Koncert

Jeney Zoltán születésnapi koncertje

  • - csonta -
  • 2013. november 10.

Zene

"Nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba", juthatott volna eszébe Recenzensnek a híres Hérakleitosz-aforizma, amikor belépett a BMC szépségesen egyszerű, remek akusztikájú hangversenytermébe.

Ugyanis az első lépést Jeney Zoltán hangversenyére nagyjából negyven évvel ezelőtt tettem meg, éspedig a Rottenbiller utcai KISZ-székház szépnek semmiképpen sem nevezhető termébe. És e hűvös estén nagyjából ugyanazokat az arcokat láthattuk magunk körül, csak hát rajtuk immár az Idő kikaparhatatlan hangjegyeivel; igaz, közben világhírű lett mindenki - Budapesten. Minden ugyanaz, mégis más, gondoltam, amikor a zongorista, Csalog Gábor bejelentette, hogy az egyik, Hérakleitosznak dedikált darabot egymás után kétszer fogja eljátszani. Mert eszembe jutott, hogy egyszer a Rottenbiller utcában Jeney Zoltán bejelentette, hogy Round című darabja nem szólt elég halkan, ezért most megismétlik, ezúttal behúzott függöny mögött. Vagyis: minden totálisan más volt, mégis ugyanaz. És persze a program egésze is gondoskodott arról, hogy a nagy göröggel együtt az Idő kérlelhetetlen múlása, azaz a Halál felé terelje gondolatainkat; a görög bölcshöz kapcsolódó három darab mellett a halottaknak, vagyis Jeney mestereinek, pályatársainak szóló üdvözletek alkották a műsor gerincét. A cselló (Déri György) és a zongora (Csalog Gábor) nemesen dadogó közös monológja (Consolazione - something lost: echo) Szőllőssy Andrásra emlékezett; a Meditazione su un tema di Petrassi című zongoradarab Jeney római mesterének születésnapjára készült, míg a cimbalomra írt Búcsú Ligeti Györgytől Szalai András döbbenetesen szuggesztív előadásában zárta a két H jegyében álló estét. Hogy mégse vágjuk fel ereinket, arról Petri György verseinek a megzenésítése gondoskodott, és noha a cím (Agónia) nem túl vidám, a dalciklus azért inkább groteszk fityiszt mutat a halálnak, semhogy megadja magát neki.

Budapest Music Center, október 2.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.