Lemez

James Blake: Assume Form

  • - minek -
  • 2019. február 28.

Zene

Némely előadóra jó hatással van a siker vagy a magánéletben beköszöntött boldogság. Alighanem közéjük tartozik a londoni, de már egy jó ideje Los Angelesben élő James Blake is. A csilingelően szép dallamtöredékeket tört ütemekkel és billentyűfutamokkal vegyítő zenész-producerből fokozatosan előbújt az énekes-lírikus, miközben a zenekészítői mesterség egy pillanatra sem veszett ki belőle. Az ügyes kezű mesterre mások is felfigyeltek, idővel nem csupán saját albumainak, de vendégmunkáinak száma is növekedett, így nem is meglepő, hogy az idén kijött negyedik szólóalbumán a nemzetközi pop­­­életből ismert nevek szerepelnek. Ennek dacára mégsem holmi mainstream R&B sztárparádé ez; megmaradt
James Blake saját, személyes ügyének, és rendre az ő inkább már boldog, mint felhősen melankolikus magánvilága csendül fel az okosan megformált strófákban.

Abból is jól kivehető a stiláris változás, hogy a korábbi albumok néha szomorkásan szép, lassú botorkálásáról némileg gyorsabb és pattogósabb ritmikára váltott, és erősebb a kortárs hiphop/trap és elektropop hatása, de Blake ezeket a műfajokat is kreatívan és érdekesen képes használni. Travis Scott, a falzettben erős Moses Sumney vagy André 3000 mellett a legizgalmasabb közreműködő a flamencót revitalizáló katalán Rosalía, akivel klasszikus duettet ad elő. Blake kissé manipulált énekhangján a lassan lecsengő fájdalom helyett a reményről, sőt a beteljesült szerelemről dalol, és ezek a szívmelengető melódiák most mindenkire ráférnek.

Polydor, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”