Koncert

Jesca Hoop, Shearwater

  • - minek -
  • 2012. december 15.

Zene

Viszonylag kevesen toporognak a teremben, mikor az új amerikai szerző-előadó nemzedék üdvöskéje, a kaliforniai Jesca Hoop lép a színpadra - ők aligha bánják meg, hogy ott vannak.

Hoop művésznő lenyűgöző jelenség, a maga némileg titokzatos módján szuggesztív előadó, pedig javarészt szemlesütve énekel, miközben elektromos gitárját pengeti. Mikor már azt hinnénk, hogy kiismertük, és szinte tudni véljük, kire is emlékeztet orgánuma, hirtelen stílust, hangfekvést vált, és egy kicsit tátva marad a száj. Ráadásul ahhoz is ért, hogy néhány keresetlen szóval magához láncolja a publikumot - sztorizni kezd, és elmeséli, hogyan téptek be együtt vallásos mormon, ám gyomorrákos anyjával egy telefonvonal két oldalán, majd ebből a hangulatból már magától értetődően vezet át Angel Mom című dalába. Igaza lehet az egyik rajongójának, Tom Waitsnek: tényleg olyan a zenéje, mintha éjszaka úsznánk egy tóban - de például a Hospitallal zúzni is tudna (egy zenekarral a háta mögött).

A Shearwateren már többen vagyunk, s a gyarapodó publikum jól kiforrott rockprodukciót kap ajándékba. A texasiaknak volt már néhány introvertáltabb (s tán jobb) albumuk is, de az új lemez, az Animal Joy valósággal süt az energiától - és hát ez is adja a fellépés gerincét. A Shearwater alapvetően mindig is Jonathan Meiburg, a földrajzos/ornitológus dalszerző/gitáros/énekes zenekara volt, most azonban öten vannak a színpadon: egy energikus, precíz dobos és egy kreatív basszusgitáros segítségével két billentyűs/gitáros varázsol harmóniákat és telt hangzást a színpadra. A Shearwatert szokás afféle folk-rock produkcióként leírni, pedig pont az Akvárium-béli koncert bizonyítja, mennyi blues- és garázsrockos, néha kifejezetten punkos lendület van benne. A programjuk kerek egész a négyszámos, R. E. M.-feldolgozással csinosított ráadással együtt - nem tér haza üres kézzel, aki hagyja magát berántani kicsit különös, de vonzó világukba.

 

Akvárium, november 8.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.