Identitástanulmányok - Álmok égő tájain - kortárs művészet Észak-Európából (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2007. január 25.

Zene

A cím igencsak félrevezető - annak alapján a norvég Edvard Munch vagy a dán Asger Jorn festészetéből fakadó hagyomány továbbélésének dokumentumaira várhatnánk, ám az expressziónak, az expresszivitásnak csak közvetve, visszfényszerűen vannak éppen hogy parázsló nyomai.

A cím igencsak félrevezető - annak alapján a norvég Edvard Munch vagy a dán Asger Jorn festészetéből fakadó hagyomány továbbélésének dokumentumaira várhatnánk, ám az expressziónak, az expresszivitásnak csak közvetve, visszfényszerűen vannak éppen hogy parázsló nyomai. A felszakadó indulatoknak a Műcsarnok tereiben inkább már kihűlt, de tagadhatatlan, hogy roppant pontosan megfogalmazott és kommentált jegyeivel találkozhatunk és szembesülhetünk.

Az utóbbi években itt látott kiállítások közül ez a legjobban installált és legérvényesebb (s valódi közügyként feledtetheti a tavalyi évadot kezdő Magánügyet): a stockholmi Uglycute csoport által tervezett és berendezett térben a kortárs észak-európai vizuális művészet néhány aspektusát bemutató tárlat tiszta és egységes képet ad a multi-, poli- és intermediális gondolkodásmód és technika skandináviai jelenlétéről és használatáról. A válogatáskor a hagyományos értelemben vett képzőművészet műfajait és eszközeit nemigen vették figyelembe - remélem, a kilencvenes években jelentősen megújult finn festészet eredményei egyszer valahol láthatóak lesznek -, azoknak a módszereknek és eljárásoknak viszont, amelyek az elmúlt harminc év egyetemes képzőművészetében alapvető változásokat hoztak, szinte minden formája megjelenik (csak a rend kedvéért: nagyjából másfél órányi a video-, DVD- és filmanyag tartama).

Bár igazi "innováció" nem remegteti meg a szívet és a tudatot, technikailag pontosan kivitelezett munkák analizálják a központi gondolatot, melyet némi leegyszerűsítéssel az identitás fogalmába sűríthetünk. A kiállítás kurátorai, Molnár Edit és Páldi Lívia skandináv kollégáikkal több szempontból is egységes koncepciót találtak: a művészeket egyrészt nagyjából azonos generációból választották (a több mint harminc résztvevő korátlaga negyven év körül van), szinte mindannyian erősen kötődnek szülőföldjükhöz, egyszersmind tágasan internacionalizálódtak; érezhetően ragaszkodnak a mű fizikai megvalósításának lehetőségéhez, ugyanakkor fölényesen spiritualizálják gondolataikat az elmúlt évtizedekben klasszikussá és klasszicizálódottá lett concept art eszközeivel és metódusaival. Ami persze ebben az esetben a legtermészetesebb, hiszen a konceptuális művészet egyik legalapvetőbb "vizsgálati" célja-funkciója-terepe-eszköze-módszere éppen az identitás, az ön- és közazonosság meg- és kinyilatkoztatása volt (és az ma is).

A kiállítás a személyes, a réteg-, a társadalmi, a nemzeti és a - jobb szó híján - metafizikai identitás fellelésének, megfogalmazásának, megélésének útjait, lehetőségeit, esélyeit és kudarcait elemzi. S ebben - ha csak a közhely szintjén maradunk, Kierkegaardtól Bergmanig, Ibsentől Strindbergig - igazán gazdag tradícióra építhetnek a művészek, s lehetőség szerint nem is tagadják meg ezt a hagyományt. Ha nem is közvetlenül, de áttételesen és félreismerhetetlenül Ingmar Bergmanra hivatkozik például az egyik legszebb munka, a dán Jesper Just rövidfilmje, a Szeretni valamit, amely annak ellenére, hogy úgy "viszonyul" Bergman középső korszakának nagy darabjaihoz, mint a 100 híres regény-zanza a száz eredetihez, mégis lenyűgözi nézőjét tisztaságával, pontosságával és fájdalmának töménységével. A svéd Leif Elggren DVD-re írt munkája (Mintha a saját apám lennék) hasonlóképpen utal bergmani hagyományokra, de úgy rémlik, megidézi Strindberget is, vagyis a múlt századforduló klasszikus színházi "szado-mazochizmusa" ugyancsak megelevenedik egy pillanatra, hogy átíródjon a husza-dik-huszonegyedik század kegyetlen szarkazmusával.

Az ív a személyes identitástól a közösségi azonosságtudatig és annak vállalásának, egyáltalán, létezhetőségének esélyéig húzódik, s a munkák a pszichológia, antropológia, történettudomány adatait és eszközeit éppoly gazdagon és szabadon használják, mint a vizuális technikákat. A magánosított és magányos mitológia talán legszebb darabja az izlandi Steingrímur Eyfjörd tárgyegyüttese (Projekció), mely egy rejtélyes, kibogozhatatlan történetet jelenít meg intim matériákon és fényképeken keresztül. E munkával szemben - az ív végpontján, amúgy meg a rendezők szellemes és nagyon tudatosnak tetsző gesztusa nyomán - a finn YKON csoport installációja, a Mikroállamok csúcstalálkozója bizonyítja az állandósulni igyekvő geopolitikai univerzalizmus hiteltelenségét, az egyetemlegesség abszurditását.

Ami mindebben, vagyis az elemzés sokféleségében, majd az eredményben, tehát a kiállításban mint műegyüttesben példaszerű, az pontosan az az identitásbiztonság, azonosságtudat, amivel az észak-európai művészek identitásbiztonságukat és azonosságtudatukat keresik, majd illusztrálják. Vagyis az az önérzet és öntudat, amellyel - s ez végeredményben a dolog banalitásával együtt is elég meglepő - éppen a kisnemzeti lét megértéséhez és elfogadásához adhatnak nagyvonalú segítséget egy nagyobb, identitásával azonban kevéssé megbékélt népnek, vagyis a magyarnak. Leegyszerűsítve: a nálunk megszokott nacionál-pánik hagymáza, a paranoiás kisnépség-tudat gyulladása ezzel az észak-európai példázattal (is) hideg borogatást kaphat(na), már ha mifelénk éppen egy kiállításnak lenne erre bármi esélye.

Pedig a tárlat kimondva-kimondatlanul céloz valamiképpen effélére, s majdnem pontosan talál is: az említett ívnek van egy belső, részint kronológiai szempontja. Néhány, száz évvel ezelőtt Budapesten egy nagyobb kiállítás keretében bemutatott skandináv műtárgy időbeli és műtörténeti apropóként épül be a kulturális azonosságot és analógiákat elemző installációba (a svéd Sara Jordenö jóvoltából), mellyel két "helyspecifikus" munka állhat párhuzamba, vagy inkább a kiállításon belül önálló rendszerbe. Az egyik a dán Jens Haaning nagy, de semmitmondó Magyarország-felirata (persze a tautológia is az azonosság vizsgálatának egyik klaszszikus eszköze), a másik a pesti Fészek-klub múltját és jelenét sikertelenül megérteni vágyó, s a kudarcon elszomorodó dán Gitte Villesen fényképsorozata, melyek együtt, tehát a három mű közösen mégiscsak kiad valami furcsa "megértésminimumot" a mi számunkra is, talán épp a közvetítettség és az értetlenség révén.

Műcsarnok, február 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.