Lemez

Helena Hauff: Qualm

  • - minek -
  • 2018. október 6.

Zene

A Hamburgban élő és alkotó Helena Hauff sosem arról volt híres, hogy a könnyebb oldaláról fogná meg az elektronikus zenekészítést. Nem mondanánk, hogy nehezen befogadható zenéket hoz létre, de mint második, igen jól sikerült albuma is bizonyítja, szükséges némi idő, amíg ráhangolódunk arra, ami a következő szűk órában ránk vár. Az albumot nyitó Barrow Boot Boys visszafogott tempójú ipari/
elektro darálása szépen fülön ragad és bevezet abba a világba, ahol a kevesebb tényleg több, és a karcos, sőt kifejezetten mocskos Lo-Fi hangzás egyenesen erénynek számít. Voltaképpen semmi forradalmi sincs abban, amit hallunk, Helena Hauffot mindig is az elődökkel szembeni tiszteletteljes reflexió vezette, legfeljebb a hangsúlyok tevődnek át – most éppen a nyolcvanas évek második felének nyers elektrója felé. Ám ez is csak egy jól használható stíluselem, amit bármikor felválthat egy másik motívum: mondjuk némi elektronikus zaj felett táncoló szinte gyermeki dallam. Néha az ős techno-indusztriál tánczenei szintér ismerős bugyborékoló hangjai és posztpunk tónusai is előkerülnek, mintha a művész arra szánta volna biztos kézzel komponált darabjait, hogy beilleszthetőek legyenek egy kortárs electronic body music szettbe is. Nem fél a lassabb vagy éppen a látszólag ütemtelen szerzemények beillesztésétől sem, az albumot pont ezek cementálják egésszé, amit méltón zár a le az It Was All Fields Around Here When I Was a Kid roncsoltan is nosztalgikus szintiwave elégiája.

Ninja Tune/Neon Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.