mi a kotta?

Jól fésült barbárok

  • mi a kotta
  • 2019. február 28.

Zene

„Valóban, a zene nyomban »nehézzé« válik, mihelyt nem létezik, a nehéz ugyanis csak a szegényességet rejtegető paravánszó. Zene csak egy van. Az pedig saját magából meríti létjogosultságát, öltse bár magára a keringő ritmusát – de akár a kávéházi zenéét is –, vagy egy szimfónia lenyűgöző formáját. S miért ne ismernénk el, hogy a jó ízlés e két esetben gyakran a keringő oldalán lenne, s a szimfónia csak üggyel-bajjal tudná elrejteni középszerűségének dagályos tömegét! Ne ismételgessük hát makacsul azt a közhelyet, amely szilárd, mint maga az ostobaság, miszerint ízlésekről és pofonokról nem érdemes vitatkozni… Ellenkezőleg, vitatkozzunk, találjuk meg a mi ízlésünket – nem mintha elveszett volna, csak megfojtottuk a sok nyugati dunyha alatt. Az ízlésünk lesz a legjobb támaszunk a barbárok elleni harcban, akik még félelmetesebbek lettek, mióta középen választják el a hajukat.” A zenekritikusi tisztet is felvállaló Claude Debussy írt ily bölcsen a múlt század tízes éveinek elején, arra biztatva olvasóit, hogy őrizzék meg „mindenáron ezt a varázslatot, a muzsika mágiáját”. Nos, ezt a mágiát a hétvégén elsősorban a Müpa összes termeiben fogjuk keresni, föltalálni és őrizni, hiszen ott vasárnap a sorban immár tizenkettedik zenei maraton vár reánk, méghozzá ezúttal Debussy és Ravel műveivel. A délelőtt fél tizenegytől késő estig tartó programból itt most külön talán csak az alapítók hagyományos zárókoncertjét, vagyis Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar fellépését említjük, melynek programját két Ravel-sláger, a Bolero és a La Valse alkotja (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., kilenc óra).

A keringő tehát immár Debussy és Ravel révén is elénk jutott, így talán nem szentségtörés az e táncformát mesterien kezelő korabeli könnyűzenész kollégájukat, a sokszor lesajnált Lehár Ferencet is szóba hoznunk, elvégre a péntek és a szombat este az övé lesz a Müpában. Operai igényességű nagyoperettje, A mosoly országa szerepel majd műsoron: német tenorral, örmény szopránnal, kínai karmesterrel, a Vágyom egy nő után falrengető megszólaltatásával, továbbá Káel Csaba rendezésében (Nemzeti Hangversenyterem, február 1. és 2., hét óra).

Végül említsük meg a jövő heti vendégjárást, amely a MÁV Szimfonikus Zenekar csütörtöki koncertjére például nem kisebb muzsikust hoz majd el körünkbe, mint Maxim Vengerovot (Nemzeti Hangversenyterem, február 7., fél nyolc). A néhány esztendeje még valósággal világverő hegedűs ezúttal vezényelni is fog, méghozzá a program második részében egy kimondottan nehéz darabot, Bruckner Kilencedikjét. Ugyanezen az estén a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenyére egy Ukrajnából indult karmester, Kirill Karabits, valamint a nagyszerű svéd klarinétos, Martin Fröst (képünkön) érkezik a dobogóra (Zeneakadémia, február 7., fél nyolc).
A programon felhangzó versenymű, Aaron Copland Klarinétversenye pedig újra egy „könnyűzenészt” idézhet majd az emlékezetünkbe, merthogy az 1950-ben bemutatott kompozíció eredetileg a nagy Benny Goodman számára készült.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.