Identitástanulmányok - Álmok égő tájain - kortárs művészet Észak-Európából (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2007. január 25.

Zene

A cím igencsak félrevezető - annak alapján a norvég Edvard Munch vagy a dán Asger Jorn festészetéből fakadó hagyomány továbbélésének dokumentumaira várhatnánk, ám az expressziónak, az expresszivitásnak csak közvetve, visszfényszerűen vannak éppen hogy parázsló nyomai.

A cím igencsak félrevezető - annak alapján a norvég Edvard Munch vagy a dán Asger Jorn festészetéből fakadó hagyomány továbbélésének dokumentumaira várhatnánk, ám az expressziónak, az expresszivitásnak csak közvetve, visszfényszerűen vannak éppen hogy parázsló nyomai. A felszakadó indulatoknak a Műcsarnok tereiben inkább már kihűlt, de tagadhatatlan, hogy roppant pontosan megfogalmazott és kommentált jegyeivel találkozhatunk és szembesülhetünk.

Az utóbbi években itt látott kiállítások közül ez a legjobban installált és legérvényesebb (s valódi közügyként feledtetheti a tavalyi évadot kezdő Magánügyet): a stockholmi Uglycute csoport által tervezett és berendezett térben a kortárs észak-európai vizuális művészet néhány aspektusát bemutató tárlat tiszta és egységes képet ad a multi-, poli- és intermediális gondolkodásmód és technika skandináviai jelenlétéről és használatáról. A válogatáskor a hagyományos értelemben vett képzőművészet műfajait és eszközeit nemigen vették figyelembe - remélem, a kilencvenes években jelentősen megújult finn festészet eredményei egyszer valahol láthatóak lesznek -, azoknak a módszereknek és eljárásoknak viszont, amelyek az elmúlt harminc év egyetemes képzőművészetében alapvető változásokat hoztak, szinte minden formája megjelenik (csak a rend kedvéért: nagyjából másfél órányi a video-, DVD- és filmanyag tartama).

Bár igazi "innováció" nem remegteti meg a szívet és a tudatot, technikailag pontosan kivitelezett munkák analizálják a központi gondolatot, melyet némi leegyszerűsítéssel az identitás fogalmába sűríthetünk. A kiállítás kurátorai, Molnár Edit és Páldi Lívia skandináv kollégáikkal több szempontból is egységes koncepciót találtak: a művészeket egyrészt nagyjából azonos generációból választották (a több mint harminc résztvevő korátlaga negyven év körül van), szinte mindannyian erősen kötődnek szülőföldjükhöz, egyszersmind tágasan internacionalizálódtak; érezhetően ragaszkodnak a mű fizikai megvalósításának lehetőségéhez, ugyanakkor fölényesen spiritualizálják gondolataikat az elmúlt évtizedekben klasszikussá és klasszicizálódottá lett concept art eszközeivel és metódusaival. Ami persze ebben az esetben a legtermészetesebb, hiszen a konceptuális művészet egyik legalapvetőbb "vizsgálati" célja-funkciója-terepe-eszköze-módszere éppen az identitás, az ön- és közazonosság meg- és kinyilatkoztatása volt (és az ma is).

A kiállítás a személyes, a réteg-, a társadalmi, a nemzeti és a - jobb szó híján - metafizikai identitás fellelésének, megfogalmazásának, megélésének útjait, lehetőségeit, esélyeit és kudarcait elemzi. S ebben - ha csak a közhely szintjén maradunk, Kierkegaardtól Bergmanig, Ibsentől Strindbergig - igazán gazdag tradícióra építhetnek a művészek, s lehetőség szerint nem is tagadják meg ezt a hagyományt. Ha nem is közvetlenül, de áttételesen és félreismerhetetlenül Ingmar Bergmanra hivatkozik például az egyik legszebb munka, a dán Jesper Just rövidfilmje, a Szeretni valamit, amely annak ellenére, hogy úgy "viszonyul" Bergman középső korszakának nagy darabjaihoz, mint a 100 híres regény-zanza a száz eredetihez, mégis lenyűgözi nézőjét tisztaságával, pontosságával és fájdalmának töménységével. A svéd Leif Elggren DVD-re írt munkája (Mintha a saját apám lennék) hasonlóképpen utal bergmani hagyományokra, de úgy rémlik, megidézi Strindberget is, vagyis a múlt századforduló klasszikus színházi "szado-mazochizmusa" ugyancsak megelevenedik egy pillanatra, hogy átíródjon a husza-dik-huszonegyedik század kegyetlen szarkazmusával.

Az ív a személyes identitástól a közösségi azonosságtudatig és annak vállalásának, egyáltalán, létezhetőségének esélyéig húzódik, s a munkák a pszichológia, antropológia, történettudomány adatait és eszközeit éppoly gazdagon és szabadon használják, mint a vizuális technikákat. A magánosított és magányos mitológia talán legszebb darabja az izlandi Steingrímur Eyfjörd tárgyegyüttese (Projekció), mely egy rejtélyes, kibogozhatatlan történetet jelenít meg intim matériákon és fényképeken keresztül. E munkával szemben - az ív végpontján, amúgy meg a rendezők szellemes és nagyon tudatosnak tetsző gesztusa nyomán - a finn YKON csoport installációja, a Mikroállamok csúcstalálkozója bizonyítja az állandósulni igyekvő geopolitikai univerzalizmus hiteltelenségét, az egyetemlegesség abszurditását.

Ami mindebben, vagyis az elemzés sokféleségében, majd az eredményben, tehát a kiállításban mint műegyüttesben példaszerű, az pontosan az az identitásbiztonság, azonosságtudat, amivel az észak-európai művészek identitásbiztonságukat és azonosságtudatukat keresik, majd illusztrálják. Vagyis az az önérzet és öntudat, amellyel - s ez végeredményben a dolog banalitásával együtt is elég meglepő - éppen a kisnemzeti lét megértéséhez és elfogadásához adhatnak nagyvonalú segítséget egy nagyobb, identitásával azonban kevéssé megbékélt népnek, vagyis a magyarnak. Leegyszerűsítve: a nálunk megszokott nacionál-pánik hagymáza, a paranoiás kisnépség-tudat gyulladása ezzel az észak-európai példázattal (is) hideg borogatást kaphat(na), már ha mifelénk éppen egy kiállításnak lenne erre bármi esélye.

Pedig a tárlat kimondva-kimondatlanul céloz valamiképpen effélére, s majdnem pontosan talál is: az említett ívnek van egy belső, részint kronológiai szempontja. Néhány, száz évvel ezelőtt Budapesten egy nagyobb kiállítás keretében bemutatott skandináv műtárgy időbeli és műtörténeti apropóként épül be a kulturális azonosságot és analógiákat elemző installációba (a svéd Sara Jordenö jóvoltából), mellyel két "helyspecifikus" munka állhat párhuzamba, vagy inkább a kiállításon belül önálló rendszerbe. Az egyik a dán Jens Haaning nagy, de semmitmondó Magyarország-felirata (persze a tautológia is az azonosság vizsgálatának egyik klaszszikus eszköze), a másik a pesti Fészek-klub múltját és jelenét sikertelenül megérteni vágyó, s a kudarcon elszomorodó dán Gitte Villesen fényképsorozata, melyek együtt, tehát a három mű közösen mégiscsak kiad valami furcsa "megértésminimumot" a mi számunkra is, talán épp a közvetítettség és az értetlenség révén.

Műcsarnok, február 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.