Iron Maiden - A nulladik nap hősei

  • Kovács Marcell
  • 2008. augusztus 7.

Zene

1984. augusztus 17-e nagy nap volt a Magyar Népköztársaság unalmas életében: a Budapest Sportcsarnok parkolójában húszezres tömeg előtt zajos sikerű koncertet adott az Iron Maiden, és ezzel hivatalosan is megérkezett kis hazánkba a heavy metal. A szenzációszámba menő fellépést hamar követték a többiek, jött a Motörhead, majd a Saxon, és később egyre többen. Amikor 1988-ban egy háromnapos fesztiválon Budapesten játszott a Maiden (immár harmadszor), a Metallica és a Kiss, a folyamat lezárult, a heavy metal leigázta a magyar fiatalságot. A farmerdzsekik Rolling Stones és Piramis feliratait Judas Priestre és Pokolgépre javították gondos rockerkezek, az utcákon elszaporodtak a riasztó zenekaros emblémával díszített fekete pólók, a szórványosan előforduló maszek lemezboltok kirakatából csuklyás hóhérok és vicsorgó farkasemberek szemeztek a járókelőkkel. "Az egész falu metalista" - nyilatkozott egy harcostárs az elhíresült riportfilmben, és a megállapítás kis túlzással az egész országra igaz volt. A magyar fiatalok szívében a metál lángja lobogott, és hogy ez így alakult, abban a Maidennek elévülhetetlen érdemei voltak.

1984. augusztus 17-e nagy nap volt a Magyar Népköztársaság unalmas életében: a Budapest Sportcsarnok parkolójában húszezres tömeg előtt zajos sikerű koncertet adott az Iron Maiden, és ezzel hivatalosan is megérkezett kis hazánkba a heavy metal. A szenzációszámba menő fellépést hamar követték a többiek, jött a Motörhead, majd a Saxon, és később egyre többen. Amikor 1988-ban egy háromnapos fesztiválon Budapesten játszott a Maiden (immár harmadszor), a Metallica és a Kiss, a folyamat lezárult, a heavy metal leigázta a magyar fiatalságot. A farmerdzsekik Rolling Stones és Piramis feliratait Judas Priestre és Pokolgépre javították gondos rockerkezek, az utcákon elszaporodtak a riasztó zenekaros emblémával díszített fekete pólók, a szórványosan előforduló maszek lemezboltok kirakatából csuklyás hóhérok és vicsorgó farkasemberek szemeztek a járókelőkkel. "Az egész falu metalista" - nyilatkozott egy harcostárs az elhíresült riportfilmben, és a megállapítás kis túlzással az egész országra igaz volt. A magyar fiatalok szívében a metál lángja lobogott, és hogy ez így alakult, abban a Maidennek elévülhetetlen érdemei voltak.

A Sziget nulladik napján megismétli magát a történelem. Nagyszabású nosztalgiaturnéja keretében az Iron Maiden a '84-es műsorral (illetve egy ahhoz nagyon hasonlóval, hogy pontosak legyünk) látogat el hozzánk. Az apropót a zenekar első tíz évének legnagyobb sikereit összegyűjtő új válogatás-CD adja, és a legendás turnét megörökítő Live After Death koncertvideó régen várt DVD-megjelenése. Ez utóbbin, a kelet-európai fellépéseket megörökítő kísérőfilmben jól látható, milyen példamutató őrülettel fogadta a Maident a magyar közönség. Kötelező tananyag!

Olcsó hakninak tűnhet a múltidézés, különösen annak fényében, hogy pár éve már körbejárta a világot a Maiden egy efféle retroprogrammal. De ne ítéljünk elhamarkodottan. Nem véletlen, hogy ezekre az évekre emlékeznek újra és újra. És nem is haszontalan! A Maiden a nyolcvanas évek közepén tényleg hihetetlen teljesítményre volt képes. Még fiatalok voltak, de öt lemezzel a hátuk mögött tökéletesre csiszolt stílussal bírtak. A zenekarvezető Steve Harris karakteres basszusjátéka és a gitárosok melodikus ikerszólói révén azonnal felismerhető volt a hangzásuk. Már első két albumukkal (Iron Maiden, Killers) kiemelkedtek a brit heavy metal új hulláma népes mezőnyéből, de amikor az erős negatív kisugárzással bíró énekest, Paul Di'Annót a mosolygós Bruce Dickinsonra cserélték, minden feltétel adottá vált a világsikerhez. Di'Anno egy ön- és közveszélyes Sid Vicious-reinkarnáció volt, Dickinson viszont maga Mr. Heavy Metal: életvidám, örökmozgó ürge nagy hajjal és még nagyobb hanggal. A Maiden az új felállással a műfaj alaplemezeit alkotta meg (The Number Of The Beast, Piece Of Mind, Powerslave), és a maratoni turnéknak köszönhetően gyakorlatilag a média támogatása nélkül vált világsztárrá. Harriséknek '84-ben nemigen akadt versenytársuk, vadak voltak és sikerre éhesek, nem lehetett megállítani őket.

De mire számíthatunk 2008-ban? Kínos meglepetésre semmiképpen. A Maiden ma is precízen működő gépezet, aktuális lemezeiket rendre alaposan megturnéztatják, tehát nem jöttek ki a gyakorlatból. Steve Harris elkötelezettsége és felelős üzletpolitikája garancia a minőségre. A '84-es turné egyiptomi témájú monumentális díszletében, vad fényjáték közepette a régi lendülettel nyomják majd az örökzöld Maiden-számokat az Aces Hightól az Iron Maidenen át a Wasted Yearsig. Kísérteties a hasonlóság a régi produkcióval, mintha az elmúlt negyedszázad egyszerűen kimaradt volna Harrisék naptárából. Dickinson rövid haja lehet csak árulkodó, illetve hogy egy ideje már három a szólógitárosok száma, ami a Spinal Taphez illő buta túlzás, de ez legyen a legnagyobb bajunk. Ahogyan a három-négy későbbi keltezésű szám is könnyen megbocsátható. Az előzenekar egyébként Lauren Harris bandája lesz. Igen, Steve Harris lányáról van szó, legyünk vele elnézőek. Up the Irons!

Nagyszínpad, augusztus 12., 21.30

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.