Interjú

"Tisztán hallottam a csendet"

David Toop zenész, szakíró

  • - minek -
  • Hó Márton
  • 2007. március 15.

Zene

Zeneszerző, zenész, író, kritikus, egyetemi tanár. Eddigi főműve, az eredetileg 1995-ben megjelent Hangok óceánja néhány hónapja magyar fordításban is elérhető. A kifogástalan angol úriember benyomását keltő, visszafogott, halk szavú David Toop a Nagy Britmánia március 4-i záró partiján lépett fel a Trafóban.

Magyar Narancs: Hogyan kezdett tudatosan foglalkozni a természet, a környezet hangjaival?

David Toop: Volt egy emlékezetes pillanat még egészen fiatal koromban. 14-15 éves lehettem, a nagyszüleim házában töltöttem a nyarat, és az egyik végtelenül hosszúnak tűnő délután megvilágosító erejű felfedezés ért. A környezetemben minden a legnagyobb rendben volt: a közelben vonat zakatolt, a szomszédban házőrző kutya ugatta a járókelőket, a távolban füsti fecskék repdestek, a nagyszüleim szobájából pedig valami nagyon korai dzsesszmuzsika szólt gramofonon. Egyszer csak elhallgatott a zene, bennem pedig felerősödtek a mikrokörnyezetem hangjai. Éreztem, hogy valami megváltozott: mintha külön hangsávon hallanám a vonat kattogását, a fecskeszárnyak csapdosását és az utca zajforrásait. Tudatosan figyelni és szabályozni kezdtem: a kutyaugatást kiszűrtem, az utcazajt háttérbe állítottam, a többit pedig felerősítettem. Álomszerű állapotba kerültem, mint egy önjelölt hangmérnök hallgattam a hangokat és zajokat, de még ennél is nagyobb megvilágosodás volt az, amikor elcsitult minden körülöttem. Tisztán hallottam a csendet. Csak később tudatosult bennem, hogy ez az élmény megváltoztatta az érzékelésemet a külvilággal, a minket körülvevő környezettel szemben.

MN: Létezik tökéletes hang? A csend lenne az?

DT: Nem tudom, hogy mit jelent a tökéletes hang, és azt hiszem, nem is kell törekedni arra, hogy rátaláljunk. Annyira különböző és sokrétű hangokkal találkozunk akaratlanul életünk során, hogy a csend csakis jótékony hatású lehet. A hang a valóságban tart bennünket, akkor is érzékelnem kell, amikor nincs kedvem figyelni, hallgatni. A csend viszont kivételes, nincs mindig velünk. Meg kell becsülni, mert eljuthatunk vele más tudatállapotba, ha nagyon akarunk.

MN: Ahogy a könyvében ön is idézi, Brian Eno már 1975-ben arról beszélt, hogy "azt hiszem, afelé tartunk, hogy a zenét és a rögzített hangot ugyanúgy opcionálisan használjuk, mint manapság a színeket: egyszerűen a környezet színezésére vagy diagrammatikusan, vagy hogy hangulatunkat már-már tudatalatti utakon-módokon megváltoztassuk". Ez mintha ma fokozottan aktuális lenne.

DT: A zene célja minden korban a kikapcsolódás, a feltöltődés és az élményszerzés volt. Nagy általánosságban ma is ez az első szempont, de egészen könnyen elsajátítható az a képesség is, hogy tudatosan hallgassunk egyszerű, természetes vagy mesterséges hangokat. Az akusztikán, az atmoszférán van a hangsúly: az ambient zene nyugalmat áraszt, a cél az, hogy gondolkodásra késztessen. Sokféle elnevezés született már ezekre a zenékre: environmental music, electronic listening music, chill out, ezek többé-kevésbé fedik a valóságot. A lényeg azonban az, hogy az ambient a nyitottságról szól. Bármiből lehet zene, és bármit hallgathatunk zeneként. Teljesen más a kapcsolat az alkotó és a hallgató között, ez egy sajátos, alternatív hallgatási mód.

MN: Lehetséges, hogy ez a műfaj volt az előfutára a nyolcvanas-kilencvenes évek nagy elektronikus zenei robbanásának?

DT: Igen, az ambient volt az egyik szál, a másik pedig az a vonal, amelyet a különböző amerikai garage, techno és house dj-k lemezei képviseltek. Ennek eredményeként jött létre valamikor a kilencvenes évek elején Angliában az a zenei mozgalom, amelyet a popsajtó rave műfajként tart számon. Aztán az már egy másik történet, hogyan fejlődött ki ebből a drum'n'bass, a breakbeat és a többi elektronikus zenei forma. Most már nem is tűnik annyira furcsa csavarnak az, hogy idővel az élő hangszerek és az ének is csatlakozott az elektronikához, mondjuk a Chemical Brothers esetében.

MN: Zenekutatással foglalkozik, a London College Of Communication vendégelőadója, cikkeket ír többek között a Wired magazinnak, mindemellett még rendszeresen jelentet meg ambient lemezeket is. A zenével átadható az elméleti tapasztalat?

DT: A kettő kiegészíti egymást. Nem helyezem egyik tevékenységemet sem a másik elé. Számomra az a legfontosabb, hogy elinduljon a párbeszéd - a gondolatok és vélemények megvitatása érdekel a zenében és a tudományos munkámban is.

MN: Tanítható az ambient zenekészítés és kreativitás?

DT: Nem hiszem, hogy a kreativitás tanítható lenne. A zene tudományos vizsgálata, a zenekutatás tanítható, de a megfelelő zenekészítéshez már további adottságok is szükségesek. Az ambient előállítása is csak a felületes hallgatónak tűnhet könnyűnek és magától értetődőnek, pedig ugyanúgy érzékenységet és alázatot kíván, mint más, hagyományos műfajok.

MN: Kollázsszerűen használ zajokat, hangokat a vécélehúzástól kezdve a rovarzümmögésig. Mi az, ami megfogja egy hangmintában? Mi az, amit keres egy hangban?

DT: Minden hang érdekel, ami természetes. Hangok, melyeknek révén jobban halljuk a csendet. Hangok, amelyek azonnal hatnak, és nem késztetnek minket összpontosításra, elemzésre vagy beskatulyázásra. Hallani a hangokat, az egy nagyszerű dolog, de még lenyűgözőbb tapintani, szagolni, megfogni őket.

MN: Hogyan kezdett együtt dolgozni Brian Enóval?

DT: Amikor 1974-ben az angol kísérleti hangszeresekről szóló könyvet szerkesztettem, elküldtem neki néhány, a kötet alapjául szolgáló hanganyagot. Már korábban is ismertem Brian munkásságát, így természetes folyamat volt, hogy közösen kezdtünk dolgozni, és az első, általam szerkesztett ambient lemez is az ő kiadójánál (Obscure Records - H. M.) jelent meg. Ez volt a New And Rediscovered Music Instruments.

MN: Megváltoztatta a hozzáállását?

DT: Bizonyos értelemben igen, de inkább azt mondanám, hogy közös nevezőre kerültünk, hatottunk egymásra. Egyre intenzívebben hallottuk és hallgattuk a környezetünket. Briant sokan csak a Roxy Music tagjaként és több világhírű zenekar, például a U2 producereként ismerik, pedig neki köszönhető az ambient, nem beszélve arról, hogy sok mai elektronikus zenei műfaj vagy előadó máshogy szólna az ő munkássága nélkül.

MN: Az első könyve, a Rap Attack 1984-ben jelent meg. Hogyan emlékszik vissza arra az időszakra?

DT: Nem igazán találtam önmagam. Különböző okok miatt válságos időszakot éltem át akkor. Nem ment az írás, és a zenére sem tudtam igazán koncentrálni. Amikor elkezdtem vizsgálni az amerikai hiphop afrikai eredetét, végre találtam egy vezérfonalat, amin elindulhatok. Sikerült átvészelnem ezt a nehéz időszakot, ráadásul el tudtam mélyedni a hiphopkultúrában és annak gyökereiben. Azóta már a harmadik része is megjelent a Rap Attack sorozatnak.

MN: A digitális technológia, a fájlcserélők és a zeneszerkesztők korában elvileg tényleg bárkiből lehet (afféle sufni- vagy barkács-) zenész. Nehezebb most eredetit alkotni?

DT: Mindig is nehéz volt alkotni, Debussy vagy Stockhausen korában ugyanúgy, mint a mai modern technológiák segítségével. Az igazán újító vagy előremutató tehetség a modern technokultúrán is átjöhet. Nem hiszem, hogy könnyebb vagy nehezebb lenne ma igazán átütő kompozíciót, zeneművet létrehozni. Az viszont kifejezetten izgalmas, hogy 2007-ben gyakorlatilag bármilyen zenekultúrával vagy műfajjal megismerkedhetünk. Tavaly Észtországban jártam, és egy nagyszerű nagyzenekarral ismerkedtem meg. Ez a zenekar ma már könnyedén eljuthat a világ bármely pontjára a világháló révén, ez elképzelhetetlen lett volna mondjuk az ötvenes években.

MN: Ugyanakkor fennáll a veszélye annak, hogy túladagoljuk magunkat zenével.

DT: Nemcsak zenével, hanem elsősorban információval. Pont ezért gyakran tartok szüneteket befogadóként. Vannak olyan időszakaim, hogy egyáltalán nem hallgatok zenét, ettől feltöltődöm.

MN: Könyvében Brian Eno kifakad a számítógépek miatt: kitiltotta a digitális technikát a stúdióból, mondván, hogy csak elveszi a zenészek figyelmét.

DT: Az már elég régen volt, szerintem mára megváltozott a véleménye. Nagyon fontos az analóg technológia, de ma már nem tudjuk megkerülni a számítógépeket a zenekészítés során. Amíg megfelelő attitűddel és szaktudással használjuk a gépeket, addig nem kell elköteleznünk magunkat egyik technológia mellett sem, a kettő együtt működik.

MN: Nem tervezi, hogy újra együttműködik Enóval?

DT: Nem szoktam előre megtervezni, hogy kivel dolgozom, de Briannel tartjuk a kapcsolatot, és még az is elképzelhető, hogy összeülünk majd.

MN: Figyelemmel kíséri az elektronikus zene kísérletező vonalát, olyanokat, mint Aphex Twin, Squarepusher, Venetian Snares?

DT: Azt nem mondanám, hogy megvan az összes lemezük, de nagyjából követem a fiatal experimentális előadókat, és szeretem is a zenéjüket. Egészen szélsőséges és őrült ritmusokat és hangmintákat képesek összehozni. Aphex Twint egyébként tanítottam is, ő egy igazán tehetséges és kellő mértékben kattant figura.

Hó Márton

Köszönet Pándi Balázsnak az interjú megszervezéséért.

David Toop: Hangok óceánja

David Toop mondhatni élő klasszikusnak, egyszemélyes intézménynek számít a nyugati zenei világban - nálunk meg egészen mostanáig nagyjából semmit sem tudott róla a nagyközönség. Éppen ezért sokat köszönhetünk Zöld Istvánnak, aki vette a fáradságot, hogy magyarra fordítsa és kiadja Toop egyik legnagyobb hatású könyvét, a Hangok óceánját. Toopot nyilvánvalóan az akkori idők elektronikus zenei forradalma inspirálta az írás során, ám ő ennél jóval mélyebbre próbált ásni. Azt kutatta-kereste, ami az előző száz év bizonyos zenei irányzatait összeköti, hívják azokat a skatulyázás mesterei kortárs komolyzenének, dzsessznek, rocknak, dubnak, indusztriálnak, acid house-nak vagy ambientnek. Látszólag csaknem szabad asszociációs technikával építkezik, a könyvet hirtelen gondolattársítások, hely- és idősíkváltások tagolják - megijedni persze nem kell, ha odafigyelünk és nem veszítjük el a fonalat, az elbeszélő rendre beláttatja velünk, hogy nem volt értelem nélkül való a megtett gondolati út. Amúgy pedig gátlástalanul önti ránk az adatokat: jól ismert nevek, akikről meglepő dolgokat tudhatunk meg, kevésbé ismertek, akiknek érdemes utánanézni, egykori koncerthelyszínek, kocsmák, klubok, chill-out szobák, amelyeknek szinte egyetlen emléke már csak ez a könyv. És felsoroltatnak az elektronikus zene pionírjai a kilencvenes évek elejéről: némelyik mára szupersztár a klubvilág diszkógömböktől súlyos egén, másokat meg már el is felejtett a publikum - e könyv tanúsága szerint érdemtelenül. Toop már a bevezetőjében világossá teszi, mi is érdekli a zenéből: leginkább azok az alkotások, melyek a sodródás fogalmával írhatók le, s melyekben a struktúra alig vagy minimális mértékben jelenik csak meg. Nem zenei kategóriákról értekezik, hanem éppen ezek folyamatos eróziójáról, ami megkönnyíti a folyamatos fúziókat és bizonytalan kimenetelű átmeneteket. Nem kanonizált zenetörténetet ír - a narrációja nyilvánvalóan vitatható, ám a szuggesztivitás, amellyel a maga verzióját sugalmazza, tényleg kivételes. Amikor a maga sajátos logikája radikálisan egymás mellé vagy inkább sajátos hálómintába rendezi Sun Rát, Ellingtont, Hendrixet, Zappát, Stockhausent, Lee Perryt, Varése-t, a KLF-et, az Orbot, Brian Enót, Satie-t, Coltrane-t vagy éppen Aphex Twint, akkor persze a hagyományos kánon értelmében szentségtörést követ el, ugyanakkor óriási kezdőlökést ad a befogadó számára ahhoz, hogy a továbbiakban minden szempontból másként gondoljon a zenére. S persze ne felejtsük: leginkább befogadásra ösztönöz - az olvasó előszedi rég nem hallgatott régi hanghordozóit, sőt újabbakat szerez be, elvégre zenéről írni/olvasni jó, hallgatni viszont arany.

- minek -

Doppelgänger, Budapest, 2006, 318 oldal, 2600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.