Lemez

Egyben fáraszt

Tenacious D: Rize Of The Fenix

  • - szszcs -
  • 2012. június 12.

Zene

Csinálhat most már bármit, Jack Blackről először alighanem mindenkinek Barry, a Pop, csajok, satöbbi filmváltozatának szociopata, környezetét folyamatos ízlésterrorban tartó zenebuzi lemezboltos figurája fog beugrani; egyrészt ugye ő volt az, akinek köszönhetően a mozi nem csúszott át menthetetlenül szokványos romantikus komédiába, másrészt pedig, akivel a célközönség nem elhanyagolható részét alkotó popzenerajongók azonosulni tudtak - még akkor is, ha éppen boldog párkapcsolatban éltek, és nem voltak aggasztóan elhízva. Innentől ha egy filmben szükség volt egy komplexusos, nagy hangon handabandázó, neurotikusan gesztikuláló kövér bunkóra, aki a legalpáribb fingós humort is képes korszerű idézőjelek között prezentálni, nos, akkor jó eséllyel JB-t hívták, aki rendre ugyanazt a karaktert hozza - ám amíg létezik popzene, addig az ő Barryje mindig érvényes marad.


 

Talán azért is, mert ez a szerep a színész kifelé kommunikált, részben egy rocksztár paródiájából, részben egy fanboyból felépülő személyiségétől sem állt annyira távol. Ennek a figurának fontos hátországa a kultbandából HBO-s kedvenccé, majd hamar majdnem-sztárzenekarrá váló Tenacious D, amelyben Black mellett egy még előnytelenebb külsejű színészkollégája, Kyle Gass a másik állandó tag. A duó hat év szünet és egy filmes kudarc után visszatérő lemeze meg ugyanolyan, mint a többi: kis adagokban vicces, egyben fárasztó, és kábé a Meat Loaf és a Spinal Tap közötti szürkezónát célozza. Black egészen meggyőző énekes, és jó dalkezdeményeket ír mondjuk a Zeppelin, a Rainbow, a Yes vagy a Maiden modorában, de továbbra sincs elég ambíciója, tehetsége vagy bátorsága ahhoz, hogy lemenjen teljesen debilbe és/vagy kiteljesedjen mint Művész. Hiába hangzik most a leginkább zenekarszerűnek a TD, ez nagyobbára még mindig csak röhögcsélésbe fulladó tábortűzi gitározás, annak amatőr bája nélkül.

Sony, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.