Lemez

Kada: Csinvat

  • - minek -
  • 2019. október 19.

Zene

Válik László gitáros majd’ három évtizede alapított, 2008 óta tetszhalott zenekara a honi progresszív jazzrock zene legendája, amelynek törekvéseit azóta az improvizatív/szabadzenei irányba tájékozódó Kada Ad Libitum folytatja, változatlan színvonalon. (Interjúnk Válik Lászlóval, Magyar Narancs, 2019. augusztus 29.) A most kiadott Csinvat a korábban megjelent kompozíciók koncerteken rögzített élő verzióit tartalmazza: a ráérősen kibontakozó szerzemények az alaptémák kivételével gyökeresen megváltoztak. A nyitószám Nergilé energikus rockzenei motívumra épül, majd az érzékeny, fantáziadús és magabiztos technikáról árulkodó gitárjáték és az izgalmas basszus szólam nyomán bomlik ki, a precíz és ötletes dobjátékot pedig említeni sem kell, az az egész lemez hangzását megszabja. A szinte funkos lüktetésből induló, a fúvós szólisták által dominált Búcsúzás inkább a jazzrock felé kalauzol, a Kereső bluesos felütése után a fúvós imp­rovizációk által dominált jazzdarabként folytatódik, hogy a végén a kemény gitárjáték jóleső módon kizökkentse kényelméből az ellustulásra hajlamos befogadót. A cím­adó Csinvat a legjobb hetvenes évekbeli fúziós zenék hangulatát hozza vissza (Frank Zappa és a Soft Machine is a példaképek között szerepel), a Borelo izgalmas groove-ra épülő, lassan bontakozó, kicsit repetitíven örvénylő, ellenállhatatlan sodrású darab. A Kada zenéje a legjobb pillanataiban képes kiszakítani hallgatóságát térből és időből, a szerzemények kompakt és egyben izgalmas világából szabadulni sem egyszerű.

L.V. Records, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.