Koncert

Ihletre várva

A Placebo Budapesten

Zene

Ha egy zenekar best of lemezt ad ki, vagy az elmúlt húsz-harminc évével turnéra indul, az általában két dolgot jelent: korszakváltást és/vagy elfáradást, időnyerést.

Egyelőre nem lehet megmondani, hogy a Placebónál lesz-e váltás: huszadik születésnapjukra mindössze egy új számot villantottak (Jesus’ Son), amely nem láttat új irányokat. Az elfáradás viszont érzékelhető: a turné tizenhetedik állomásaként Budapestre érkező zenekar hangról hangra ugyanazt a műsort nyomta nálunk is, mint az összes eddigi helyszínen – kivéve az elsőt, ahol Brian Molkót két szám után le kellett kísérni a színpadról, miután közölte, hogy nem érzi a lábait. A show-t ugyanakkor tisztességesen hozták: Stefan Olsdal gitáros lelkes játékával be tudta pörgetni a közönséget, Molko „ha álmomból felébresztenek is, megismerem” hangja és néha egyszemélyes performansszá alakuló színpadi jelenléte úgyszintén. Az Every You, Every Me kihagyhatatlan indításként felvételről bejátszva szólt: gyorsított időutazás a kilencvenes évek végére, aztán megszólalt a már élő Pure Morning. A koncert két és fél órája a legnagyobb slágerekre és néhány ritkábban játszott számra (I Know, Lady of the Flowers) volt elég, a legjobban az olyan pörgősebb dalok, mint a For What It’s Worth, a Too Many Friends vagy a Bitter End szóltak. És bár a koncertközepi melankólia a kötelezőnek számító Twenty

Years elképesztően dögössé turbózott verziójával kezdődött, a blokk végére kissé leült a hangulat. Pedig Molko többször hangsúlyozta, hogy szülinapi bulin vagyunk, ennek megfelelően a szokásosnál többet kommunikált a közönséggel: a budapesti fellépéseken merengett, a várost dicsérte – és közölte, hogy az imént belehányt a szájába. A néhol indokolatlan díváskodást a jól odatett ének és gitár kompenzálta, na meg a fénytechnika és a vetítések, legyen szó a David Bowie vagy Leonard Cohen előtti tisztelgésről, archív felvételekről vagy Donald Trump fejéről, amint egy cigisdobozon hirdeti: „Súlyosan káros önre és környezetére.”

Ráadásra kétszer is visszajött a már csak két tagot számláló banda és a számtalan háttérzenész, a Running Up That Hill pedig méltó befejezésnek bizonyult. A Placebo mindezzel, úgy tűnik, nem siratja a fiatalságát, nem akar pontot tenni egy húszéves mondat végére, inkább kissé kényelmesen és fáradtan, de azért egy nagy szerelemből megmaradt szikrával körbejárja a világot, amíg a követező bummra vár.

Papp László Budapest Sportaréna, november 11.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.