Koncert

Jesca Hoop, Shearwater

  • - minek -
  • 2012. december 15.

Zene

Viszonylag kevesen toporognak a teremben, mikor az új amerikai szerző-előadó nemzedék üdvöskéje, a kaliforniai Jesca Hoop lép a színpadra - ők aligha bánják meg, hogy ott vannak.

Hoop művésznő lenyűgöző jelenség, a maga némileg titokzatos módján szuggesztív előadó, pedig javarészt szemlesütve énekel, miközben elektromos gitárját pengeti. Mikor már azt hinnénk, hogy kiismertük, és szinte tudni véljük, kire is emlékeztet orgánuma, hirtelen stílust, hangfekvést vált, és egy kicsit tátva marad a száj. Ráadásul ahhoz is ért, hogy néhány keresetlen szóval magához láncolja a publikumot - sztorizni kezd, és elmeséli, hogyan téptek be együtt vallásos mormon, ám gyomorrákos anyjával egy telefonvonal két oldalán, majd ebből a hangulatból már magától értetődően vezet át Angel Mom című dalába. Igaza lehet az egyik rajongójának, Tom Waitsnek: tényleg olyan a zenéje, mintha éjszaka úsznánk egy tóban - de például a Hospitallal zúzni is tudna (egy zenekarral a háta mögött).

A Shearwateren már többen vagyunk, s a gyarapodó publikum jól kiforrott rockprodukciót kap ajándékba. A texasiaknak volt már néhány introvertáltabb (s tán jobb) albumuk is, de az új lemez, az Animal Joy valósággal süt az energiától - és hát ez is adja a fellépés gerincét. A Shearwater alapvetően mindig is Jonathan Meiburg, a földrajzos/ornitológus dalszerző/gitáros/énekes zenekara volt, most azonban öten vannak a színpadon: egy energikus, precíz dobos és egy kreatív basszusgitáros segítségével két billentyűs/gitáros varázsol harmóniákat és telt hangzást a színpadra. A Shearwatert szokás afféle folk-rock produkcióként leírni, pedig pont az Akvárium-béli koncert bizonyítja, mennyi blues- és garázsrockos, néha kifejezetten punkos lendület van benne. A programjuk kerek egész a négyszámos, R. E. M.-feldolgozással csinosított ráadással együtt - nem tér haza üres kézzel, aki hagyja magát berántani kicsit különös, de vonzó világukba.

 

Akvárium, november 8.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.