Házak közt tárgyak - A főváros régisége - Közterek és magánterek, 1780-1940 (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2006. december 21.

Zene

A Kiscelli Múzeumba menni majdnem kirándulás. Városszéli hangulat, gesztenyés, lépcsők, dombtető. Az egykori trinitárius kolostor XVIII. századi barokk épületegyüttesének kétségkívül a hatalmas, borzongatóan csupasz templomtér a legnagyobb látványossága, de van azért ott sok minden más is.

A Kiscelli Múzeumba menni majdnem kirándulás. Városszéli hangulat, gesztenyés, lépcsők, dombtető. Az egykori trinitárius kolostor XVIII. századi barokk épületegyüttesének kétségkívül a hatalmas, borzongatóan csupasz templomtér a legnagyobb látványossága, de van azért ott sok minden más is. A portáslakás mellett a kőkerítéshez épített kileselkedő emelvény. Sorba állított prés-, mezsgye- és sírkövek az udvaron, ahol fel-felbukkan mindenféle egyéb, múzeumi feldolgozásra vágyó tárgy és szerkezet is: gépelem, szemöldökfa, kézikocsi vagy éppen kiöregedett üzemi kapcsolótábla. Odabent tartanivaló nélkül maradt kariatidák, marcona kőszentek, cégér-, patika- és nyomdatörténet, komoly képzőművészeti gyűjtemény.

Valamint egy várostörténeti kiállítás két részben, 1780-tól 1940-ig. A folyosón indul, régi tájképekkel a Duna felől, amelynek a medrét akkoriban még nem szorították kőfalak. Állandóságot, jelenidejűséget sugározva áll a Gellérthegy, alatta szinte tegnapinak tűnnek a buckás partok, ahol kifeszített vásznak árnyékában végzik munkájukat a kőfaragók, lovak várakoznak és iddogálnak. A folyómeder közepébe horgonyzott hajómalmok mellett gőzösök pöfögnek el, új gyárak kéményeiből dől a füst. A céhládák és behívó táblák (majd a katalógusból megtudják, mi az) idejéből a főváros a mába tart.

Áttekinthető kiállítás ez, nem sürget az előrehaladásra, ahogy a tárgybőség tenné, nem zúdulnak ránk különös kincsek, mesés ritkaságok. Inkább az átgondolt vagy még inkább: érző rendezés az erénye. 160 év különféle - hol kézenfekvő, hol a gyűjteményi adottságokat sejtető - magán- és közéleti mozzanatainak jelzéses bemutatása, finoman elhelyezett hangsúlyokkal. Szerény, de hangulatos. Nem felidéző - ahhoz nagyobb terek kellenének, rengeteg tárgyi részlet, ami itt nyilván nem állt rendelkezésre. Ráutaló inkább, cseppben a tenger-szerű. Vegyük például az első termet, ahol sok egyéb mellett néhány fogadalmi tárgy látható. Kegyhelyeken, jeles szenteknek emelt nagy templomokban tömegesen látható ilyesmi: tenyérnyi méretben, ezüstből vagy bármiből egy pár szem, kéz, láb, marha, ház és minden egyéb, ami megbetegedhet vagy megsemmisülhet, de csodálatos módon meg is menekülhet, fel is gyógyulhat. Itt, a falra helyezve kiszakadnak eredeti funkciójukból, ötvösmunkaként szemléljük őket, és ily módon csinos megformáltságuk még inkább felerősíti bennünk annak az átélését - vagy legalább az átélés illúzióját -, amilyen intenzitással egykori megrendelőik csodatévő vagy hálaadó erejükben hihettek.

Aztán teszünk néhány lépést, még mindig ugyanebben a teremben vagyunk, és egy egészen más témakörbe, a középítkezések, közművek világába csöppenünk, amit nem diktál semmiféle tematikus logika, hanem - találgatunk jóhiszeműen - az az esztétikai megfontolás, hogy az adott teremben körbepillantva egyfajta hangulati harmónia érzése legyezzen bennünket. Itt egy kis tárgycsoport, mellszobrok mondjuk, amott egy közcélú épület méretarányos ceruzavázlata, miközben a kalamáris a jeles korabeli fővárosi keramikusra utal, akinek szakirányú fölfedezéseiről a katalógusban részletesen olvashatunk.

Lehet, hogy ebbe a sok érintőlegességbe és utalásba a szükség is belejátszott, de örvendetes módon nem a katalóguson próbáltak spórolni a rendezők, szervezők. Egy-fajta kisenciklopédia gyanánt for-gathatjuk a kötetet, amely egyrészt lelkiismeretesen, teremről teremre halad, másrészt - a részletek, az öszszefüggések bemutatásában nem egyenletesen, de - tematikus osztásban is beszámol Pest-Buda, majd Budapest történetének egy-egy vonatkozásáról egy-egy szűkebb időszakban. A városegyesítésig tartó első kiállításrész kissé különös, a "régiség" szó jelentésárnyalataival játszó címe után a másodiké új megközelítési szűkítést ígér. Mostantól a tárgyak még inkább a szélesebb tér- és világlátási kontextus részeivé válnak. Kül- és belterek és az őket formáló művészet alakulása a hazai művészképzés kezdeteitől a korszak végéig: asztalosmesterek és festőművészek, érme, kelme, épületterv és pohárszék - finom darabok, funkciójuk, stílusuk reprezentánsai. Szecesszió, aztán modernizmus, Bauhaus. A nemes, egyszerű formák felé mozduló, beléjük kapaszkodó csendesedést érezzük, ahogy Európa, benne Magyarország, benne Budapest megszüntetni indul addigi önmagát - hogy aztán mindez régiséggé váljon.

Nyitva: keddtől vasárnapig, 10-18. A katalógus (szerkesztette Erdei Gyöngyi és Rostás Péter) ára 1600 Ft, december 31-ig féláron kapható.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.