Lemez

Isten kedvenc zenekara

Einstürzende Neubauten: Alles in Allem

Zene

Ha van olyan együttes, amelynek nagyobb a hatása, mint a saját sikere, akkor az az Ein­stürzende Neubauten.

Az ipari zajokkal operáló, idén kereken 40 éves berlini zajkommandó Németország legtöbbet emlegetett zenekara a Kraftwerk és a Can mellett, ami a másokra tett benyomást illeti – tőlük merített ihletet a komplett indusztriál színtér, és abban sincs semmi meglepő, hogy Henry Rollins testén az egyik tetoválás a Neubauten legendás, archaikus emberábrázolásra emlékeztető logóját idézi.

A korai felállásból Blixa Bargeld (eredeti nevén Christian Emmerich), az amerikai születésű N.U. Unruh (Andrew Chudy) és Alexander Hacke még mindig az együttes tagja, de a két későbbi érkező, Jochen Arbeit és Rudolf Moser is a line-up része már 1997 óta. De az is tény, hogy ebben a felállásban csak három album készült idáig, a legutóbbi, az Alles wieder offen 2007-ben jelent meg. Azóta volt még egy kiadvány, de a 2014-es, első világháborús tematikájú Lament nem számít sorlemeznek.

Öt éve a Neubauten megjárta (ismét) Budapestet, és az esemény – legalábbis számomra – három okból kifolyólag maradt emlékezetes: egyrészt nagyszerű volt az Akváriumban megtartott koncert; a második ok az egyik női néző Derrick-tetkója volt, a harmadik pedig Blixa búcsúmondata. „Isten kedvenc zenekarát láthattátok” – jelentette ki a frontember, s tényleg jó lenne hinni abban, hogy a Teremtő őértük rajong a legjobban, nem pedig mondjuk a Nickelbackért.

Az Alles wieder offen óta Blixa visszaköltözött Kínából Berlinbe, így nem meglepő, hogy a hasonló című Alles in Allem fő tematikája a német főváros, még akkor is, ha a főhős ezt a friss interjúiban valamennyire cáfolni igyekszik. (Elmondása szerint pont ezért maradt le a lemezről a Welcome to Berlin című dal.) Ettől függetlenül több számcím berlini helynevet tartalmaz: ilyen az Am Landwehrkanal (egy folyóparti utca), a Grazer Damm, a Wedding (ami nem az angol „esküvő” szóra vonatkozik), és a Tempelhof, utóbbi ma már a régi reptér helyén kialakított városrész.

A másik dolog, amit a korábban a Nick Cave and the Bad Seeds együttesben is zenélő Blixa szinte az összes interjújában kihangsúlyoz mostanság, hogy már egyáltalán nem tulajdonít akkora jelentőséget a különleges hangoknak, hangzásoknak, mint korábban. Ez persze összefüggésben lehet azzal is, hogy biztonsági okokból már nem nagyon lehet elvinni semmit a németországi roncstelepekről, úgyhogy a Neubauten inkább más jellegű tárgyakat próbált ezúttal hangszerként használni. A Taschen című dalban például rongyokkal kitömött műanyag táskákat püfölnek. A számok tempója – tőlük nem túl meglepő módon – a lassú és a közepes között váltakozik, de inkább a lassúság dominál.

A zenekar nem tért vissza a korai albumok elborultságához, vagyis az évtizedek óta tartó letisztulás itt is folytatódik. A Ten Grand Goldie-ban hallható egy igencsak Bad Seeds-es kiállás, a Möbliertes Lied szinte érzelmes balladának tűnik (legalábbis az ő világukban), a Zivilisatorisches Missgeschickben Twin Peaks-es hangtorzítás bukkan fel, a már említett Taschent egy xilofon csilingelése kíséri végig. A német és angol szöveget is tartalmazó Seven Screwsban markáns vonósok festik alá a hangulatot, a Wedding kifejezetten gitáros darab, a záró Tempelhof pedig már szinte ambient, egy kicsit a Pink Floyd-féle Goodbye Cruel World hangulatában, ami azért is érdekes, mert Blixa az 1971-es Meddle-lel bezárólag szereti a Floydot. Ha elfogadjuk, hogy Blixa szerint a Neubauten zenéje félúton van az építkezés és a háború között, akkor az Alles in Allem egy újabb lépés az építkezés irányába, és ezt legfeljebb az ősrajongók bánhatják.

Potomak, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.