Időkibővítő készülék - Kósa János kiállítása (képzőművészet)

Zene

A huszadik századon végigszáguldó izmusok hatására a művészek (és a velük szimbiózisban élő kritikusok, művészettörténészek, "megmondóemberek") az eredetiség- és újdonságértékkel rendelkező stiláris tartományok hajszolása közben sorra eltemették a korábbi stílusokat, a mindent elsöprő avantgárdot, majd magát a művészetet is, hogy aztán újra hódoljanak a lerombolt építmények sírjai felett kibújó hajtások előtt.

A huszadik századon végigszáguldó izmusok hatására a művészek (és a velük szimbiózisban élő kritikusok, művészettörténészek, "megmondóemberek") az eredetiség- és újdonságértékkel rendelkező stiláris tartományok hajszolása közben sorra eltemették a korábbi stílusokat, a mindent elsöprő avantgárdot, majd magát a művészetet is, hogy aztán újra hódoljanak a lerombolt építmények sírjai felett kibújó hajtások előtt. Az értékként tételezett eredetiség korában (melyet az intézményesült zsenikultusz, a sajátkezűség és az egyedi alkotói ötlet áhítatos tisztelete jellemez) a kortárs alkotók motívumkincse és képi világa mégis a sokszorosítás termékein (képeslapokon, fotókon, filmeken, számítógépes animációkon) alapul, de tény, hogy mindez korábban sem volt másként. Az európai kultúra klasszikus formája "másolatkultúra"; a tradicionális műfajokban mozgó alkotók a művészet valóságát, azaz az évszázadok óta egymásra rakódó műalkotásokban (ábrázolási és megformálási lehetőségekben) felbukkanó mintákat, hagyományokat követik.

Kósa János szakmáját komolyan vevő, tradicionális festő, aki - akárcsak a leginvenciózusabb "kopisták", mint Tiziano, El Greco vagy Cézanne - saját korának és művészeteszményének megfelelően értelmezi újra a korábbi festészeti stílusok jellegzetes képi világát és eszközeit.

A másolattípusok sorából - plágium, replika, kontamináció, pasticcio, átirat, imitáció, parafrázis vagy a bevallott kisajátítás - Kósa kezdetben az újrafestést választotta; mintegy újrateremtett klasszikus remekműveket, köztük Picasso La vie (1903) című festményét. A székesfehérvári kiállításon is sokszor megidéződik Picasso (aki egyébként kései Velázquez-parafrázisaival maga is megágyazott a posztmodern reminiszcencia-művészetnek), felbukkannak Greco megnyúlt alakjai, és felismerhetőek a klasszicista és a romantikus festészetből ismert tájak, kompozíciós sémák is, amelyekbe korábban Kósa science-fiction elemeket, félig robot, félig ember lényeket, laptopon ügyködő hackereket, cyborgokat vegyített. E süvítően hideg világ akadémikus tisztaságában megbújó humor tör felszínre a 2004-ben készített Zichy-sorozatán, amelyben átírja és saját képére formálja Zichy Mihálynak Az ember tragédiájához készült rézkarcait. A kicsiny képeken felbukkan egy Cézanne stílusát tanulmányozó robot, de láthatjuk, amint egy futószalagról tahiti bálványok sora potyog le a földre (Gauguin bánata). A poénos jelenetek mellett Kósát komolyabb kérdések is foglalkoztatják, amelyek a festészet létjogosultságára és az alkotó szerepére kérdeznek rá. Az akasztófán himbálódzó kötél alatt és festőállvány előtt álldogáló, orrát befogó művész vagy a guillotine árnyékában mechanikusan ügyködő alkotó (Festőgép "Gerhard Richter" üzemmódban) mind egyfajta, a klasszikus festőművészet és a technikai fejlődés problémáit tisztán látó festő rejtett ábrázolásának tűnik. Bár Kósa mint tudósító vagy krónikás minden képén jelen van, a nézők tekintete elől elfedi arcát (A művész Berzsenyi-álarcban földgömböt vizsgál, miközben neje kutyamaszkban térdel egy bársonydrapéria előtt; A művész lányával Balatonedericsen, Jávor Péter vendégeként, a borospince bejáratánál Márai Sándor fényképét tartja saját arca elé, 2005). A teremtésben meglévő alkotó és leképző jelleget pedig olyan ábrázoló-pandanok képviselik, mint a firkálgató kisfiú, a műszaki rajzolás közben ábrázolt édesanya vagy a falra grafitit fújó fiatalemberek és műtermi vázlatokat felskiccelő hölgyek.

A kiállításon látható néhány korábbi festmény is, de e művek klasszikus képi toposzokból építkező letisztultsága, a jövőből érkező android lények és a múltba forduló képterek harmóniája és egyben vibráló ellentéte a művész újabb művein már nehezen fedezhető fel. A reneszánsz perspektíva versus futurisztikus historizmus kényes egyensúlya felbomlik, a mágneses tér-idő zavar hatására egyszerre láthatóvá válik az idő linearitásának hármas aspektusa: egyazon térben érzékelhető múlt, jelen és jövő. Kósa már nemcsak a kommersz kultúra tárgyi elemeit (Skála-szatyor és laposelem) emeli be műveibe, hanem személyes történelmének tárgyi és képi emlékeit is. A hatvanas-hetvenes évek retrofeelingjét erősítő gyermekjátékok (a Ki nevet a végén? társasjáték táblája, Mazsola bábuja, a Java építőjáték kék műanyag elemei, zománcfestékes autópálya és fémből készült, lendkerekes űrautó) mellett feltűnő szocialista rekvizitumok (jelmondatok, jövőbe mutató emlékművek, kockaházak, úttörők) és késő Kádár-kori életérzés-morzsák (neonfények, zászlók, feldíszített tornatermek) tűnnek fel. Hiába a kedves pótkocsis trolibusz, hiába az ironikus méret- és léptékváltások, ha mindez egy kissé szeszélyes és inkoherens stíluskavalkáddá, túlburjánzó, barokkos posztmodernné változik. Köbüki időkibővítő készüléke a Mézga család időutazását könnyítette meg - lehet, hogy Kósa csapongó asszociációi is egy belső utazás lenyomatai. Jó neki. De jó-e ez nekünk?

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum Országzászló téri épülete. Nyitva augusztus 20-ig, hétfő kivételével 14 és 18 óra között.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”