Lemez

Emiliana Torrini: Tookah

  • Tófalvy Tamás
  • 2013. november 10.

Zene

Az obskúrus indie-énekesnőből megbízható középkategóriás sztárrá válás meséje az izlandi Emiliana Torrini esetében is a klasszikus narratívát követi annak kötelező fordulataival. Az egyik ilyen a hirtelen beütő siker, amely a 2008-as Me And Arminivel következett be.

A sikert természetesen a régi rajongók sajnálkozása kísérte, akik szerint a korábbi, függetlenebb hangzás helyett immár a könnyebben befogadható, popos sémák kerültek előtérbe. A Me and Arminiban valóban nem volt benne a Love In The Time Of Science finom disszonanciája és elektronikus kísérletezése, sem a Fisherman's Woman meghittsége és feszes kompozíciója, viszont egyenletes slágerességgel kompenzált mindezekért.

A Tookah rendkívül különös elegye szinte az összes eddigi Torrini-koncepciónak. Van benne pop, van benne experimentális szemlélet, sláger és antisláger egyaránt. Lehetne örülni a színességének, de inkább az egység hiánya, a hullámzó színvonal feltűnő. A slágernek szánt darabok, mint a Tookah vagy az Animal Games kedvesek és dúdolhatók, de nem olyan kiemelkedőek, és nem is akad sok belőlük. Jelen van a melankolikus, merengő, ám szókimondó vonal is - de csak periferikusan. A csúcspont a Speed Of Dark bizarr, feje tetejére állított ál- és posztszintipopja: egyszerre trendi és egyedi, kimódolt és fésületlen - telitalálat. Az egyenetlen színvonalú dalokban viszont ott a következetesen minimalista, szellős hangszerelés. Jól elhelyezett hangsúlyok, lecsupaszított groove-ok, takarékosság és lekerekítettség: az alapok már megvannak egy eljövendő jobb lemezhez.

Rough Trade/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.