Házak közt tárgyak - A főváros régisége - Közterek és magánterek, 1780-1940 (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2006. december 21.

Zene

A Kiscelli Múzeumba menni majdnem kirándulás. Városszéli hangulat, gesztenyés, lépcsők, dombtető. Az egykori trinitárius kolostor XVIII. századi barokk épületegyüttesének kétségkívül a hatalmas, borzongatóan csupasz templomtér a legnagyobb látványossága, de van azért ott sok minden más is.

A Kiscelli Múzeumba menni majdnem kirándulás. Városszéli hangulat, gesztenyés, lépcsők, dombtető. Az egykori trinitárius kolostor XVIII. századi barokk épületegyüttesének kétségkívül a hatalmas, borzongatóan csupasz templomtér a legnagyobb látványossága, de van azért ott sok minden más is. A portáslakás mellett a kőkerítéshez épített kileselkedő emelvény. Sorba állított prés-, mezsgye- és sírkövek az udvaron, ahol fel-felbukkan mindenféle egyéb, múzeumi feldolgozásra vágyó tárgy és szerkezet is: gépelem, szemöldökfa, kézikocsi vagy éppen kiöregedett üzemi kapcsolótábla. Odabent tartanivaló nélkül maradt kariatidák, marcona kőszentek, cégér-, patika- és nyomdatörténet, komoly képzőművészeti gyűjtemény.

Valamint egy várostörténeti kiállítás két részben, 1780-tól 1940-ig. A folyosón indul, régi tájképekkel a Duna felől, amelynek a medrét akkoriban még nem szorították kőfalak. Állandóságot, jelenidejűséget sugározva áll a Gellérthegy, alatta szinte tegnapinak tűnnek a buckás partok, ahol kifeszített vásznak árnyékában végzik munkájukat a kőfaragók, lovak várakoznak és iddogálnak. A folyómeder közepébe horgonyzott hajómalmok mellett gőzösök pöfögnek el, új gyárak kéményeiből dől a füst. A céhládák és behívó táblák (majd a katalógusból megtudják, mi az) idejéből a főváros a mába tart.

Áttekinthető kiállítás ez, nem sürget az előrehaladásra, ahogy a tárgybőség tenné, nem zúdulnak ránk különös kincsek, mesés ritkaságok. Inkább az átgondolt vagy még inkább: érző rendezés az erénye. 160 év különféle - hol kézenfekvő, hol a gyűjteményi adottságokat sejtető - magán- és közéleti mozzanatainak jelzéses bemutatása, finoman elhelyezett hangsúlyokkal. Szerény, de hangulatos. Nem felidéző - ahhoz nagyobb terek kellenének, rengeteg tárgyi részlet, ami itt nyilván nem állt rendelkezésre. Ráutaló inkább, cseppben a tenger-szerű. Vegyük például az első termet, ahol sok egyéb mellett néhány fogadalmi tárgy látható. Kegyhelyeken, jeles szenteknek emelt nagy templomokban tömegesen látható ilyesmi: tenyérnyi méretben, ezüstből vagy bármiből egy pár szem, kéz, láb, marha, ház és minden egyéb, ami megbetegedhet vagy megsemmisülhet, de csodálatos módon meg is menekülhet, fel is gyógyulhat. Itt, a falra helyezve kiszakadnak eredeti funkciójukból, ötvösmunkaként szemléljük őket, és ily módon csinos megformáltságuk még inkább felerősíti bennünk annak az átélését - vagy legalább az átélés illúzióját -, amilyen intenzitással egykori megrendelőik csodatévő vagy hálaadó erejükben hihettek.

Aztán teszünk néhány lépést, még mindig ugyanebben a teremben vagyunk, és egy egészen más témakörbe, a középítkezések, közművek világába csöppenünk, amit nem diktál semmiféle tematikus logika, hanem - találgatunk jóhiszeműen - az az esztétikai megfontolás, hogy az adott teremben körbepillantva egyfajta hangulati harmónia érzése legyezzen bennünket. Itt egy kis tárgycsoport, mellszobrok mondjuk, amott egy közcélú épület méretarányos ceruzavázlata, miközben a kalamáris a jeles korabeli fővárosi keramikusra utal, akinek szakirányú fölfedezéseiről a katalógusban részletesen olvashatunk.

Lehet, hogy ebbe a sok érintőlegességbe és utalásba a szükség is belejátszott, de örvendetes módon nem a katalóguson próbáltak spórolni a rendezők, szervezők. Egy-fajta kisenciklopédia gyanánt for-gathatjuk a kötetet, amely egyrészt lelkiismeretesen, teremről teremre halad, másrészt - a részletek, az öszszefüggések bemutatásában nem egyenletesen, de - tematikus osztásban is beszámol Pest-Buda, majd Budapest történetének egy-egy vonatkozásáról egy-egy szűkebb időszakban. A városegyesítésig tartó első kiállításrész kissé különös, a "régiség" szó jelentésárnyalataival játszó címe után a másodiké új megközelítési szűkítést ígér. Mostantól a tárgyak még inkább a szélesebb tér- és világlátási kontextus részeivé válnak. Kül- és belterek és az őket formáló művészet alakulása a hazai művészképzés kezdeteitől a korszak végéig: asztalosmesterek és festőművészek, érme, kelme, épületterv és pohárszék - finom darabok, funkciójuk, stílusuk reprezentánsai. Szecesszió, aztán modernizmus, Bauhaus. A nemes, egyszerű formák felé mozduló, beléjük kapaszkodó csendesedést érezzük, ahogy Európa, benne Magyarország, benne Budapest megszüntetni indul addigi önmagát - hogy aztán mindez régiséggé váljon.

Nyitva: keddtől vasárnapig, 10-18. A katalógus (szerkesztette Erdei Gyöngyi és Rostás Péter) ára 1600 Ft, december 31-ig féláron kapható.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.