Lemez

Interpol: Marauder

Zene

Amikor a tavalyi Szigeten – a gyenge hangzással és az utánuk következő lakossági fellépő közönségével dacolva – teljes egészében előadták a Turn on the Bright Lights című, akkor 15 éves debütalbumukat, nem sok pénzt tettünk volna rá, hogy kapunk még jó lemezt Paul Bankséktől. Az emblematikus basszusgitáros, Carlos Dengler 2010-es távozása óta csak egy LP-t adott ki a háromtagúra fogyatkozott csapat, de a négy évvel ezelőtti El Pintor minden tekintetben unalmas munka lett, középszerű számokkal és az unalomig ismételt sémákkal. Most viszont úgy tűnik, megtanultak boldogulni trióként is, és a Marauder címre hallgató hatodik számú korong a zenekar szebb napjait idézi. Evil-, The Heinrich Maneuver- vagy Slow Hands-színvonalú dalszerzői bravúrra persze ne számítson senki, de az is biztos, hogy az új album az Interpol legegységesebb darabja a diszko­gráfiában a 2004-es Antics óta.
A basszusposztot (legalábbis a stúdióban) átvállaló frontember, Paul Banks jóval magasabb hangfekvésben énekel, mint korábban – talán azért is, hogy most már végképp mindenki elfelejtse a korai időszakban rájuk aggatott, de általuk mindig is megtagadott Joy Division-párhuzamokat. Az If You Really Love Nothing nyitánynak nem igazán meggyőző, de aztán az első kislemeznek választott, sodró lendületű The Rover máris eloszlatja a kételyeket. A Dave Fridmann producerrel (The Flaming Lips, MGMT, Mercury Rev) felvett Marauder egyik, ha nem legerősebb dala a Mountain Child, amely fura mód (még) nem kapott klipet, de remekül sikerült a Complications, a Flight of Fancy, a Number 10 és a munkahelyi románcot megéneklő és prince-es utalást tartalmazó NYSMAW (= Now You See Me At Work) is, a két ambientes intermezzo meg tényleg csak a hab a tortán. Ikergitározásban és öltözködésben az Interpol továbbra is verhetetlen, és valóban örömteli, hogy ezek a nemzetközi ügynököknek kinéző New York-i fazonok még mindig tudnak jó lemezt csinálni.

Matador Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.