Lemez

Joshua Redman & Brad Mehldau: Nearness

Zene

Mehldaunak és Redmannek ez az első duólemeze, de már a sokadik közös munkája, stúdióban és színpadon egyaránt. Élénk és kellemes emlék azoknak, akik ott voltak kereken hat éve a Müpa nagytermében a duó hazai premierjén, de biztos felkelti azoknak is a figyelmét, akik a zongorista Mehldau fenomenális zeneakadémiai szóló- vagy triókoncertjén jártak időközben. A 2011-es koncertfelvételek óta, ha nem is változott meg a két muzsikus, azért biztosan egy kicsit mást válaszolnának ugyanazokra a zenei kérdésekre. Mehldaunak nagyobb a nimbusza, karakánabbul képviselte a saját, néha bizony terjengős stílusát, mint a rugalmasabban alkalmazkodó, de mindig nagy elánnal szaxofonozó Redman. A Nearness, az itt felejthetetlenül játszott The Nearness of You című örökzöldből, tökéletes cím: közel vannak a témához, de nem teljes testsúllyal állnak bele a három örökzöldbe. Bő tízperces impróik között az örökzöldekre saját számok, a melankolikusra vérbő, a hagyománytisztelőre szabadabb részek sorjáznak. Petárdákból és variációkból szinte kifogyhatatlanok, a rögtönző jazzmuzsikus legveszélyesebb árnya, a begyakorolt, kiüresedett frázis nem vetül a duóra. Háttérzenének túl erős volna, sőt még egyben fogyasztásra sem ajánlanám, inkább csak néhány darabot egyszerre: mindegyik szám nagy utat jár be, és sok szellemes utalást tesz magára az útra is. Ha pedig még azt is igyekszünk kifülelni, ki hogyan reagál a másikra duóban, igazán érdemes odafigyelni.

Nonesuch/Warner-Magneoton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."