Iron Maiden - A nulladik nap hősei

  • Kovács Marcell
  • 2008. augusztus 7.

Zene

1984. augusztus 17-e nagy nap volt a Magyar Népköztársaság unalmas életében: a Budapest Sportcsarnok parkolójában húszezres tömeg előtt zajos sikerű koncertet adott az Iron Maiden, és ezzel hivatalosan is megérkezett kis hazánkba a heavy metal. A szenzációszámba menő fellépést hamar követték a többiek, jött a Motörhead, majd a Saxon, és később egyre többen. Amikor 1988-ban egy háromnapos fesztiválon Budapesten játszott a Maiden (immár harmadszor), a Metallica és a Kiss, a folyamat lezárult, a heavy metal leigázta a magyar fiatalságot. A farmerdzsekik Rolling Stones és Piramis feliratait Judas Priestre és Pokolgépre javították gondos rockerkezek, az utcákon elszaporodtak a riasztó zenekaros emblémával díszített fekete pólók, a szórványosan előforduló maszek lemezboltok kirakatából csuklyás hóhérok és vicsorgó farkasemberek szemeztek a járókelőkkel. "Az egész falu metalista" - nyilatkozott egy harcostárs az elhíresült riportfilmben, és a megállapítás kis túlzással az egész országra igaz volt. A magyar fiatalok szívében a metál lángja lobogott, és hogy ez így alakult, abban a Maidennek elévülhetetlen érdemei voltak.

1984. augusztus 17-e nagy nap volt a Magyar Népköztársaság unalmas életében: a Budapest Sportcsarnok parkolójában húszezres tömeg előtt zajos sikerű koncertet adott az Iron Maiden, és ezzel hivatalosan is megérkezett kis hazánkba a heavy metal. A szenzációszámba menő fellépést hamar követték a többiek, jött a Motörhead, majd a Saxon, és később egyre többen. Amikor 1988-ban egy háromnapos fesztiválon Budapesten játszott a Maiden (immár harmadszor), a Metallica és a Kiss, a folyamat lezárult, a heavy metal leigázta a magyar fiatalságot. A farmerdzsekik Rolling Stones és Piramis feliratait Judas Priestre és Pokolgépre javították gondos rockerkezek, az utcákon elszaporodtak a riasztó zenekaros emblémával díszített fekete pólók, a szórványosan előforduló maszek lemezboltok kirakatából csuklyás hóhérok és vicsorgó farkasemberek szemeztek a járókelőkkel. "Az egész falu metalista" - nyilatkozott egy harcostárs az elhíresült riportfilmben, és a megállapítás kis túlzással az egész országra igaz volt. A magyar fiatalok szívében a metál lángja lobogott, és hogy ez így alakult, abban a Maidennek elévülhetetlen érdemei voltak.

A Sziget nulladik napján megismétli magát a történelem. Nagyszabású nosztalgiaturnéja keretében az Iron Maiden a '84-es műsorral (illetve egy ahhoz nagyon hasonlóval, hogy pontosak legyünk) látogat el hozzánk. Az apropót a zenekar első tíz évének legnagyobb sikereit összegyűjtő új válogatás-CD adja, és a legendás turnét megörökítő Live After Death koncertvideó régen várt DVD-megjelenése. Ez utóbbin, a kelet-európai fellépéseket megörökítő kísérőfilmben jól látható, milyen példamutató őrülettel fogadta a Maident a magyar közönség. Kötelező tananyag!

Olcsó hakninak tűnhet a múltidézés, különösen annak fényében, hogy pár éve már körbejárta a világot a Maiden egy efféle retroprogrammal. De ne ítéljünk elhamarkodottan. Nem véletlen, hogy ezekre az évekre emlékeznek újra és újra. És nem is haszontalan! A Maiden a nyolcvanas évek közepén tényleg hihetetlen teljesítményre volt képes. Még fiatalok voltak, de öt lemezzel a hátuk mögött tökéletesre csiszolt stílussal bírtak. A zenekarvezető Steve Harris karakteres basszusjátéka és a gitárosok melodikus ikerszólói révén azonnal felismerhető volt a hangzásuk. Már első két albumukkal (Iron Maiden, Killers) kiemelkedtek a brit heavy metal új hulláma népes mezőnyéből, de amikor az erős negatív kisugárzással bíró énekest, Paul Di'Annót a mosolygós Bruce Dickinsonra cserélték, minden feltétel adottá vált a világsikerhez. Di'Anno egy ön- és közveszélyes Sid Vicious-reinkarnáció volt, Dickinson viszont maga Mr. Heavy Metal: életvidám, örökmozgó ürge nagy hajjal és még nagyobb hanggal. A Maiden az új felállással a műfaj alaplemezeit alkotta meg (The Number Of The Beast, Piece Of Mind, Powerslave), és a maratoni turnéknak köszönhetően gyakorlatilag a média támogatása nélkül vált világsztárrá. Harriséknek '84-ben nemigen akadt versenytársuk, vadak voltak és sikerre éhesek, nem lehetett megállítani őket.

De mire számíthatunk 2008-ban? Kínos meglepetésre semmiképpen. A Maiden ma is precízen működő gépezet, aktuális lemezeiket rendre alaposan megturnéztatják, tehát nem jöttek ki a gyakorlatból. Steve Harris elkötelezettsége és felelős üzletpolitikája garancia a minőségre. A '84-es turné egyiptomi témájú monumentális díszletében, vad fényjáték közepette a régi lendülettel nyomják majd az örökzöld Maiden-számokat az Aces Hightól az Iron Maidenen át a Wasted Yearsig. Kísérteties a hasonlóság a régi produkcióval, mintha az elmúlt negyedszázad egyszerűen kimaradt volna Harrisék naptárából. Dickinson rövid haja lehet csak árulkodó, illetve hogy egy ideje már három a szólógitárosok száma, ami a Spinal Taphez illő buta túlzás, de ez legyen a legnagyobb bajunk. Ahogyan a három-négy későbbi keltezésű szám is könnyen megbocsátható. Az előzenekar egyébként Lauren Harris bandája lesz. Igen, Steve Harris lányáról van szó, legyünk vele elnézőek. Up the Irons!

Nagyszínpad, augusztus 12., 21.30

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.