mi a kotta?

Hegyi levegőn

  • mi a kotta
  • 2018. március 8.

Zene

„...a hónapokig tartó papírrágástól úgy megcsömörlöttem, hogy egyelőre rá sem tudok nézni még egy üres árkuspapírra, könyvre vagy fonográfra sem!

A dolog hirtelen jött ugyan, de utóbbi időben leglázasabb munkálkodásom legfenekén ott lappangott az az érzés, hogy ez így még sincs jól. Most aztán felmondott erőm és kitartásom. És most itt állok, mint a szárazra került hal, és nem tudok mihez kezdeni. Tulajdonképpen már az aktív gyűjtés is szurrogátuma volt valaminek, amiben nem lehetett részem: intenzív zenei életnek. A háború óta a papírforgatás lett az aktív gyűjtésnek szurrogátuma. Így ezt nem lehet sokáig folytatni. Tulajdonképpen mire vágyom? Csupa lehetetlenre! Elmennék az én kedves oláhjaimhoz gyűjteni; elmennék, de messzire, utazni; elmennék nagyszerű zenét hallgatni, de nem Budapesten; elmennék a Kékszakállú próbáira; elmennék a Kékszakállú előadására! Most már tudom, hogy soha az életben nem fogom meghallani. - Kérted, hogy játsszam elő neked - - - attól félek, hogy nem bírnám végigjátszani. De azért mégis megpróbálom egyszer, legalább együtt sirathatjuk.”

Valamikor 1915 elején írt ilyen elkeseredetten Bartók Béla első feleségének, Ziegler Mártának, számot adva akkori kedélyállapotáról, amelynek átmeneti elborulásában komoly szerepe volt A kékszakállú herceg vára mellőzésének. Aztán eltelt három esztendő, és Bánffy Miklós gróf 1918 májusában csak bemutatta az operaházban az egyfelvonásost, amelyről az idén épp e centenárium apropóján többször is lesz még mondanivalónk ebben a rovatban. Most a Müpában lesz Kékszakállú-előadás, méghozzá együtt Eötvös Péter egyfelvonásosával, a Senza sangue című operával, amelyet nagyszerű kortársunk deklaráltan a Bartók-opera párdarabjául szánt (Nemzeti Hangversenyterem, február 10., hét óra). A Nemzeti Filharmonikusokat Eötvös vezényli majd, a rendező pedig Káel Csaba.

Bartók (és Kodály) természetjáró szenvedelméről nem is olyan régen hosszabb cikk szólt lapunkban, míg most német kortársuk, Richard Strauss hegyek iránti vonzalmát említhetjük meg röviden, hiszen a Fesztiválzenekar jövő heti koncertjei háromszor is elénk hozzák majd e természetrajongás zenei bizonyságát, az Alpesi szimfóniát (Nemzeti Hangversenyterem, február 12., 13. és 14., háromnegyed nyolc). Az estek karmestere a nyolcvanhoz közeledő világhírű dirigens, Marek Janowski lesz, míg a Strauss-darab társaságában felhangzó versenymű, Korngold méltatlanul ritkán játszott Hegedűversenyének szólistája a straussi keresztnevű Arabella Steinbacher lesz.

Végül jöjjön a habkönnyű lazítás, méghozzá bécsi, illetve bécs–budapesti operettel! Thomas Hampson (képünkön A víg özvegy Danilójaként látható), a tenor Piotr Beczała meg a Fischer Ádám több produkciójából is ismerős szoprán, Annette Dasch ugyanis a bécsi operett arany- és ezüstkorának slágereit énekli majd jövő csütörtökön (Nemzeti Hangversenyterem, február 15., fél nyolc). Millöckertől Kálmán Imréig, Suppétól Lehárig a bécsi operett nagy nevei sorjáznak majd elénk, és persze a másik nagy Strauss, az ifjabbik Johann sem hiányozhat a programról.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.