Talán a zsöllyék - Médeia, Zsámbék, Dimcsev (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. július 26.

Zene

Lehetséges, hogy Ivo Dimcsev színházi parafenomén fogja kivezetni a szöveghez és lélektani ábrázoláshoz tapadt ósdi színházat abból a kátyúból, amelyben nemcsak hogy leledzik, hanem - úgy tűnik - elégedetten tapicskol? Mondjuk a Zsámbékon bemutatott Médeia című előadás erre, mármint a kivezetésre tett kísérletet. A végeredmény: a színház marad, ahol volt, tapicskol tovább...

Lehetséges, hogy Ivo Dimcsev színházi parafenomén fogja kivezetni a szöveghez és lélektani ábrázoláshoz tapadt ósdi színházat abból a kátyúból, amelyben nemcsak hogy leledzik, hanem - úgy tűnik - elégedetten tapicskol? Mondjuk a Zsámbékon bemutatott Médeia című előadás erre, mármint a kivezetésre tett kísérletet. A végeredmény: a színház marad, ahol volt, tapicskol továbbÉ

Dimcsev amúgy nem arról híres, hogy klasszikus darabokat állít színpadra rendezőként, hanem arról, hogy a testet, a mozgást, a zenét, a hangot állítja előtérbe, elsősorban a saját magáét. Hihetetlen táncos - már ha lehet még táncnak nevezni, amit a testével csinál: a fizikai adottságokat rendre meghazudtolva átlényegül, lebeg a magasban, kitekeredik, eret vág magán. Fizikai színháznak nevezik az ilyet - e helyt nemigen van tér arról elmélkedni, mi értelme van ennek. Van, azért. És mondok is annyit, hogy Robert Wilson.

Ami az eret vágást illeti, inkább vérvétel volt az, a Dimcsevé; fizikainak fizikai, valóságosnak valóságos. Hogy színháznak is színház-e - és kérek mindenkit, ne sorolja most rogyásig azokat a performanszokat, amelyekben a vérvételnél különb dolgok is megestek -, az már kérdés, ha nem is nagy. Egészen kicsi: annyi csak, hogy hallván hírét, hogy a Lili Handel című produkcióban erre is sor kerül, én távol tartottam magam tőle. A színházat bírom nézni, a vérvételt nem - de ez utóbbi nem is szerepelt az alkalmassági vizsgánÉ

Szóval amit egyébként lehetett látni Dimcsevtől - például Sarah Kane öngyilkosdarabját, a 4.48 pszichózist -, azt igyekeztem szemrevételezni (sokat segített ebben az internet, az ő Youtube-jával); láttam tehát szerepelni (épp a Sarah Kane-darabban), koreografálni (Ladányi Andrea hosszú szőke parókában, kék ruhában fantasztikusan táncol, vagyis hogy mozog), kitalálni (egy tetőtől talpig pirosra mázolt lány piros kerekes bőröndöt húzkod, csapkodja magát, közben angol töredékmondatokat kiabál, Kovács Martinának hívják, olykor azt mondja, "bazmeg", szerepel a Médeiában is), sétálni háztetőkön, kémények között, a nyaktörés pereménÉ És keletkezett egy benyomás: egy rendkívüli adottságú és képességű színházművész elsősorban a mozdulatok nyelvén fogalmazza meg a gondolatait. Hatása olykor elementáris, de kevéssé színházi; máskor színházi és kevéssé elementáris. Nekem ez utóbbiak tetszettek jobban, noha szeretem visszafojtani a lélegzetem a döbbenettől, ezért járok szívesen cirkuszbaÉ A cirkusz az cirkusz, a színház az színház. És van cirkusz-színház, tudom: Cirkus Cirkör.

A Médeia a Zsámbéki Rakétabázis egyébként ugyancsak lélegzetelállító terében kapott helyet, az egyik "garázsban". A közönség igazi színházi zsöllyékben ül (a Városi Színházból kerültek ide, ahol külön drámájuk keletkezett; de ezt már igazán csak az érti, aki legalább egyszer bejárja ezt az egykori légvédelmi erődöt), a játéktéren azonban mindössze hét narancssárga műanyag szék. A nemzetközi szereplőgárda - örömmel fedeztem föl köztük a két éve Woyzecket játszott olasz fiút, Andrea Collavinót - viszonylag kevés szöveget "használ", a szereplők neve hangzik el olykor, Iaszón, MédeiaÉ A kevés szöveget viszont számos nyelven mondják, leginkább angolul, de ki-ki megszólal(hat) az anyanyelvén is. Nyelvi, értési probléma mindazonáltal nincsen. Szerintem tánc se nagyon van, a mozgások koreografáltak ugyan, de láthatóan és kellemetlenül "biztonságiak": mindenki könnyedén meg tudja csinálni. (Kíváncsi lennék, hová lett a produkcióból a "beharangozott" Ladányi AndreaÉ)

Ha meggyőz, én - esküszöm - vevő vagyok/leszek arra, hogy a kőbe vésett vagy papírra rótt szövegek többé-kevésbé invenciózus fölmondása helyett a játszó személyek elmozogják, elkiabálják, eldadogják, elfestékezzék azt a valamit, amit el akarnak juttatni hozzám, a nézőhöz. Ebben az esetben például a Médeia-drámát - a címet alighanem az idei zsámbéki évad "dobta be": több Médeia várható; valószínűleg ezt kérték Dimcsevtől is.

Hiszen tényleg: semmi szükség a sztori fölbüfögésére, kijön a könyökömön; elég, ha azt látom, hogy valami csaj ordibál valami pasival, több csaj több pasival, aztán mindenki piros festékkel lövöldöz a vízipisztolyból, a másikra meg önmagára is, majd fekete filctollal mindenfélét irkál a nagyjából csupasz testére. De ez már majdnem a vége. Nem a Médeiának, hanem az előadásnak.

Mert az elején amolyan cserkészegyenruha-féleségben vonulnak be: khaki színű rövidnadrág, ing, nyaksál meg egy övtáska, abban lapulnak a későbbi kellékek. Aztán mozognak egyszerre és egyenként, kiabálnak, motyognak, kánonban beszélnek; néha egymáshoz, néha hozzánk. Az elemek nem épülnek egymásra, nem tapadnak össze: ami széteső volt, szét is esik. Nem tudni, mitől Médeia ez és mitől színház. A zsöllyék, legföljebbÉ

Átvonult a magyar terepen - nem először egyébként - egy izgalmas művész, és nem jutott neki az eszébe a világon semmi. Van ilyen. De ezt nem hívják színháznak, fizikainak sem.

Zsámbéki Színház Bázis, július 14.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.