Időkibővítő készülék - Kósa János kiállítása (képzőművészet)

Zene

A huszadik századon végigszáguldó izmusok hatására a művészek (és a velük szimbiózisban élő kritikusok, művészettörténészek, "megmondóemberek") az eredetiség- és újdonságértékkel rendelkező stiláris tartományok hajszolása közben sorra eltemették a korábbi stílusokat, a mindent elsöprő avantgárdot, majd magát a művészetet is, hogy aztán újra hódoljanak a lerombolt építmények sírjai felett kibújó hajtások előtt.

A huszadik századon végigszáguldó izmusok hatására a művészek (és a velük szimbiózisban élő kritikusok, művészettörténészek, "megmondóemberek") az eredetiség- és újdonságértékkel rendelkező stiláris tartományok hajszolása közben sorra eltemették a korábbi stílusokat, a mindent elsöprő avantgárdot, majd magát a művészetet is, hogy aztán újra hódoljanak a lerombolt építmények sírjai felett kibújó hajtások előtt. Az értékként tételezett eredetiség korában (melyet az intézményesült zsenikultusz, a sajátkezűség és az egyedi alkotói ötlet áhítatos tisztelete jellemez) a kortárs alkotók motívumkincse és képi világa mégis a sokszorosítás termékein (képeslapokon, fotókon, filmeken, számítógépes animációkon) alapul, de tény, hogy mindez korábban sem volt másként. Az európai kultúra klasszikus formája "másolatkultúra"; a tradicionális műfajokban mozgó alkotók a művészet valóságát, azaz az évszázadok óta egymásra rakódó műalkotásokban (ábrázolási és megformálási lehetőségekben) felbukkanó mintákat, hagyományokat követik.

Kósa János szakmáját komolyan vevő, tradicionális festő, aki - akárcsak a leginvenciózusabb "kopisták", mint Tiziano, El Greco vagy Cézanne - saját korának és művészeteszményének megfelelően értelmezi újra a korábbi festészeti stílusok jellegzetes képi világát és eszközeit.

A másolattípusok sorából - plágium, replika, kontamináció, pasticcio, átirat, imitáció, parafrázis vagy a bevallott kisajátítás - Kósa kezdetben az újrafestést választotta; mintegy újrateremtett klasszikus remekműveket, köztük Picasso La vie (1903) című festményét. A székesfehérvári kiállításon is sokszor megidéződik Picasso (aki egyébként kései Velázquez-parafrázisaival maga is megágyazott a posztmodern reminiszcencia-művészetnek), felbukkannak Greco megnyúlt alakjai, és felismerhetőek a klasszicista és a romantikus festészetből ismert tájak, kompozíciós sémák is, amelyekbe korábban Kósa science-fiction elemeket, félig robot, félig ember lényeket, laptopon ügyködő hackereket, cyborgokat vegyített. E süvítően hideg világ akadémikus tisztaságában megbújó humor tör felszínre a 2004-ben készített Zichy-sorozatán, amelyben átírja és saját képére formálja Zichy Mihálynak Az ember tragédiájához készült rézkarcait. A kicsiny képeken felbukkan egy Cézanne stílusát tanulmányozó robot, de láthatjuk, amint egy futószalagról tahiti bálványok sora potyog le a földre (Gauguin bánata). A poénos jelenetek mellett Kósát komolyabb kérdések is foglalkoztatják, amelyek a festészet létjogosultságára és az alkotó szerepére kérdeznek rá. Az akasztófán himbálódzó kötél alatt és festőállvány előtt álldogáló, orrát befogó művész vagy a guillotine árnyékában mechanikusan ügyködő alkotó (Festőgép "Gerhard Richter" üzemmódban) mind egyfajta, a klasszikus festőművészet és a technikai fejlődés problémáit tisztán látó festő rejtett ábrázolásának tűnik. Bár Kósa mint tudósító vagy krónikás minden képén jelen van, a nézők tekintete elől elfedi arcát (A művész Berzsenyi-álarcban földgömböt vizsgál, miközben neje kutyamaszkban térdel egy bársonydrapéria előtt; A művész lányával Balatonedericsen, Jávor Péter vendégeként, a borospince bejáratánál Márai Sándor fényképét tartja saját arca elé, 2005). A teremtésben meglévő alkotó és leképző jelleget pedig olyan ábrázoló-pandanok képviselik, mint a firkálgató kisfiú, a műszaki rajzolás közben ábrázolt édesanya vagy a falra grafitit fújó fiatalemberek és műtermi vázlatokat felskiccelő hölgyek.

A kiállításon látható néhány korábbi festmény is, de e művek klasszikus képi toposzokból építkező letisztultsága, a jövőből érkező android lények és a múltba forduló képterek harmóniája és egyben vibráló ellentéte a művész újabb művein már nehezen fedezhető fel. A reneszánsz perspektíva versus futurisztikus historizmus kényes egyensúlya felbomlik, a mágneses tér-idő zavar hatására egyszerre láthatóvá válik az idő linearitásának hármas aspektusa: egyazon térben érzékelhető múlt, jelen és jövő. Kósa már nemcsak a kommersz kultúra tárgyi elemeit (Skála-szatyor és laposelem) emeli be műveibe, hanem személyes történelmének tárgyi és képi emlékeit is. A hatvanas-hetvenes évek retrofeelingjét erősítő gyermekjátékok (a Ki nevet a végén? társasjáték táblája, Mazsola bábuja, a Java építőjáték kék műanyag elemei, zománcfestékes autópálya és fémből készült, lendkerekes űrautó) mellett feltűnő szocialista rekvizitumok (jelmondatok, jövőbe mutató emlékművek, kockaházak, úttörők) és késő Kádár-kori életérzés-morzsák (neonfények, zászlók, feldíszített tornatermek) tűnnek fel. Hiába a kedves pótkocsis trolibusz, hiába az ironikus méret- és léptékváltások, ha mindez egy kissé szeszélyes és inkoherens stíluskavalkáddá, túlburjánzó, barokkos posztmodernné változik. Köbüki időkibővítő készüléke a Mézga család időutazását könnyítette meg - lehet, hogy Kósa csapongó asszociációi is egy belső utazás lenyomatai. Jó neki. De jó-e ez nekünk?

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum Országzászló téri épülete. Nyitva augusztus 20-ig, hétfő kivételével 14 és 18 óra között.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.