Lemez

Helena Hauff: Qualm

  • - minek -
  • 2018. október 6.

Zene

A Hamburgban élő és alkotó Helena Hauff sosem arról volt híres, hogy a könnyebb oldaláról fogná meg az elektronikus zenekészítést. Nem mondanánk, hogy nehezen befogadható zenéket hoz létre, de mint második, igen jól sikerült albuma is bizonyítja, szükséges némi idő, amíg ráhangolódunk arra, ami a következő szűk órában ránk vár. Az albumot nyitó Barrow Boot Boys visszafogott tempójú ipari/
elektro darálása szépen fülön ragad és bevezet abba a világba, ahol a kevesebb tényleg több, és a karcos, sőt kifejezetten mocskos Lo-Fi hangzás egyenesen erénynek számít. Voltaképpen semmi forradalmi sincs abban, amit hallunk, Helena Hauffot mindig is az elődökkel szembeni tiszteletteljes reflexió vezette, legfeljebb a hangsúlyok tevődnek át – most éppen a nyolcvanas évek második felének nyers elektrója felé. Ám ez is csak egy jól használható stíluselem, amit bármikor felválthat egy másik motívum: mondjuk némi elektronikus zaj felett táncoló szinte gyermeki dallam. Néha az ős techno-indusztriál tánczenei szintér ismerős bugyborékoló hangjai és posztpunk tónusai is előkerülnek, mintha a művész arra szánta volna biztos kézzel komponált darabjait, hogy beilleszthetőek legyenek egy kortárs electronic body music szettbe is. Nem fél a lassabb vagy éppen a látszólag ütemtelen szerzemények beillesztésétől sem, az albumot pont ezek cementálják egésszé, amit méltón zár a le az It Was All Fields Around Here When I Was a Kid roncsoltan is nosztalgikus szintiwave elégiája.

Ninja Tune/Neon Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.