Lemez

Joshua Redman & Brad Mehldau: Nearness

Zene

Mehldaunak és Redmannek ez az első duólemeze, de már a sokadik közös munkája, stúdióban és színpadon egyaránt. Élénk és kellemes emlék azoknak, akik ott voltak kereken hat éve a Müpa nagytermében a duó hazai premierjén, de biztos felkelti azoknak is a figyelmét, akik a zongorista Mehldau fenomenális zeneakadémiai szóló- vagy triókoncertjén jártak időközben. A 2011-es koncertfelvételek óta, ha nem is változott meg a két muzsikus, azért biztosan egy kicsit mást válaszolnának ugyanazokra a zenei kérdésekre. Mehldaunak nagyobb a nimbusza, karakánabbul képviselte a saját, néha bizony terjengős stílusát, mint a rugalmasabban alkalmazkodó, de mindig nagy elánnal szaxofonozó Redman. A Nearness, az itt felejthetetlenül játszott The Nearness of You című örökzöldből, tökéletes cím: közel vannak a témához, de nem teljes testsúllyal állnak bele a három örökzöldbe. Bő tízperces impróik között az örökzöldekre saját számok, a melankolikusra vérbő, a hagyománytisztelőre szabadabb részek sorjáznak. Petárdákból és variációkból szinte kifogyhatatlanok, a rögtönző jazzmuzsikus legveszélyesebb árnya, a begyakorolt, kiüresedett frázis nem vetül a duóra. Háttérzenének túl erős volna, sőt még egyben fogyasztásra sem ajánlanám, inkább csak néhány darabot egyszerre: mindegyik szám nagy utat jár be, és sok szellemes utalást tesz magára az útra is. Ha pedig még azt is igyekszünk kifülelni, ki hogyan reagál a másikra duóban, igazán érdemes odafigyelni.

Nonesuch/Warner-Magneoton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.