Lemez

Időtlen egység

Jack White: Blunderbuss

  • - greff -
  • 2012. június 11.

Zene

Lehet, hogy a Hivesban dögösebbek voltak a riffek, a strokesos srácokon pedig jobban álltak a dizájnerdzsekik, a legutóbbi garázsrock-hullám vezető zenekaraiban akkor is csak egyetlen zseni volt: az a fura fiú a White Stripes élén. Ezért is utálhatták annyira az undergroundban a zsáner veteránjai, akik szerint Jack White úgy lett világhíres rocksztár, hogy pontosan ugyanazt vezette elő, amit ők már évekkel korábban kitaláltak. De hogy minden percben jobban is csinálta, mint körülötte bárki más, azt persze már inkább nem tették hozzá.

Az ember, aki az It Might Get Loud című dokumentumfilm szerint százas szögből és kólásüvegből is képes használható hangszert fabrikálni, első szólólemezén nem azt a zaklatott, szétcsavart gitárzenét játssza, amivel az immár feloszlatott Whites Stripes utolsó lemezén vagy a Dead Weather projekt második albumán próbálkozott. A Blunderbuss nem az elektromosságról szól, vagy legalábbis nem úgy, ahogy azt a Seven Nation Army szerzőjétől rutinból várnánk - markáns torzított gitárriffre például mindössze egyetlen dalt épített. Ez a lemez a maga higgadt tempókat, akusztikus gitárokat, zongorát és énekesnőket összeeresztő módján inkább azt a sejtést erősíti meg, miszerint Jack White mindig is elsősorban a blues felől közelített a (Led Zeppelin-Cramps-Gories-háromszögbe helyezett) rockzene felé.


 

Ahogy a Blunderbuss nem a kiszámíthatatlan jammelések lemeze, úgy nem is a kislemezes slágereké. Akárcsak anno az Elephant című White Stripes-lemez, ez is elsősorban egységben szemlélt albumként hatásos, ahol kivétel nélkül mindegyik, az első taktusoknál még régmúltbélinek hangzó, de egy markáns személyiség által aztán rendre sajátosan időtlenné formált dal erős darab, és egyik sem tülekedik a többi fölé. Úgy szól hosszú távra, hogy nincs mögötte erre irányuló görcsös akarat, csak szabadjára engedett rendkívüli tehetség.

Third Man/Columbia, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.