Lemez

Isata Kanneh-Mason: Romance – The Piano Music of Clara Schumann

  • - csk -
  • 2019. október 19.

Zene

Téved, aki azt hiszi, hogy a klasszikus zene története során először a 20. században jelentek meg női zeneszerzők. Komponáló hölgyeket a középkortól a romantikáig minden korszak fel tud mutatni Hildegard von Bingentől Francesca Caccinin és Barbara Strozzin át Fanny Mendelssohnig és Alma Mahlerig. Csakhogy ezek a „komponáló nők” nem válhattak egzisztenciális értelemben igazi zeneszerzőkké, mert környezetük nem támogatta, nem fogadta el őket ebben a minőségükben.

A 19. század egyik legjelentősebb női zeneszerzője Clara Wieck (1819–1896) volt, akit Clara Schumannként, Robert Schumann zeneszerző feleségeként és Johannes Brahms barátjaként ismer a zenetörténet. Kétféle értelemben is sikerült fellázadnia a konvenciók ellen: a kor egyik legjelentősebb zongoravirtuóza lett, és kiváló zeneszerző, akinek azonban, bár művei egy részét bemutatták, mégsem lehetett igazi sikere, mert nem engedte a kor.

A fiatal brit zongoraművésznő, Isata Kanneh-Mason Clara Schumann születésének bicentenáriumán a pianista-komponista műveiből készített lemezt. Gazdag a kínálat: hallunk zongoraversenyt, melyet Clara gyerekként írt és mutatott be, románcokat (hegedűre is, Elena Urioste közreműködésével), s végül egy nagyszabású szonátát. A stílus az érett romantikáé, Mendelssohn, Chopin és Robert Schumann költői hangjával rokon, a kidolgozás mesteri, a technika virtuóz és gyilkosan igényes. Semmi kompromisszum. Nem kétséges: Clara Schumann vérbeli zeneszerző volt, saját jogon. Szuverén, jelentős egyéniség – nem csupán „Robert Schumann hitvese”.

Decca, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.