mi a kotta?

Hegyi levegőn

  • mi a kotta
  • 2018. március 8.

Zene

„...a hónapokig tartó papírrágástól úgy megcsömörlöttem, hogy egyelőre rá sem tudok nézni még egy üres árkuspapírra, könyvre vagy fonográfra sem!

A dolog hirtelen jött ugyan, de utóbbi időben leglázasabb munkálkodásom legfenekén ott lappangott az az érzés, hogy ez így még sincs jól. Most aztán felmondott erőm és kitartásom. És most itt állok, mint a szárazra került hal, és nem tudok mihez kezdeni. Tulajdonképpen már az aktív gyűjtés is szurrogátuma volt valaminek, amiben nem lehetett részem: intenzív zenei életnek. A háború óta a papírforgatás lett az aktív gyűjtésnek szurrogátuma. Így ezt nem lehet sokáig folytatni. Tulajdonképpen mire vágyom? Csupa lehetetlenre! Elmennék az én kedves oláhjaimhoz gyűjteni; elmennék, de messzire, utazni; elmennék nagyszerű zenét hallgatni, de nem Budapesten; elmennék a Kékszakállú próbáira; elmennék a Kékszakállú előadására! Most már tudom, hogy soha az életben nem fogom meghallani. - Kérted, hogy játsszam elő neked - - - attól félek, hogy nem bírnám végigjátszani. De azért mégis megpróbálom egyszer, legalább együtt sirathatjuk.”

Valamikor 1915 elején írt ilyen elkeseredetten Bartók Béla első feleségének, Ziegler Mártának, számot adva akkori kedélyállapotáról, amelynek átmeneti elborulásában komoly szerepe volt A kékszakállú herceg vára mellőzésének. Aztán eltelt három esztendő, és Bánffy Miklós gróf 1918 májusában csak bemutatta az operaházban az egyfelvonásost, amelyről az idén épp e centenárium apropóján többször is lesz még mondanivalónk ebben a rovatban. Most a Müpában lesz Kékszakállú-előadás, méghozzá együtt Eötvös Péter egyfelvonásosával, a Senza sangue című operával, amelyet nagyszerű kortársunk deklaráltan a Bartók-opera párdarabjául szánt (Nemzeti Hangversenyterem, február 10., hét óra). A Nemzeti Filharmonikusokat Eötvös vezényli majd, a rendező pedig Káel Csaba.

Bartók (és Kodály) természetjáró szenvedelméről nem is olyan régen hosszabb cikk szólt lapunkban, míg most német kortársuk, Richard Strauss hegyek iránti vonzalmát említhetjük meg röviden, hiszen a Fesztiválzenekar jövő heti koncertjei háromszor is elénk hozzák majd e természetrajongás zenei bizonyságát, az Alpesi szimfóniát (Nemzeti Hangversenyterem, február 12., 13. és 14., háromnegyed nyolc). Az estek karmestere a nyolcvanhoz közeledő világhírű dirigens, Marek Janowski lesz, míg a Strauss-darab társaságában felhangzó versenymű, Korngold méltatlanul ritkán játszott Hegedűversenyének szólistája a straussi keresztnevű Arabella Steinbacher lesz.

Végül jöjjön a habkönnyű lazítás, méghozzá bécsi, illetve bécs–budapesti operettel! Thomas Hampson (képünkön A víg özvegy Danilójaként látható), a tenor Piotr Beczała meg a Fischer Ádám több produkciójából is ismerős szoprán, Annette Dasch ugyanis a bécsi operett arany- és ezüstkorának slágereit énekli majd jövő csütörtökön (Nemzeti Hangversenyterem, február 15., fél nyolc). Millöckertől Kálmán Imréig, Suppétól Lehárig a bécsi operett nagy nevei sorjáznak majd elénk, és persze a másik nagy Strauss, az ifjabbik Johann sem hiányozhat a programról.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.