Lemez

Ital: Dream on

  • Velkei Zoltán
  • 2012. december 15.

Zene

Az amerikai Daniel Martin-McCormick az utóbbi tíz évben szerepet vállalt avantgárd punk és hardcore posztrock-projektekben, írt nehezen meghatározható, szintetizátoros-elektrós anyagokat, és kötelezően megvoltak neki a kísérleti hangvételű, elektronikát és rockot összeházasító leágazások is.

Aztán mintha ráunt volna a kategorizálhatatlan összevisszaságra, mert tavaly elkezdett house-számokat szerezni egyedül, amihez felvette az Ital művésznevet - be is jött neki nagyon, jelenleg az egyik legeredetibb megszólalású, legizgalmasabb tengerentúli előadóként tartják számon. A napokban megjelent Dream On már a második nagylemeze az évben, és minden tekintetben átgondoltabb, jobb az elődjénél (a februári Hive Mind nem szárnyalta túl a tavalyi maxikat, ugyanakkor példásan bizonyította, hogy McCormick ötletei albumhosszúságban is megállják a helyüket). Míg ugyanis eddig a szerző jobbára csak elképzelt partikhoz írt aláfestő zenéket, addig a Dream On már az utóbbi hónapok folyamatos klubturnéjának élményeire reflektál. A kiadványt záró Deep Cut például élőben rögzített, hatperces garage house, amiben sok közbeszúrt zajeffekt van, és a kakofóniát kásássá torzult, drone-szerű gitárhangok teljesítik ki. Ennek ellentéte a közvetlenül előtte hallható What A Mess: elmosódó beszédek, gépies szőnyegek és trance-hangok építkeznek egymásra futurisztikus hangulatú környezetben. E két véglet felé tart cikcakkban a többi szám; feszítő energiák cikáznak nyers ütősökből kirobbanó tört ritmusokon, zajos sugárhajtással, érzékletesen jelezve, hogy ha nem is mesterművel, de nem mindennapi munkával van dolgunk.

Planet Mu, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.