Talán a zsöllyék - Médeia, Zsámbék, Dimcsev (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. július 26.

Zene

Lehetséges, hogy Ivo Dimcsev színházi parafenomén fogja kivezetni a szöveghez és lélektani ábrázoláshoz tapadt ósdi színházat abból a kátyúból, amelyben nemcsak hogy leledzik, hanem - úgy tűnik - elégedetten tapicskol? Mondjuk a Zsámbékon bemutatott Médeia című előadás erre, mármint a kivezetésre tett kísérletet. A végeredmény: a színház marad, ahol volt, tapicskol tovább...

Lehetséges, hogy Ivo Dimcsev színházi parafenomén fogja kivezetni a szöveghez és lélektani ábrázoláshoz tapadt ósdi színházat abból a kátyúból, amelyben nemcsak hogy leledzik, hanem - úgy tűnik - elégedetten tapicskol? Mondjuk a Zsámbékon bemutatott Médeia című előadás erre, mármint a kivezetésre tett kísérletet. A végeredmény: a színház marad, ahol volt, tapicskol továbbÉ

Dimcsev amúgy nem arról híres, hogy klasszikus darabokat állít színpadra rendezőként, hanem arról, hogy a testet, a mozgást, a zenét, a hangot állítja előtérbe, elsősorban a saját magáét. Hihetetlen táncos - már ha lehet még táncnak nevezni, amit a testével csinál: a fizikai adottságokat rendre meghazudtolva átlényegül, lebeg a magasban, kitekeredik, eret vág magán. Fizikai színháznak nevezik az ilyet - e helyt nemigen van tér arról elmélkedni, mi értelme van ennek. Van, azért. És mondok is annyit, hogy Robert Wilson.

Ami az eret vágást illeti, inkább vérvétel volt az, a Dimcsevé; fizikainak fizikai, valóságosnak valóságos. Hogy színháznak is színház-e - és kérek mindenkit, ne sorolja most rogyásig azokat a performanszokat, amelyekben a vérvételnél különb dolgok is megestek -, az már kérdés, ha nem is nagy. Egészen kicsi: annyi csak, hogy hallván hírét, hogy a Lili Handel című produkcióban erre is sor kerül, én távol tartottam magam tőle. A színházat bírom nézni, a vérvételt nem - de ez utóbbi nem is szerepelt az alkalmassági vizsgánÉ

Szóval amit egyébként lehetett látni Dimcsevtől - például Sarah Kane öngyilkosdarabját, a 4.48 pszichózist -, azt igyekeztem szemrevételezni (sokat segített ebben az internet, az ő Youtube-jával); láttam tehát szerepelni (épp a Sarah Kane-darabban), koreografálni (Ladányi Andrea hosszú szőke parókában, kék ruhában fantasztikusan táncol, vagyis hogy mozog), kitalálni (egy tetőtől talpig pirosra mázolt lány piros kerekes bőröndöt húzkod, csapkodja magát, közben angol töredékmondatokat kiabál, Kovács Martinának hívják, olykor azt mondja, "bazmeg", szerepel a Médeiában is), sétálni háztetőkön, kémények között, a nyaktörés pereménÉ És keletkezett egy benyomás: egy rendkívüli adottságú és képességű színházművész elsősorban a mozdulatok nyelvén fogalmazza meg a gondolatait. Hatása olykor elementáris, de kevéssé színházi; máskor színházi és kevéssé elementáris. Nekem ez utóbbiak tetszettek jobban, noha szeretem visszafojtani a lélegzetem a döbbenettől, ezért járok szívesen cirkuszbaÉ A cirkusz az cirkusz, a színház az színház. És van cirkusz-színház, tudom: Cirkus Cirkör.

A Médeia a Zsámbéki Rakétabázis egyébként ugyancsak lélegzetelállító terében kapott helyet, az egyik "garázsban". A közönség igazi színházi zsöllyékben ül (a Városi Színházból kerültek ide, ahol külön drámájuk keletkezett; de ezt már igazán csak az érti, aki legalább egyszer bejárja ezt az egykori légvédelmi erődöt), a játéktéren azonban mindössze hét narancssárga műanyag szék. A nemzetközi szereplőgárda - örömmel fedeztem föl köztük a két éve Woyzecket játszott olasz fiút, Andrea Collavinót - viszonylag kevés szöveget "használ", a szereplők neve hangzik el olykor, Iaszón, MédeiaÉ A kevés szöveget viszont számos nyelven mondják, leginkább angolul, de ki-ki megszólal(hat) az anyanyelvén is. Nyelvi, értési probléma mindazonáltal nincsen. Szerintem tánc se nagyon van, a mozgások koreografáltak ugyan, de láthatóan és kellemetlenül "biztonságiak": mindenki könnyedén meg tudja csinálni. (Kíváncsi lennék, hová lett a produkcióból a "beharangozott" Ladányi AndreaÉ)

Ha meggyőz, én - esküszöm - vevő vagyok/leszek arra, hogy a kőbe vésett vagy papírra rótt szövegek többé-kevésbé invenciózus fölmondása helyett a játszó személyek elmozogják, elkiabálják, eldadogják, elfestékezzék azt a valamit, amit el akarnak juttatni hozzám, a nézőhöz. Ebben az esetben például a Médeia-drámát - a címet alighanem az idei zsámbéki évad "dobta be": több Médeia várható; valószínűleg ezt kérték Dimcsevtől is.

Hiszen tényleg: semmi szükség a sztori fölbüfögésére, kijön a könyökömön; elég, ha azt látom, hogy valami csaj ordibál valami pasival, több csaj több pasival, aztán mindenki piros festékkel lövöldöz a vízipisztolyból, a másikra meg önmagára is, majd fekete filctollal mindenfélét irkál a nagyjából csupasz testére. De ez már majdnem a vége. Nem a Médeiának, hanem az előadásnak.

Mert az elején amolyan cserkészegyenruha-féleségben vonulnak be: khaki színű rövidnadrág, ing, nyaksál meg egy övtáska, abban lapulnak a későbbi kellékek. Aztán mozognak egyszerre és egyenként, kiabálnak, motyognak, kánonban beszélnek; néha egymáshoz, néha hozzánk. Az elemek nem épülnek egymásra, nem tapadnak össze: ami széteső volt, szét is esik. Nem tudni, mitől Médeia ez és mitől színház. A zsöllyék, legföljebbÉ

Átvonult a magyar terepen - nem először egyébként - egy izgalmas művész, és nem jutott neki az eszébe a világon semmi. Van ilyen. De ezt nem hívják színháznak, fizikainak sem.

Zsámbéki Színház Bázis, július 14.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.