Identitástanulmányok - Álmok égő tájain - kortárs művészet Észak-Európából (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2007. január 25.

Zene

A cím igencsak félrevezető - annak alapján a norvég Edvard Munch vagy a dán Asger Jorn festészetéből fakadó hagyomány továbbélésének dokumentumaira várhatnánk, ám az expressziónak, az expresszivitásnak csak közvetve, visszfényszerűen vannak éppen hogy parázsló nyomai.

A cím igencsak félrevezető - annak alapján a norvég Edvard Munch vagy a dán Asger Jorn festészetéből fakadó hagyomány továbbélésének dokumentumaira várhatnánk, ám az expressziónak, az expresszivitásnak csak közvetve, visszfényszerűen vannak éppen hogy parázsló nyomai. A felszakadó indulatoknak a Műcsarnok tereiben inkább már kihűlt, de tagadhatatlan, hogy roppant pontosan megfogalmazott és kommentált jegyeivel találkozhatunk és szembesülhetünk.

Az utóbbi években itt látott kiállítások közül ez a legjobban installált és legérvényesebb (s valódi közügyként feledtetheti a tavalyi évadot kezdő Magánügyet): a stockholmi Uglycute csoport által tervezett és berendezett térben a kortárs észak-európai vizuális művészet néhány aspektusát bemutató tárlat tiszta és egységes képet ad a multi-, poli- és intermediális gondolkodásmód és technika skandináviai jelenlétéről és használatáról. A válogatáskor a hagyományos értelemben vett képzőművészet műfajait és eszközeit nemigen vették figyelembe - remélem, a kilencvenes években jelentősen megújult finn festészet eredményei egyszer valahol láthatóak lesznek -, azoknak a módszereknek és eljárásoknak viszont, amelyek az elmúlt harminc év egyetemes képzőművészetében alapvető változásokat hoztak, szinte minden formája megjelenik (csak a rend kedvéért: nagyjából másfél órányi a video-, DVD- és filmanyag tartama).

Bár igazi "innováció" nem remegteti meg a szívet és a tudatot, technikailag pontosan kivitelezett munkák analizálják a központi gondolatot, melyet némi leegyszerűsítéssel az identitás fogalmába sűríthetünk. A kiállítás kurátorai, Molnár Edit és Páldi Lívia skandináv kollégáikkal több szempontból is egységes koncepciót találtak: a művészeket egyrészt nagyjából azonos generációból választották (a több mint harminc résztvevő korátlaga negyven év körül van), szinte mindannyian erősen kötődnek szülőföldjükhöz, egyszersmind tágasan internacionalizálódtak; érezhetően ragaszkodnak a mű fizikai megvalósításának lehetőségéhez, ugyanakkor fölényesen spiritualizálják gondolataikat az elmúlt évtizedekben klasszikussá és klasszicizálódottá lett concept art eszközeivel és metódusaival. Ami persze ebben az esetben a legtermészetesebb, hiszen a konceptuális művészet egyik legalapvetőbb "vizsgálati" célja-funkciója-terepe-eszköze-módszere éppen az identitás, az ön- és közazonosság meg- és kinyilatkoztatása volt (és az ma is).

A kiállítás a személyes, a réteg-, a társadalmi, a nemzeti és a - jobb szó híján - metafizikai identitás fellelésének, megfogalmazásának, megélésének útjait, lehetőségeit, esélyeit és kudarcait elemzi. S ebben - ha csak a közhely szintjén maradunk, Kierkegaardtól Bergmanig, Ibsentől Strindbergig - igazán gazdag tradícióra építhetnek a művészek, s lehetőség szerint nem is tagadják meg ezt a hagyományt. Ha nem is közvetlenül, de áttételesen és félreismerhetetlenül Ingmar Bergmanra hivatkozik például az egyik legszebb munka, a dán Jesper Just rövidfilmje, a Szeretni valamit, amely annak ellenére, hogy úgy "viszonyul" Bergman középső korszakának nagy darabjaihoz, mint a 100 híres regény-zanza a száz eredetihez, mégis lenyűgözi nézőjét tisztaságával, pontosságával és fájdalmának töménységével. A svéd Leif Elggren DVD-re írt munkája (Mintha a saját apám lennék) hasonlóképpen utal bergmani hagyományokra, de úgy rémlik, megidézi Strindberget is, vagyis a múlt századforduló klasszikus színházi "szado-mazochizmusa" ugyancsak megelevenedik egy pillanatra, hogy átíródjon a husza-dik-huszonegyedik század kegyetlen szarkazmusával.

Az ív a személyes identitástól a közösségi azonosságtudatig és annak vállalásának, egyáltalán, létezhetőségének esélyéig húzódik, s a munkák a pszichológia, antropológia, történettudomány adatait és eszközeit éppoly gazdagon és szabadon használják, mint a vizuális technikákat. A magánosított és magányos mitológia talán legszebb darabja az izlandi Steingrímur Eyfjörd tárgyegyüttese (Projekció), mely egy rejtélyes, kibogozhatatlan történetet jelenít meg intim matériákon és fényképeken keresztül. E munkával szemben - az ív végpontján, amúgy meg a rendezők szellemes és nagyon tudatosnak tetsző gesztusa nyomán - a finn YKON csoport installációja, a Mikroállamok csúcstalálkozója bizonyítja az állandósulni igyekvő geopolitikai univerzalizmus hiteltelenségét, az egyetemlegesség abszurditását.

Ami mindebben, vagyis az elemzés sokféleségében, majd az eredményben, tehát a kiállításban mint műegyüttesben példaszerű, az pontosan az az identitásbiztonság, azonosságtudat, amivel az észak-európai művészek identitásbiztonságukat és azonosságtudatukat keresik, majd illusztrálják. Vagyis az az önérzet és öntudat, amellyel - s ez végeredményben a dolog banalitásával együtt is elég meglepő - éppen a kisnemzeti lét megértéséhez és elfogadásához adhatnak nagyvonalú segítséget egy nagyobb, identitásával azonban kevéssé megbékélt népnek, vagyis a magyarnak. Leegyszerűsítve: a nálunk megszokott nacionál-pánik hagymáza, a paranoiás kisnépség-tudat gyulladása ezzel az észak-európai példázattal (is) hideg borogatást kaphat(na), már ha mifelénk éppen egy kiállításnak lenne erre bármi esélye.

Pedig a tárlat kimondva-kimondatlanul céloz valamiképpen effélére, s majdnem pontosan talál is: az említett ívnek van egy belső, részint kronológiai szempontja. Néhány, száz évvel ezelőtt Budapesten egy nagyobb kiállítás keretében bemutatott skandináv műtárgy időbeli és műtörténeti apropóként épül be a kulturális azonosságot és analógiákat elemző installációba (a svéd Sara Jordenö jóvoltából), mellyel két "helyspecifikus" munka állhat párhuzamba, vagy inkább a kiállításon belül önálló rendszerbe. Az egyik a dán Jens Haaning nagy, de semmitmondó Magyarország-felirata (persze a tautológia is az azonosság vizsgálatának egyik klaszszikus eszköze), a másik a pesti Fészek-klub múltját és jelenét sikertelenül megérteni vágyó, s a kudarcon elszomorodó dán Gitte Villesen fényképsorozata, melyek együtt, tehát a három mű közösen mégiscsak kiad valami furcsa "megértésminimumot" a mi számunkra is, talán épp a közvetítettség és az értetlenség révén.

Műcsarnok, február 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.