Lemez

Joshua Redman & Brad Mehldau: Nearness

Zene

Mehldaunak és Redmannek ez az első duólemeze, de már a sokadik közös munkája, stúdióban és színpadon egyaránt. Élénk és kellemes emlék azoknak, akik ott voltak kereken hat éve a Müpa nagytermében a duó hazai premierjén, de biztos felkelti azoknak is a figyelmét, akik a zongorista Mehldau fenomenális zeneakadémiai szóló- vagy triókoncertjén jártak időközben. A 2011-es koncertfelvételek óta, ha nem is változott meg a két muzsikus, azért biztosan egy kicsit mást válaszolnának ugyanazokra a zenei kérdésekre. Mehldaunak nagyobb a nimbusza, karakánabbul képviselte a saját, néha bizony terjengős stílusát, mint a rugalmasabban alkalmazkodó, de mindig nagy elánnal szaxofonozó Redman. A Nearness, az itt felejthetetlenül játszott The Nearness of You című örökzöldből, tökéletes cím: közel vannak a témához, de nem teljes testsúllyal állnak bele a három örökzöldbe. Bő tízperces impróik között az örökzöldekre saját számok, a melankolikusra vérbő, a hagyománytisztelőre szabadabb részek sorjáznak. Petárdákból és variációkból szinte kifogyhatatlanok, a rögtönző jazzmuzsikus legveszélyesebb árnya, a begyakorolt, kiüresedett frázis nem vetül a duóra. Háttérzenének túl erős volna, sőt még egyben fogyasztásra sem ajánlanám, inkább csak néhány darabot egyszerre: mindegyik szám nagy utat jár be, és sok szellemes utalást tesz magára az útra is. Ha pedig még azt is igyekszünk kifülelni, ki hogyan reagál a másikra duóban, igazán érdemes odafigyelni.

Nonesuch/Warner-Magneoton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.