk hallatára, hiszen például a Budapesti Fesztiválzenekar ünnepinek ígérkező koncertjeit a Francesca da Rimini-történet Csajkovszkij-féle feldolgozása zárja majd (Zeneakadémia, november 9. és 10., háromnegyed nyolc). Ezen a két hangversenyen, ahol Sosztakovics tizennyolc esztendősen komponált I. szimfóniája fogja indítani a programot, a nagy orosz karmester, Dmitrij Kitajenko lesz a karmester. A koncertek szólistájaként pedig a szintén zongorista, Lilya Zilberstein vonul majd a pódiumra, méghozzá Rahmanyinov Rapszódia egy Paganini-témára című híres-híres variációsorozatával.

Nagyszerű zongoristából még kettő is akad majd az előttünk álló hét koncertműsorán, hiszen a francia Jean-Efflam Bavouzet a Kodály Vonósnégyes estjére érkezik körünkbe, hogy előadja César Franck (képünkön mint az Ibsen-pofaszakállverseny dobogósa látható) f-moll kvintettjének – az ősbemutatón a dedikált Camille Saint-Saëns által eljátszott – zongoraszólamát (Zeneakadémia, november 5., fél nyolc). Másnap este azután ugyanitt a mi Ránki Dezsőnk ad zongoraestet, hozzá oly közel álló Haydn-, Schumann- és Brahms-darabokat kipergetve az ujjai alól (november 6., fél nyolc). Szóval csak hallgassuk őt – és persze a többieket is mind, s ahogy Peer Gynt mondja, „bölcsködjék a fránya!”.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.