Lemez

Isata Kanneh-Mason: Romance – The Piano Music of Clara Schumann

  • - csk -
  • 2019. október 19.

Zene

Téved, aki azt hiszi, hogy a klasszikus zene története során először a 20. században jelentek meg női zeneszerzők. Komponáló hölgyeket a középkortól a romantikáig minden korszak fel tud mutatni Hildegard von Bingentől Francesca Caccinin és Barbara Strozzin át Fanny Mendelssohnig és Alma Mahlerig. Csakhogy ezek a „komponáló nők” nem válhattak egzisztenciális értelemben igazi zeneszerzőkké, mert környezetük nem támogatta, nem fogadta el őket ebben a minőségükben.

A 19. század egyik legjelentősebb női zeneszerzője Clara Wieck (1819–1896) volt, akit Clara Schumannként, Robert Schumann zeneszerző feleségeként és Johannes Brahms barátjaként ismer a zenetörténet. Kétféle értelemben is sikerült fellázadnia a konvenciók ellen: a kor egyik legjelentősebb zongoravirtuóza lett, és kiváló zeneszerző, akinek azonban, bár művei egy részét bemutatták, mégsem lehetett igazi sikere, mert nem engedte a kor.

A fiatal brit zongoraművésznő, Isata Kanneh-Mason Clara Schumann születésének bicentenáriumán a pianista-komponista műveiből készített lemezt. Gazdag a kínálat: hallunk zongoraversenyt, melyet Clara gyerekként írt és mutatott be, románcokat (hegedűre is, Elena Urioste közreműködésével), s végül egy nagyszabású szonátát. A stílus az érett romantikáé, Mendelssohn, Chopin és Robert Schumann költői hangjával rokon, a kidolgozás mesteri, a technika virtuóz és gyilkosan igényes. Semmi kompromisszum. Nem kétséges: Clara Schumann vérbeli zeneszerző volt, saját jogon. Szuverén, jelentős egyéniség – nem csupán „Robert Schumann hitvese”.

Decca, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.