Időzített szexbomba - Kim Ki-duk: Idő (film)

  • - ht -
  • 2007. március 15.

Zene

"A szerelem elűzi az időt, az idő a szerelmet" - e bölcs mondás Annie Girardot-tól ered, és úgy tűnik, igazságtartalmával a dél-koreai rendező, Kim Ki-duk hősei is tisztában vannak.

"A szerelem elűzi az időt, az idő a szerelmet" - e bölcs mondás Annie Girardot-tól ered, és úgy tűnik, igazságtartalmával a dél-koreai rendező, Kim Ki-duk hősei is tisztában vannak. Legalábbis a mulandóság veszélyeivel, mely félő, hogy idő és szerelem között egyenesen arányos.

Hősnőnk, She-hee (Ji-Yeon Park) hiába él évek óta együtt hű szerelmével, Ji-woo-val (Jung-woo Ha), egy ideje bizonytalan, hogyan tartsa ébren a férfi kezdeti lángolását. Önbizalomhiányból eredő féltékenységi rohamai állandósulnak, és a kissé patologikus gondolat is fokozatosan befészkeli magát az agyába: ha gyökeresen változtat a külsején, vagyis kés alá fekszik, barátja képes lesz újból rácsodálkozni.

Szó nélkül elhagyja hát a férfit, hogy új nő képében térjen vissza hozzá, és ismét magába bolondítsa. Azzal azonban nem számol, hogy az új csomagolás a belbecsen mit sem változtat - "friss húsként" ugyanúgy remeg az exbarátnője után kesergő Ji-woo-ért, mint régen, és egyre féltékenyebb lesz saját magára.

A film kissé abszurd története rafináltan utal az idő, a szerelem és az identitás összefüggéseire. Hat egymásra ugyanis mindahány, az utóbbi kettő ráadásul az idő függvényében folyamatosan változik (nem véletlen, hogy a hölgy a homokórát szeretné megállítani, az úr pedig az emlékeit elfelejteni).

Kim Ki-duk két motívumot is vándoroltat a filmidő alatt: a szereplők képlékeny, alakuló érzelmei, megváltozott külseje az állandóság metaforáival kerülnek ellentétbe. A régi-új párocska szabadidejét egy modern szoborparkban tölti - a "halhatatlan" műalkotások pont úgy ülnek diadalt a múló idő felett, mint azok a famatuzsálemek, melyeket She-hee és Ji-woo előszeretettel rugdal kínjában.

És ez csak az egyik réteg. Ahogy a történet újabb fordulatot vesz (Ji-woo dühében szintén átoperáltatja az arcát), más keservekkel is szembesülhetünk: az idő és a szerelem több fronton is képes kikezdeni az identitást. Mivel Shee-henek elképzelése sincs arról, hogy szerelme milyen új arccal tér(t) vissza hozzá, lassan a postással is ágyba bújik, ami újabb kérdéseket vet fel: kibe, netán mibe is vagyunk szerelmesek tulajdonképpen? Egy csinos pofiba? A jó humorba? A mélyenszántó gondolatokba? A szexuális kisugárzásba? Egy emberbe vagy a bizsergető érzésbe, amit egy ember kiválthat belőlünk? Netán ennek az érzésnek az emlékébe?

Fifikás filozófiai kirakós játék Kim Ki-duk filmje, abszurdnál abszurdabb helyzetekkel és ezekhez passzoló abszurd humorral. Egy újabb kísérlet arra, hogy megtudjuk, mi is a szerelem.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.