installáció - JOANNA RAJKOWSKA: LÉGITÁRSASÁG

  • Kürti Emese
  • 2008. november 13.

Zene

Rajkowskának 2007 őszén volt alkalma végignézni a Magyar Gárda avatását. Nyelvtudás és közegtapasztalat nélkül, de nyilván a szélsőjobb nemzetközi gesztusrendszerének az ismeretével kellett értelmeznie a látványt.
Rajkowskának 2007 õszén volt alkalma végignézni a Magyar Gárda avatását. Nyelvtudás és közegtapasztalat nélkül, de nyilván a szélsõjobb nemzetközi gesztusrendszerének az ismeretével kellett értelmeznie a látványt. A videomunka egyik része a szervezett, merev, katonai módon irányított gárdacsoport felvétele, amellyel párhuzamosan egy utazás képeit vetítik. A tizenhét ember, aki részt vett ezen a repülõúton, Budapesten élõ kisebbségi: afrikai, orosz, kínai bevándorló, magyar zsidó, magyar roma, leszbikus nõ és homoszexuális férfi. Ebbe a kulturálisan heterogén csoportba sikerült bevonni a másik oldalt is, a nem kevésbé kisebbségi Gój Motorost és a gárda egyik emberét, akiknek a szélsõséges nézetei meglehetõsen komikusnak hatnak ebben a közegben. Mégiscsak nehezebb dolog az utastársad kiirtásáról ábrándozni az ismeretlen tömegek absztrakciója helyett. Márpedig a bemutatkozó mondatok személyessége és a repülõgép semlegesítõ terének tudatmódosító hatása olyan alkalmi mikroközösséget teremt, amelyben az erõszakos szándék az abszurditás határát súrolja. Ezeket akarják bántani? A röhögõs szociális munkást és a naiv, derûs feketét? Ugyan.

Közben az egyik lány elmeséli, hogy amikor legutóbb agyon akarták verni mint zsidót, elmagyarázta a támadóinak, hogy ha mindenképp muszáj, legalább tudják róla, hogy cigány. A két monitort a párhuzamosan futó filmekkel olyan installációba építették, amely a repülõgép terét idézi föl. Kerek ablakon lehet benézni a székekkel beépített térbe, a külsõ falra a régi gép fényképeit ragasztották. Rajkowska filmje nem modellje a magyar társadalomnak, amelyben összességében nincs annyi öntudat, veszélyérzet, intellektus és mindennek ellenére derû, mint a repülõgép utasterében. Viszont bárki eldöntheti, hogy melyik oldalra ül.

Trafó Galéria, megtekinthetõ november 30-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.