"Ráragadt a világzene"

L. Subramaniam hegedűművész, zeneszerző

  • Tóth Szabolcs
  • 2012. december 15.

Zene

A karnatikus és a nyugati komolyzenei hagyományt is jól ismerő 65 éves zenész játszott Jean-Luc Pontyval, Stanley Clarke-kal, Mira Nair és Bernardo Bertolucci filmjeiben, s a sor még hosszan folytatható volna. Ötfős zenekara élén november 22-én ad koncertet a Müpában - ebből az apropóból beszéltünk vele.

L. Subramaniam: Apám hegedűs volt, anyám pedig énekes. Azt akarták, hogy vokális zenét tanuljak, de amikor hároméves korom táján torokgyíkot kaptam, azt mondta az orvos, hogy ha továbbra is erőltetem az éneklést, teljesen el fogom veszíteni a hangomat. Ezért lettem hangszeres zenész. Mondjuk, amikor kiválasztották nekem a hegedűt, nagyon izgatott lettem, mert apámat és apám játékát egész gyerekkoromban istenítettem. Apám felhívta a figyelmemet arra is, hogy a világban számtalan gyönyörű zene létezik, és mindenhol lehet zseniális muzsikusokat találni, akiktől érdemes tanulni. Azt mondta: utazz el távoli országokba, hallgass meg mindenkit, és amikor visszajössz Indiába, a klasszikus zenéd gazdagabb lesz, mint azoké, akik nem hagyták el az országot.

Magyar Narancs: Ön a 70-es évek óta koncertezik mindenfelé a világban. Hogyan változott ez alatt a 40 év alatt az indiai klasszikus zene elfogadottsága?

LS: A 60-as években George Harrison és a Beatles miatt elég nagy figyelmet kapott az indiai zene. Ez, mondjuk, leginkább a szitárnak szólt. Mindenesetre elindított egy folyamatot, amitől az emberek elkezdték megismerni India kincseit: a jógát, a meditációt, a nem ártás elvét. Egyre többen jöttek Indiába, a forráshoz, hogy zenét vagy táncot tanuljanak. Ezek az emberek elkezdték kutatni és megérteni a kultúra mélyét, majd a saját szavaikkal sok száz könyvben elmesélték, amit tanultak. A könyvek újabb embereket indítottak el az úton, és létrejött egy végtelenbe nyúló párbeszéd. Nagyon sok zeneszerző is tanult az indiai zenei vagy ritmikai struktúrákból. Hiába azonban minden erőfeszítés, a mi több évezredes indiai zenénkre ráragadt a világzene fogalma, és - a legnagyobb bánatunkra - klasszikusként csak az európai klasszikus zenét ismeri a világ.

MN: Ön nagyon sok nyugati zenésszel és zeneszerzővel dolgozott.

LS: Nagyszerű dolog, hogy olyan zenészekkel játszhattam együtt, mint például Yehudi Menuhin. Az ENSZ épületében is együtt léptünk fel India függetlenségének 40. évfordulóján. Játszottam Stéphane Grappelli dzsesszhegedűssel, de olyan kiválóságokkal is, mint Herbie Hancock, Jean-Luc Ponty, Larry Coryell és Billy Cobham. Amikor a 70-es években megszereztem az európai klasszikus zeneszerzői diplomámat, teljesen új világ nyílt meg előttem. Lehetőségem volt például a Zubin Mehta vezette New York-i Filharmonikusoknak írni egy zeneművet: ez volt a Fantasy on Vedic Chants. Szereztem pár nagyzenekari művet is, amit olyan előadók hívtak életre, mint a Londoni és a Moszkvai Filharmonikusok, de dolgoztam a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával is.

MN: Az édesapja volt az első, aki szólóhangszerként használta a hegedűt Indiában.

LS: Míg Nyugaton megvan a nagyzenekar mellett a kamarazene és a szólókarrier lehetősége is, Indiában kísérő hangszerként kezdte pályafutását a hegedű. Az első, aki a hegedűt Indiában használta, Balaswamy Dikshitar volt. Ő még csak az énekeseknek javasolta a hegedű használatát, hogy kitölthessék azokat az időket, amikor egy 3-4 órás koncerten egy kicsit szeretnék pihentetni a hangjukat. Az, hogy a hegedű nem temperált hangszer, nagy segítség volt a számunkra, mert így lehetőség volt az indiai zenére jellemző díszítéseket megszólaltatni rajta. Az édesapám volt, aki ezt felismerte, és a hegedűt először használta szólóhangszerként. 1935-től kezdve folyamatosan kutatta a hegedű lehetőségeit, hogy minél inkább alkalmassá váljék az indiai klasszikus zenére. Olyan vonókezelést talált ki, amivel például varázslatos tremolókat lehetett megszólaltatni.

MN: Indiában két nagy klasszikus stílus él egymás mellett: a hindusztáni, azaz észak-indiai és a karnatikus, vagyis dél-indiai klasszikus zene. Elmondaná nekünk, hogy mi ennek a két zenei rendszernek a különbsége?

LS: Az indiai klasszikus zene a védák világában született. A perzsa és mogul zenészek, akik a hódítók kíséretében érkeztek, komoly hatással voltak erre az ősi muzsikára. A hindusztáni zenére a földrajzi elhelyezkedés miatt is jobban hatottak, míg a karnatikus zene, amely a tengerekkel és őserdőkkel védett Tamil Nadu államba szorult vissza, jobban védve volt ezektől a hatásoktól. Itt született meg a 72 melakarta, vagyis a rágák besorolási rendszere, és így őrizhette meg ez a zene a legeredetibb módon a stiláris jegyek mellett a hangszereket is. A hindusztáni zene népszerűségének jót tett a sokféle zenei hatás, hiszen hatalmas területen vált elfogadottá az észak-indiai rágarendszer, míg a karnatikus zene leginkább ebben a kis államban él.

MN: Milyen most a karnatikus zene megítélése Indiában?

LS: Volt, amikor 10-12 nagyszerű zenész dominálta a teljes karnatikus zenei életet. Chembai Vaidyanatha Bhagavatar, Semmangudi Srinivasa Iyer, Maharajapuram [Santhanam], aztán jött M. S. Subbulakshmi, D. K. Pattammal, G. N. Balasubramaniam. A hangszeresek közül pedig T. R. Mahalingam, talán a valaha élt legnagyobb fuvolista és Palghat Mani Iyer, a nagy mridangamjátékos. Ez volt a karnatikus zene aranykora. Az ő világuk elmúltával is nagyszerű dolgok születtek, de a nagyszerűség valahogy több ember munkájára oszlott szét. Remélem, hamarosan újra megjelennek a hasonló nagy csillagok, akik segítenek a zene és így a társadalom határait is áttörni.

raga.hu

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.