Lemez

Egyben fáraszt

Tenacious D: Rize Of The Fenix

  • - szszcs -
  • 2012. június 12.

Zene

Csinálhat most már bármit, Jack Blackről először alighanem mindenkinek Barry, a Pop, csajok, satöbbi filmváltozatának szociopata, környezetét folyamatos ízlésterrorban tartó zenebuzi lemezboltos figurája fog beugrani; egyrészt ugye ő volt az, akinek köszönhetően a mozi nem csúszott át menthetetlenül szokványos romantikus komédiába, másrészt pedig, akivel a célközönség nem elhanyagolható részét alkotó popzenerajongók azonosulni tudtak - még akkor is, ha éppen boldog párkapcsolatban éltek, és nem voltak aggasztóan elhízva. Innentől ha egy filmben szükség volt egy komplexusos, nagy hangon handabandázó, neurotikusan gesztikuláló kövér bunkóra, aki a legalpáribb fingós humort is képes korszerű idézőjelek között prezentálni, nos, akkor jó eséllyel JB-t hívták, aki rendre ugyanazt a karaktert hozza - ám amíg létezik popzene, addig az ő Barryje mindig érvényes marad.


 

Talán azért is, mert ez a szerep a színész kifelé kommunikált, részben egy rocksztár paródiájából, részben egy fanboyból felépülő személyiségétől sem állt annyira távol. Ennek a figurának fontos hátországa a kultbandából HBO-s kedvenccé, majd hamar majdnem-sztárzenekarrá váló Tenacious D, amelyben Black mellett egy még előnytelenebb külsejű színészkollégája, Kyle Gass a másik állandó tag. A duó hat év szünet és egy filmes kudarc után visszatérő lemeze meg ugyanolyan, mint a többi: kis adagokban vicces, egyben fárasztó, és kábé a Meat Loaf és a Spinal Tap közötti szürkezónát célozza. Black egészen meggyőző énekes, és jó dalkezdeményeket ír mondjuk a Zeppelin, a Rainbow, a Yes vagy a Maiden modorában, de továbbra sincs elég ambíciója, tehetsége vagy bátorsága ahhoz, hogy lemenjen teljesen debilbe és/vagy kiteljesedjen mint Művész. Hiába hangzik most a leginkább zenekarszerűnek a TD, ez nagyobbára még mindig csak röhögcsélésbe fulladó tábortűzi gitározás, annak amatőr bája nélkül.

Sony, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.