Időkibővítő készülék - Kósa János kiállítása (képzőművészet)

Zene

A huszadik századon végigszáguldó izmusok hatására a művészek (és a velük szimbiózisban élő kritikusok, művészettörténészek, "megmondóemberek") az eredetiség- és újdonságértékkel rendelkező stiláris tartományok hajszolása közben sorra eltemették a korábbi stílusokat, a mindent elsöprő avantgárdot, majd magát a művészetet is, hogy aztán újra hódoljanak a lerombolt építmények sírjai felett kibújó hajtások előtt.

A huszadik századon végigszáguldó izmusok hatására a művészek (és a velük szimbiózisban élő kritikusok, művészettörténészek, "megmondóemberek") az eredetiség- és újdonságértékkel rendelkező stiláris tartományok hajszolása közben sorra eltemették a korábbi stílusokat, a mindent elsöprő avantgárdot, majd magát a művészetet is, hogy aztán újra hódoljanak a lerombolt építmények sírjai felett kibújó hajtások előtt. Az értékként tételezett eredetiség korában (melyet az intézményesült zsenikultusz, a sajátkezűség és az egyedi alkotói ötlet áhítatos tisztelete jellemez) a kortárs alkotók motívumkincse és képi világa mégis a sokszorosítás termékein (képeslapokon, fotókon, filmeken, számítógépes animációkon) alapul, de tény, hogy mindez korábban sem volt másként. Az európai kultúra klasszikus formája "másolatkultúra"; a tradicionális műfajokban mozgó alkotók a művészet valóságát, azaz az évszázadok óta egymásra rakódó műalkotásokban (ábrázolási és megformálási lehetőségekben) felbukkanó mintákat, hagyományokat követik.

Kósa János szakmáját komolyan vevő, tradicionális festő, aki - akárcsak a leginvenciózusabb "kopisták", mint Tiziano, El Greco vagy Cézanne - saját korának és művészeteszményének megfelelően értelmezi újra a korábbi festészeti stílusok jellegzetes képi világát és eszközeit.

A másolattípusok sorából - plágium, replika, kontamináció, pasticcio, átirat, imitáció, parafrázis vagy a bevallott kisajátítás - Kósa kezdetben az újrafestést választotta; mintegy újrateremtett klasszikus remekműveket, köztük Picasso La vie (1903) című festményét. A székesfehérvári kiállításon is sokszor megidéződik Picasso (aki egyébként kései Velázquez-parafrázisaival maga is megágyazott a posztmodern reminiszcencia-művészetnek), felbukkannak Greco megnyúlt alakjai, és felismerhetőek a klasszicista és a romantikus festészetből ismert tájak, kompozíciós sémák is, amelyekbe korábban Kósa science-fiction elemeket, félig robot, félig ember lényeket, laptopon ügyködő hackereket, cyborgokat vegyített. E süvítően hideg világ akadémikus tisztaságában megbújó humor tör felszínre a 2004-ben készített Zichy-sorozatán, amelyben átírja és saját képére formálja Zichy Mihálynak Az ember tragédiájához készült rézkarcait. A kicsiny képeken felbukkan egy Cézanne stílusát tanulmányozó robot, de láthatjuk, amint egy futószalagról tahiti bálványok sora potyog le a földre (Gauguin bánata). A poénos jelenetek mellett Kósát komolyabb kérdések is foglalkoztatják, amelyek a festészet létjogosultságára és az alkotó szerepére kérdeznek rá. Az akasztófán himbálódzó kötél alatt és festőállvány előtt álldogáló, orrát befogó művész vagy a guillotine árnyékában mechanikusan ügyködő alkotó (Festőgép "Gerhard Richter" üzemmódban) mind egyfajta, a klasszikus festőművészet és a technikai fejlődés problémáit tisztán látó festő rejtett ábrázolásának tűnik. Bár Kósa mint tudósító vagy krónikás minden képén jelen van, a nézők tekintete elől elfedi arcát (A művész Berzsenyi-álarcban földgömböt vizsgál, miközben neje kutyamaszkban térdel egy bársonydrapéria előtt; A művész lányával Balatonedericsen, Jávor Péter vendégeként, a borospince bejáratánál Márai Sándor fényképét tartja saját arca elé, 2005). A teremtésben meglévő alkotó és leképző jelleget pedig olyan ábrázoló-pandanok képviselik, mint a firkálgató kisfiú, a műszaki rajzolás közben ábrázolt édesanya vagy a falra grafitit fújó fiatalemberek és műtermi vázlatokat felskiccelő hölgyek.

A kiállításon látható néhány korábbi festmény is, de e művek klasszikus képi toposzokból építkező letisztultsága, a jövőből érkező android lények és a múltba forduló képterek harmóniája és egyben vibráló ellentéte a művész újabb művein már nehezen fedezhető fel. A reneszánsz perspektíva versus futurisztikus historizmus kényes egyensúlya felbomlik, a mágneses tér-idő zavar hatására egyszerre láthatóvá válik az idő linearitásának hármas aspektusa: egyazon térben érzékelhető múlt, jelen és jövő. Kósa már nemcsak a kommersz kultúra tárgyi elemeit (Skála-szatyor és laposelem) emeli be műveibe, hanem személyes történelmének tárgyi és képi emlékeit is. A hatvanas-hetvenes évek retrofeelingjét erősítő gyermekjátékok (a Ki nevet a végén? társasjáték táblája, Mazsola bábuja, a Java építőjáték kék műanyag elemei, zománcfestékes autópálya és fémből készült, lendkerekes űrautó) mellett feltűnő szocialista rekvizitumok (jelmondatok, jövőbe mutató emlékművek, kockaházak, úttörők) és késő Kádár-kori életérzés-morzsák (neonfények, zászlók, feldíszített tornatermek) tűnnek fel. Hiába a kedves pótkocsis trolibusz, hiába az ironikus méret- és léptékváltások, ha mindez egy kissé szeszélyes és inkoherens stíluskavalkáddá, túlburjánzó, barokkos posztmodernné változik. Köbüki időkibővítő készüléke a Mézga család időutazását könnyítette meg - lehet, hogy Kósa csapongó asszociációi is egy belső utazás lenyomatai. Jó neki. De jó-e ez nekünk?

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum Országzászló téri épülete. Nyitva augusztus 20-ig, hétfő kivételével 14 és 18 óra között.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.