Lemez

Arca: KiCk i

  • - minek -
  • 2020. augusztus 2.

Zene

Az utóbbi nyolc év a venezuelai zeneszerző-énekes-performer-producer valóságos diadalmenetét hozta, amihez saját remek albumain felül hozzájárult Kanye West (Yeezus), de különösen Björk (Vulnicura, Utopia) albumain végzett munkája, esetleg az FKA Twigs és Kelela számára írt zenék. A negyedik, legfrissebb nagylemezén igyekezett teret adni komplex alkotói személyisége megannyi oldalának. A zaklatott felütés (Non­binary) határozott deklaráció a transznemű művész identitásválasztásáról, a hagyományos gender dualitás elutasításáról. Ehhez képest a Time szinte simogató énekdallamai, önfeledt hangulata Grimes legjobb pillanatait idézik meg, míg a Mequetrefe gyors, erősen perkusszív reggaeton darab spanyol nyelvű vokállal megfejelve. A KiCk i azonban a bravúrosan kivitelezett szólódarabokon felül, mint a Calor vagy a Machote, a néha katartikus duettektől marad emlékezetes. Kezdődik mindez a barát és alkotótárs Björkkel közös számmal (Afterwards), aki Antonio Machado egyik költeményét kántálja a zuhanó ütemek által roncsolt hangfestmény előtt. A neo-flamenco vonalon alkotó és a lassan szupersztár státusba jutó Rosalía hangja, valamint közös számuk, a KLK reggeaton/grime lüktetése együtt lesz hipnotikus – a széttördelt Watch-hoz Shygirl szolgáltatja az éneket, és a Sophie-val felvett La Chíquit egyetlen hajszál választja el attól, hogy idegesítő legyen. A nagyívű No Queda Nadával lezárt album izgalmas ellentmondásaival és felemelő pillanataival is a jelentős életmű méltó folytatása.

 

XL, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.