Lemez

Joshua Redman & Brad Mehldau: Nearness

Zene

Mehldaunak és Redmannek ez az első duólemeze, de már a sokadik közös munkája, stúdióban és színpadon egyaránt. Élénk és kellemes emlék azoknak, akik ott voltak kereken hat éve a Müpa nagytermében a duó hazai premierjén, de biztos felkelti azoknak is a figyelmét, akik a zongorista Mehldau fenomenális zeneakadémiai szóló- vagy triókoncertjén jártak időközben. A 2011-es koncertfelvételek óta, ha nem is változott meg a két muzsikus, azért biztosan egy kicsit mást válaszolnának ugyanazokra a zenei kérdésekre. Mehldaunak nagyobb a nimbusza, karakánabbul képviselte a saját, néha bizony terjengős stílusát, mint a rugalmasabban alkalmazkodó, de mindig nagy elánnal szaxofonozó Redman. A Nearness, az itt felejthetetlenül játszott The Nearness of You című örökzöldből, tökéletes cím: közel vannak a témához, de nem teljes testsúllyal állnak bele a három örökzöldbe. Bő tízperces impróik között az örökzöldekre saját számok, a melankolikusra vérbő, a hagyománytisztelőre szabadabb részek sorjáznak. Petárdákból és variációkból szinte kifogyhatatlanok, a rögtönző jazzmuzsikus legveszélyesebb árnya, a begyakorolt, kiüresedett frázis nem vetül a duóra. Háttérzenének túl erős volna, sőt még egyben fogyasztásra sem ajánlanám, inkább csak néhány darabot egyszerre: mindegyik szám nagy utat jár be, és sok szellemes utalást tesz magára az útra is. Ha pedig még azt is igyekszünk kifülelni, ki hogyan reagál a másikra duóban, igazán érdemes odafigyelni.

Nonesuch/Warner-Magneoton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”