Iron Maiden - A nulladik nap hősei

  • Kovács Marcell
  • 2008. augusztus 7.

Zene

1984. augusztus 17-e nagy nap volt a Magyar Népköztársaság unalmas életében: a Budapest Sportcsarnok parkolójában húszezres tömeg előtt zajos sikerű koncertet adott az Iron Maiden, és ezzel hivatalosan is megérkezett kis hazánkba a heavy metal. A szenzációszámba menő fellépést hamar követték a többiek, jött a Motörhead, majd a Saxon, és később egyre többen. Amikor 1988-ban egy háromnapos fesztiválon Budapesten játszott a Maiden (immár harmadszor), a Metallica és a Kiss, a folyamat lezárult, a heavy metal leigázta a magyar fiatalságot. A farmerdzsekik Rolling Stones és Piramis feliratait Judas Priestre és Pokolgépre javították gondos rockerkezek, az utcákon elszaporodtak a riasztó zenekaros emblémával díszített fekete pólók, a szórványosan előforduló maszek lemezboltok kirakatából csuklyás hóhérok és vicsorgó farkasemberek szemeztek a járókelőkkel. "Az egész falu metalista" - nyilatkozott egy harcostárs az elhíresült riportfilmben, és a megállapítás kis túlzással az egész országra igaz volt. A magyar fiatalok szívében a metál lángja lobogott, és hogy ez így alakult, abban a Maidennek elévülhetetlen érdemei voltak.

1984. augusztus 17-e nagy nap volt a Magyar Népköztársaság unalmas életében: a Budapest Sportcsarnok parkolójában húszezres tömeg előtt zajos sikerű koncertet adott az Iron Maiden, és ezzel hivatalosan is megérkezett kis hazánkba a heavy metal. A szenzációszámba menő fellépést hamar követték a többiek, jött a Motörhead, majd a Saxon, és később egyre többen. Amikor 1988-ban egy háromnapos fesztiválon Budapesten játszott a Maiden (immár harmadszor), a Metallica és a Kiss, a folyamat lezárult, a heavy metal leigázta a magyar fiatalságot. A farmerdzsekik Rolling Stones és Piramis feliratait Judas Priestre és Pokolgépre javították gondos rockerkezek, az utcákon elszaporodtak a riasztó zenekaros emblémával díszített fekete pólók, a szórványosan előforduló maszek lemezboltok kirakatából csuklyás hóhérok és vicsorgó farkasemberek szemeztek a járókelőkkel. "Az egész falu metalista" - nyilatkozott egy harcostárs az elhíresült riportfilmben, és a megállapítás kis túlzással az egész országra igaz volt. A magyar fiatalok szívében a metál lángja lobogott, és hogy ez így alakult, abban a Maidennek elévülhetetlen érdemei voltak.

A Sziget nulladik napján megismétli magát a történelem. Nagyszabású nosztalgiaturnéja keretében az Iron Maiden a '84-es műsorral (illetve egy ahhoz nagyon hasonlóval, hogy pontosak legyünk) látogat el hozzánk. Az apropót a zenekar első tíz évének legnagyobb sikereit összegyűjtő új válogatás-CD adja, és a legendás turnét megörökítő Live After Death koncertvideó régen várt DVD-megjelenése. Ez utóbbin, a kelet-európai fellépéseket megörökítő kísérőfilmben jól látható, milyen példamutató őrülettel fogadta a Maident a magyar közönség. Kötelező tananyag!

Olcsó hakninak tűnhet a múltidézés, különösen annak fényében, hogy pár éve már körbejárta a világot a Maiden egy efféle retroprogrammal. De ne ítéljünk elhamarkodottan. Nem véletlen, hogy ezekre az évekre emlékeznek újra és újra. És nem is haszontalan! A Maiden a nyolcvanas évek közepén tényleg hihetetlen teljesítményre volt képes. Még fiatalok voltak, de öt lemezzel a hátuk mögött tökéletesre csiszolt stílussal bírtak. A zenekarvezető Steve Harris karakteres basszusjátéka és a gitárosok melodikus ikerszólói révén azonnal felismerhető volt a hangzásuk. Már első két albumukkal (Iron Maiden, Killers) kiemelkedtek a brit heavy metal új hulláma népes mezőnyéből, de amikor az erős negatív kisugárzással bíró énekest, Paul Di'Annót a mosolygós Bruce Dickinsonra cserélték, minden feltétel adottá vált a világsikerhez. Di'Anno egy ön- és közveszélyes Sid Vicious-reinkarnáció volt, Dickinson viszont maga Mr. Heavy Metal: életvidám, örökmozgó ürge nagy hajjal és még nagyobb hanggal. A Maiden az új felállással a műfaj alaplemezeit alkotta meg (The Number Of The Beast, Piece Of Mind, Powerslave), és a maratoni turnéknak köszönhetően gyakorlatilag a média támogatása nélkül vált világsztárrá. Harriséknek '84-ben nemigen akadt versenytársuk, vadak voltak és sikerre éhesek, nem lehetett megállítani őket.

De mire számíthatunk 2008-ban? Kínos meglepetésre semmiképpen. A Maiden ma is precízen működő gépezet, aktuális lemezeiket rendre alaposan megturnéztatják, tehát nem jöttek ki a gyakorlatból. Steve Harris elkötelezettsége és felelős üzletpolitikája garancia a minőségre. A '84-es turné egyiptomi témájú monumentális díszletében, vad fényjáték közepette a régi lendülettel nyomják majd az örökzöld Maiden-számokat az Aces Hightól az Iron Maidenen át a Wasted Yearsig. Kísérteties a hasonlóság a régi produkcióval, mintha az elmúlt negyedszázad egyszerűen kimaradt volna Harrisék naptárából. Dickinson rövid haja lehet csak árulkodó, illetve hogy egy ideje már három a szólógitárosok száma, ami a Spinal Taphez illő buta túlzás, de ez legyen a legnagyobb bajunk. Ahogyan a három-négy későbbi keltezésű szám is könnyen megbocsátható. Az előzenekar egyébként Lauren Harris bandája lesz. Igen, Steve Harris lányáról van szó, legyünk vele elnézőek. Up the Irons!

Nagyszínpad, augusztus 12., 21.30

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”