Lemez

Ital: Dream on

  • Velkei Zoltán
  • 2012. december 15.

Zene

Az amerikai Daniel Martin-McCormick az utóbbi tíz évben szerepet vállalt avantgárd punk és hardcore posztrock-projektekben, írt nehezen meghatározható, szintetizátoros-elektrós anyagokat, és kötelezően megvoltak neki a kísérleti hangvételű, elektronikát és rockot összeházasító leágazások is.

Aztán mintha ráunt volna a kategorizálhatatlan összevisszaságra, mert tavaly elkezdett house-számokat szerezni egyedül, amihez felvette az Ital művésznevet - be is jött neki nagyon, jelenleg az egyik legeredetibb megszólalású, legizgalmasabb tengerentúli előadóként tartják számon. A napokban megjelent Dream On már a második nagylemeze az évben, és minden tekintetben átgondoltabb, jobb az elődjénél (a februári Hive Mind nem szárnyalta túl a tavalyi maxikat, ugyanakkor példásan bizonyította, hogy McCormick ötletei albumhosszúságban is megállják a helyüket). Míg ugyanis eddig a szerző jobbára csak elképzelt partikhoz írt aláfestő zenéket, addig a Dream On már az utóbbi hónapok folyamatos klubturnéjának élményeire reflektál. A kiadványt záró Deep Cut például élőben rögzített, hatperces garage house, amiben sok közbeszúrt zajeffekt van, és a kakofóniát kásássá torzult, drone-szerű gitárhangok teljesítik ki. Ennek ellentéte a közvetlenül előtte hallható What A Mess: elmosódó beszédek, gépies szőnyegek és trance-hangok építkeznek egymásra futurisztikus hangulatú környezetben. E két véglet felé tart cikcakkban a többi szám; feszítő energiák cikáznak nyers ütősökből kirobbanó tört ritmusokon, zajos sugárhajtással, érzékletesen jelezve, hogy ha nem is mesterművel, de nem mindennapi munkával van dolgunk.

Planet Mu, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.