installáció - JOANNA RAJKOWSKA: LÉGITÁRSASÁG

  • Kürti Emese
  • 2008. november 13.

Zene

Rajkowskának 2007 őszén volt alkalma végignézni a Magyar Gárda avatását. Nyelvtudás és közegtapasztalat nélkül, de nyilván a szélsőjobb nemzetközi gesztusrendszerének az ismeretével kellett értelmeznie a látványt.
Rajkowskának 2007 õszén volt alkalma végignézni a Magyar Gárda avatását. Nyelvtudás és közegtapasztalat nélkül, de nyilván a szélsõjobb nemzetközi gesztusrendszerének az ismeretével kellett értelmeznie a látványt. A videomunka egyik része a szervezett, merev, katonai módon irányított gárdacsoport felvétele, amellyel párhuzamosan egy utazás képeit vetítik. A tizenhét ember, aki részt vett ezen a repülõúton, Budapesten élõ kisebbségi: afrikai, orosz, kínai bevándorló, magyar zsidó, magyar roma, leszbikus nõ és homoszexuális férfi. Ebbe a kulturálisan heterogén csoportba sikerült bevonni a másik oldalt is, a nem kevésbé kisebbségi Gój Motorost és a gárda egyik emberét, akiknek a szélsõséges nézetei meglehetõsen komikusnak hatnak ebben a közegben. Mégiscsak nehezebb dolog az utastársad kiirtásáról ábrándozni az ismeretlen tömegek absztrakciója helyett. Márpedig a bemutatkozó mondatok személyessége és a repülõgép semlegesítõ terének tudatmódosító hatása olyan alkalmi mikroközösséget teremt, amelyben az erõszakos szándék az abszurditás határát súrolja. Ezeket akarják bántani? A röhögõs szociális munkást és a naiv, derûs feketét? Ugyan.

Közben az egyik lány elmeséli, hogy amikor legutóbb agyon akarták verni mint zsidót, elmagyarázta a támadóinak, hogy ha mindenképp muszáj, legalább tudják róla, hogy cigány. A két monitort a párhuzamosan futó filmekkel olyan installációba építették, amely a repülõgép terét idézi föl. Kerek ablakon lehet benézni a székekkel beépített térbe, a külsõ falra a régi gép fényképeit ragasztották. Rajkowska filmje nem modellje a magyar társadalomnak, amelyben összességében nincs annyi öntudat, veszélyérzet, intellektus és mindennek ellenére derû, mint a repülõgép utasterében. Viszont bárki eldöntheti, hogy melyik oldalra ül.

Trafó Galéria, megtekinthetõ november 30-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.