Lemez

Isata Kanneh-Mason: Romance – The Piano Music of Clara Schumann

  • - csk -
  • 2019. október 19.

Zene

Téved, aki azt hiszi, hogy a klasszikus zene története során először a 20. században jelentek meg női zeneszerzők. Komponáló hölgyeket a középkortól a romantikáig minden korszak fel tud mutatni Hildegard von Bingentől Francesca Caccinin és Barbara Strozzin át Fanny Mendelssohnig és Alma Mahlerig. Csakhogy ezek a „komponáló nők” nem válhattak egzisztenciális értelemben igazi zeneszerzőkké, mert környezetük nem támogatta, nem fogadta el őket ebben a minőségükben.

A 19. század egyik legjelentősebb női zeneszerzője Clara Wieck (1819–1896) volt, akit Clara Schumannként, Robert Schumann zeneszerző feleségeként és Johannes Brahms barátjaként ismer a zenetörténet. Kétféle értelemben is sikerült fellázadnia a konvenciók ellen: a kor egyik legjelentősebb zongoravirtuóza lett, és kiváló zeneszerző, akinek azonban, bár művei egy részét bemutatták, mégsem lehetett igazi sikere, mert nem engedte a kor.

A fiatal brit zongoraművésznő, Isata Kanneh-Mason Clara Schumann születésének bicentenáriumán a pianista-komponista műveiből készített lemezt. Gazdag a kínálat: hallunk zongoraversenyt, melyet Clara gyerekként írt és mutatott be, románcokat (hegedűre is, Elena Urioste közreműködésével), s végül egy nagyszabású szonátát. A stílus az érett romantikáé, Mendelssohn, Chopin és Robert Schumann költői hangjával rokon, a kidolgozás mesteri, a technika virtuóz és gyilkosan igényes. Semmi kompromisszum. Nem kétséges: Clara Schumann vérbeli zeneszerző volt, saját jogon. Szuverén, jelentős egyéniség – nem csupán „Robert Schumann hitvese”.

Decca, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.