Lemez

Arca: KiCk i

  • - minek -
  • 2020. augusztus 2.

Zene

Az utóbbi nyolc év a venezuelai zeneszerző-énekes-performer-producer valóságos diadalmenetét hozta, amihez saját remek albumain felül hozzájárult Kanye West (Yeezus), de különösen Björk (Vulnicura, Utopia) albumain végzett munkája, esetleg az FKA Twigs és Kelela számára írt zenék. A negyedik, legfrissebb nagylemezén igyekezett teret adni komplex alkotói személyisége megannyi oldalának. A zaklatott felütés (Non­binary) határozott deklaráció a transznemű művész identitásválasztásáról, a hagyományos gender dualitás elutasításáról. Ehhez képest a Time szinte simogató énekdallamai, önfeledt hangulata Grimes legjobb pillanatait idézik meg, míg a Mequetrefe gyors, erősen perkusszív reggaeton darab spanyol nyelvű vokállal megfejelve. A KiCk i azonban a bravúrosan kivitelezett szólódarabokon felül, mint a Calor vagy a Machote, a néha katartikus duettektől marad emlékezetes. Kezdődik mindez a barát és alkotótárs Björkkel közös számmal (Afterwards), aki Antonio Machado egyik költeményét kántálja a zuhanó ütemek által roncsolt hangfestmény előtt. A neo-flamenco vonalon alkotó és a lassan szupersztár státusba jutó Rosalía hangja, valamint közös számuk, a KLK reggeaton/grime lüktetése együtt lesz hipnotikus – a széttördelt Watch-hoz Shygirl szolgáltatja az éneket, és a Sophie-val felvett La Chíquit egyetlen hajszál választja el attól, hogy idegesítő legyen. A nagyívű No Queda Nadával lezárt album izgalmas ellentmondásaival és felemelő pillanataival is a jelentős életmű méltó folytatása.

 

XL, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.