Lemez

Interpol: Marauder

Zene

Amikor a tavalyi Szigeten – a gyenge hangzással és az utánuk következő lakossági fellépő közönségével dacolva – teljes egészében előadták a Turn on the Bright Lights című, akkor 15 éves debütalbumukat, nem sok pénzt tettünk volna rá, hogy kapunk még jó lemezt Paul Bankséktől. Az emblematikus basszusgitáros, Carlos Dengler 2010-es távozása óta csak egy LP-t adott ki a háromtagúra fogyatkozott csapat, de a négy évvel ezelőtti El Pintor minden tekintetben unalmas munka lett, középszerű számokkal és az unalomig ismételt sémákkal. Most viszont úgy tűnik, megtanultak boldogulni trióként is, és a Marauder címre hallgató hatodik számú korong a zenekar szebb napjait idézi. Evil-, The Heinrich Maneuver- vagy Slow Hands-színvonalú dalszerzői bravúrra persze ne számítson senki, de az is biztos, hogy az új album az Interpol legegységesebb darabja a diszko­gráfiában a 2004-es Antics óta.
A basszusposztot (legalábbis a stúdióban) átvállaló frontember, Paul Banks jóval magasabb hangfekvésben énekel, mint korábban – talán azért is, hogy most már végképp mindenki elfelejtse a korai időszakban rájuk aggatott, de általuk mindig is megtagadott Joy Division-párhuzamokat. Az If You Really Love Nothing nyitánynak nem igazán meggyőző, de aztán az első kislemeznek választott, sodró lendületű The Rover máris eloszlatja a kételyeket. A Dave Fridmann producerrel (The Flaming Lips, MGMT, Mercury Rev) felvett Marauder egyik, ha nem legerősebb dala a Mountain Child, amely fura mód (még) nem kapott klipet, de remekül sikerült a Complications, a Flight of Fancy, a Number 10 és a munkahelyi románcot megéneklő és prince-es utalást tartalmazó NYSMAW (= Now You See Me At Work) is, a két ambientes intermezzo meg tényleg csak a hab a tortán. Ikergitározásban és öltözködésben az Interpol továbbra is verhetetlen, és valóban örömteli, hogy ezek a nemzetközi ügynököknek kinéző New York-i fazonok még mindig tudnak jó lemezt csinálni.

Matador Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.