mi a kotta?

Hegyi levegőn

  • mi a kotta
  • 2018. március 8.

Zene

„...a hónapokig tartó papírrágástól úgy megcsömörlöttem, hogy egyelőre rá sem tudok nézni még egy üres árkuspapírra, könyvre vagy fonográfra sem!

A dolog hirtelen jött ugyan, de utóbbi időben leglázasabb munkálkodásom legfenekén ott lappangott az az érzés, hogy ez így még sincs jól. Most aztán felmondott erőm és kitartásom. És most itt állok, mint a szárazra került hal, és nem tudok mihez kezdeni. Tulajdonképpen már az aktív gyűjtés is szurrogátuma volt valaminek, amiben nem lehetett részem: intenzív zenei életnek. A háború óta a papírforgatás lett az aktív gyűjtésnek szurrogátuma. Így ezt nem lehet sokáig folytatni. Tulajdonképpen mire vágyom? Csupa lehetetlenre! Elmennék az én kedves oláhjaimhoz gyűjteni; elmennék, de messzire, utazni; elmennék nagyszerű zenét hallgatni, de nem Budapesten; elmennék a Kékszakállú próbáira; elmennék a Kékszakállú előadására! Most már tudom, hogy soha az életben nem fogom meghallani. - Kérted, hogy játsszam elő neked - - - attól félek, hogy nem bírnám végigjátszani. De azért mégis megpróbálom egyszer, legalább együtt sirathatjuk.”

Valamikor 1915 elején írt ilyen elkeseredetten Bartók Béla első feleségének, Ziegler Mártának, számot adva akkori kedélyállapotáról, amelynek átmeneti elborulásában komoly szerepe volt A kékszakállú herceg vára mellőzésének. Aztán eltelt három esztendő, és Bánffy Miklós gróf 1918 májusában csak bemutatta az operaházban az egyfelvonásost, amelyről az idén épp e centenárium apropóján többször is lesz még mondanivalónk ebben a rovatban. Most a Müpában lesz Kékszakállú-előadás, méghozzá együtt Eötvös Péter egyfelvonásosával, a Senza sangue című operával, amelyet nagyszerű kortársunk deklaráltan a Bartók-opera párdarabjául szánt (Nemzeti Hangversenyterem, február 10., hét óra). A Nemzeti Filharmonikusokat Eötvös vezényli majd, a rendező pedig Káel Csaba.

Bartók (és Kodály) természetjáró szenvedelméről nem is olyan régen hosszabb cikk szólt lapunkban, míg most német kortársuk, Richard Strauss hegyek iránti vonzalmát említhetjük meg röviden, hiszen a Fesztiválzenekar jövő heti koncertjei háromszor is elénk hozzák majd e természetrajongás zenei bizonyságát, az Alpesi szimfóniát (Nemzeti Hangversenyterem, február 12., 13. és 14., háromnegyed nyolc). Az estek karmestere a nyolcvanhoz közeledő világhírű dirigens, Marek Janowski lesz, míg a Strauss-darab társaságában felhangzó versenymű, Korngold méltatlanul ritkán játszott Hegedűversenyének szólistája a straussi keresztnevű Arabella Steinbacher lesz.

Végül jöjjön a habkönnyű lazítás, méghozzá bécsi, illetve bécs–budapesti operettel! Thomas Hampson (képünkön A víg özvegy Danilójaként látható), a tenor Piotr Beczała meg a Fischer Ádám több produkciójából is ismerős szoprán, Annette Dasch ugyanis a bécsi operett arany- és ezüstkorának slágereit énekli majd jövő csütörtökön (Nemzeti Hangversenyterem, február 15., fél nyolc). Millöckertől Kálmán Imréig, Suppétól Lehárig a bécsi operett nagy nevei sorjáznak majd elénk, és persze a másik nagy Strauss, az ifjabbik Johann sem hiányozhat a programról.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.