mi a kotta?

Jól fésült barbárok

  • mi a kotta
  • 2019. február 28.

Zene

„Valóban, a zene nyomban »nehézzé« válik, mihelyt nem létezik, a nehéz ugyanis csak a szegényességet rejtegető paravánszó. Zene csak egy van. Az pedig saját magából meríti létjogosultságát, öltse bár magára a keringő ritmusát – de akár a kávéházi zenéét is –, vagy egy szimfónia lenyűgöző formáját. S miért ne ismernénk el, hogy a jó ízlés e két esetben gyakran a keringő oldalán lenne, s a szimfónia csak üggyel-bajjal tudná elrejteni középszerűségének dagályos tömegét! Ne ismételgessük hát makacsul azt a közhelyet, amely szilárd, mint maga az ostobaság, miszerint ízlésekről és pofonokról nem érdemes vitatkozni… Ellenkezőleg, vitatkozzunk, találjuk meg a mi ízlésünket – nem mintha elveszett volna, csak megfojtottuk a sok nyugati dunyha alatt. Az ízlésünk lesz a legjobb támaszunk a barbárok elleni harcban, akik még félelmetesebbek lettek, mióta középen választják el a hajukat.” A zenekritikusi tisztet is felvállaló Claude Debussy írt ily bölcsen a múlt század tízes éveinek elején, arra biztatva olvasóit, hogy őrizzék meg „mindenáron ezt a varázslatot, a muzsika mágiáját”. Nos, ezt a mágiát a hétvégén elsősorban a Müpa összes termeiben fogjuk keresni, föltalálni és őrizni, hiszen ott vasárnap a sorban immár tizenkettedik zenei maraton vár reánk, méghozzá ezúttal Debussy és Ravel műveivel. A délelőtt fél tizenegytől késő estig tartó programból itt most külön talán csak az alapítók hagyományos zárókoncertjét, vagyis Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar fellépését említjük, melynek programját két Ravel-sláger, a Bolero és a La Valse alkotja (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., kilenc óra).

A keringő tehát immár Debussy és Ravel révén is elénk jutott, így talán nem szentségtörés az e táncformát mesterien kezelő korabeli könnyűzenész kollégájukat, a sokszor lesajnált Lehár Ferencet is szóba hoznunk, elvégre a péntek és a szombat este az övé lesz a Müpában. Operai igényességű nagyoperettje, A mosoly országa szerepel majd műsoron: német tenorral, örmény szopránnal, kínai karmesterrel, a Vágyom egy nő után falrengető megszólaltatásával, továbbá Káel Csaba rendezésében (Nemzeti Hangversenyterem, február 1. és 2., hét óra).

Végül említsük meg a jövő heti vendégjárást, amely a MÁV Szimfonikus Zenekar csütörtöki koncertjére például nem kisebb muzsikust hoz majd el körünkbe, mint Maxim Vengerovot (Nemzeti Hangversenyterem, február 7., fél nyolc). A néhány esztendeje még valósággal világverő hegedűs ezúttal vezényelni is fog, méghozzá a program második részében egy kimondottan nehéz darabot, Bruckner Kilencedikjét. Ugyanezen az estén a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenyére egy Ukrajnából indult karmester, Kirill Karabits, valamint a nagyszerű svéd klarinétos, Martin Fröst (képünkön) érkezik a dobogóra (Zeneakadémia, február 7., fél nyolc).
A programon felhangzó versenymű, Aaron Copland Klarinétversenye pedig újra egy „könnyűzenészt” idézhet majd az emlékezetünkbe, merthogy az 1950-ben bemutatott kompozíció eredetileg a nagy Benny Goodman számára készült.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”