Lemez

Emiliana Torrini: Tookah

  • Tófalvy Tamás
  • 2013. november 10.

Zene

Az obskúrus indie-énekesnőből megbízható középkategóriás sztárrá válás meséje az izlandi Emiliana Torrini esetében is a klasszikus narratívát követi annak kötelező fordulataival. Az egyik ilyen a hirtelen beütő siker, amely a 2008-as Me And Arminivel következett be.

A sikert természetesen a régi rajongók sajnálkozása kísérte, akik szerint a korábbi, függetlenebb hangzás helyett immár a könnyebben befogadható, popos sémák kerültek előtérbe. A Me and Arminiban valóban nem volt benne a Love In The Time Of Science finom disszonanciája és elektronikus kísérletezése, sem a Fisherman's Woman meghittsége és feszes kompozíciója, viszont egyenletes slágerességgel kompenzált mindezekért.

A Tookah rendkívül különös elegye szinte az összes eddigi Torrini-koncepciónak. Van benne pop, van benne experimentális szemlélet, sláger és antisláger egyaránt. Lehetne örülni a színességének, de inkább az egység hiánya, a hullámzó színvonal feltűnő. A slágernek szánt darabok, mint a Tookah vagy az Animal Games kedvesek és dúdolhatók, de nem olyan kiemelkedőek, és nem is akad sok belőlük. Jelen van a melankolikus, merengő, ám szókimondó vonal is - de csak periferikusan. A csúcspont a Speed Of Dark bizarr, feje tetejére állított ál- és posztszintipopja: egyszerre trendi és egyedi, kimódolt és fésületlen - telitalálat. Az egyenetlen színvonalú dalokban viszont ott a következetesen minimalista, szellős hangszerelés. Jól elhelyezett hangsúlyok, lecsupaszított groove-ok, takarékosság és lekerekítettség: az alapok már megvannak egy eljövendő jobb lemezhez.

Rough Trade/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.