Lemez

Lambchop: FLOTUS

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. január 1.

Zene

A nashville-i Lambchop melankolikus, komótos eleganciával kibontakozó, mindig biztos kézzel és ízlésesen hangszerelt lemezeit a nemtörődöm kritikusok hajlamosak az alternatív country hagyományaihoz kötni, ami nem is feltétlenül hülyeség, hisz valóban, Kurt Wagner énekes-dalszerző-szövegíró és mindenkori zenekara countryt is játszik, de azon kívül még dzsesszt, soult, kísérletezős rockzenét, folkot, valamint néha kissé súlytalan, de ihletett tapétazenét. A zenekar azon produkciók nem annyira hosszú sorát gyarapítja, amelyeknek csodásan áll az öregedés, köszönhetően a minden egyes lemez alkalmával elvégzett ráncfelvarrásoknak, illetve annak, hogy a Lambchop már a kezdet kezdetén is rokonszenvesen és menthetetlenül öreges volt.

A FLOTUS már a tizenkettedik nagylemez a sorban, ám a zenekar ezúttal is meg tudott újulni. Wagner állítólag a rendszerint kommersz rádiópopot hallgató felesége playlistjére szerette volna becsempészni a dalait, ennek érdekében pedig a hangszerelést elektronikával, dobgépekkel és vokóderezett énekkel frissítette. A végeredmény természetesen még csak távolról sem emlékeztet semmiféle kurrens slágerlistás produkcióra, ám kétségtelen, hogy kapott a zenekar valami új, üde lendületet – például a majdnem húszperces The Hustle a Lambchop mércéjével már-már komplett acid party. Ugyanakkor a fentebb említett stílusjegyek ebben a kontextusban is nagyszerűen érvényesülnek, a daloknak még mindig van súlya és humora, s a néhol glitches elektronika és a torzított ének sem megy a finom gesztusok, a személyesség, az előadói karakter rovására.

Merge, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.