Lemez

Ital: Dream on

  • Velkei Zoltán
  • 2012. december 15.

Zene

Az amerikai Daniel Martin-McCormick az utóbbi tíz évben szerepet vállalt avantgárd punk és hardcore posztrock-projektekben, írt nehezen meghatározható, szintetizátoros-elektrós anyagokat, és kötelezően megvoltak neki a kísérleti hangvételű, elektronikát és rockot összeházasító leágazások is.

Aztán mintha ráunt volna a kategorizálhatatlan összevisszaságra, mert tavaly elkezdett house-számokat szerezni egyedül, amihez felvette az Ital művésznevet - be is jött neki nagyon, jelenleg az egyik legeredetibb megszólalású, legizgalmasabb tengerentúli előadóként tartják számon. A napokban megjelent Dream On már a második nagylemeze az évben, és minden tekintetben átgondoltabb, jobb az elődjénél (a februári Hive Mind nem szárnyalta túl a tavalyi maxikat, ugyanakkor példásan bizonyította, hogy McCormick ötletei albumhosszúságban is megállják a helyüket). Míg ugyanis eddig a szerző jobbára csak elképzelt partikhoz írt aláfestő zenéket, addig a Dream On már az utóbbi hónapok folyamatos klubturnéjának élményeire reflektál. A kiadványt záró Deep Cut például élőben rögzített, hatperces garage house, amiben sok közbeszúrt zajeffekt van, és a kakofóniát kásássá torzult, drone-szerű gitárhangok teljesítik ki. Ennek ellentéte a közvetlenül előtte hallható What A Mess: elmosódó beszédek, gépies szőnyegek és trance-hangok építkeznek egymásra futurisztikus hangulatú környezetben. E két véglet felé tart cikcakkban a többi szám; feszítő energiák cikáznak nyers ütősökből kirobbanó tört ritmusokon, zajos sugárhajtással, érzékletesen jelezve, hogy ha nem is mesterművel, de nem mindennapi munkával van dolgunk.

Planet Mu, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.