Lemez

Kada: Csinvat

  • - minek -
  • 2019. október 19.

Zene

Válik László gitáros majd’ három évtizede alapított, 2008 óta tetszhalott zenekara a honi progresszív jazzrock zene legendája, amelynek törekvéseit azóta az improvizatív/szabadzenei irányba tájékozódó Kada Ad Libitum folytatja, változatlan színvonalon. (Interjúnk Válik Lászlóval, Magyar Narancs, 2019. augusztus 29.) A most kiadott Csinvat a korábban megjelent kompozíciók koncerteken rögzített élő verzióit tartalmazza: a ráérősen kibontakozó szerzemények az alaptémák kivételével gyökeresen megváltoztak. A nyitószám Nergilé energikus rockzenei motívumra épül, majd az érzékeny, fantáziadús és magabiztos technikáról árulkodó gitárjáték és az izgalmas basszus szólam nyomán bomlik ki, a precíz és ötletes dobjátékot pedig említeni sem kell, az az egész lemez hangzását megszabja. A szinte funkos lüktetésből induló, a fúvós szólisták által dominált Búcsúzás inkább a jazzrock felé kalauzol, a Kereső bluesos felütése után a fúvós imp­rovizációk által dominált jazzdarabként folytatódik, hogy a végén a kemény gitárjáték jóleső módon kizökkentse kényelméből az ellustulásra hajlamos befogadót. A cím­adó Csinvat a legjobb hetvenes évekbeli fúziós zenék hangulatát hozza vissza (Frank Zappa és a Soft Machine is a példaképek között szerepel), a Borelo izgalmas groove-ra épülő, lassan bontakozó, kicsit repetitíven örvénylő, ellenállhatatlan sodrású darab. A Kada zenéje a legjobb pillanataiban képes kiszakítani hallgatóságát térből és időből, a szerzemények kompakt és egyben izgalmas világából szabadulni sem egyszerű.

L.V. Records, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.