Lemez

Joshua Redman & Brad Mehldau: Nearness

Zene

Mehldaunak és Redmannek ez az első duólemeze, de már a sokadik közös munkája, stúdióban és színpadon egyaránt. Élénk és kellemes emlék azoknak, akik ott voltak kereken hat éve a Müpa nagytermében a duó hazai premierjén, de biztos felkelti azoknak is a figyelmét, akik a zongorista Mehldau fenomenális zeneakadémiai szóló- vagy triókoncertjén jártak időközben. A 2011-es koncertfelvételek óta, ha nem is változott meg a két muzsikus, azért biztosan egy kicsit mást válaszolnának ugyanazokra a zenei kérdésekre. Mehldaunak nagyobb a nimbusza, karakánabbul képviselte a saját, néha bizony terjengős stílusát, mint a rugalmasabban alkalmazkodó, de mindig nagy elánnal szaxofonozó Redman. A Nearness, az itt felejthetetlenül játszott The Nearness of You című örökzöldből, tökéletes cím: közel vannak a témához, de nem teljes testsúllyal állnak bele a három örökzöldbe. Bő tízperces impróik között az örökzöldekre saját számok, a melankolikusra vérbő, a hagyománytisztelőre szabadabb részek sorjáznak. Petárdákból és variációkból szinte kifogyhatatlanok, a rögtönző jazzmuzsikus legveszélyesebb árnya, a begyakorolt, kiüresedett frázis nem vetül a duóra. Háttérzenének túl erős volna, sőt még egyben fogyasztásra sem ajánlanám, inkább csak néhány darabot egyszerre: mindegyik szám nagy utat jár be, és sok szellemes utalást tesz magára az útra is. Ha pedig még azt is igyekszünk kifülelni, ki hogyan reagál a másikra duóban, igazán érdemes odafigyelni.

Nonesuch/Warner-Magneoton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.