Lemez

Juan Diego Flórez: The Ultimate Collection

  • - csk -
  • 2017. január 1.

Zene

A negyvenhárom éves perui tenorsztár mesterségének címere a bel canto repertoár, s ennek megfelelően eddigi diszkográfiáját is Rossini, Donizetti és Bellini operái uralják. Gluck, Mozart, Meyerbeer vagy épp Verdi itt-ott felbukkanó neve inkább kivétel, amely erősíti a szabályt. The Ultimate Collection címet viselő legutóbbi lemeze ennél jóval szélesebb körből válogat. Persze ezen a korongon is elhangzik egy részlet Az ezred lányából (természetesen a híres Ah! Mes amis…, azzal a bizonyos kilenc magas C-vel, amely Pavarotti pályáját is meghatározta), a Hamupipőkéből, a Szerelmi bájitalból vagy A puritánokból, de a bel canto triász operarészletei mellé kapunk egy kiskanálnyi Offenbachot (Szép Heléna), Verdit (La donna è mobile), Puccinit (részlet a Gianni Schicchiből), Massenet-t (Werther), emellett Gluck-favorit is került a lemezre (J’ai perdu mon Euridice). Még a ritkaság kategóriája sem hiányzik: ezt Lalo operája, az Ys királya képviseli egy áriával. Aztán szemrebbenés nélkül átnyergelünk a slágerekre: Bach/Gounod Ave Mariája, Franck Panis angelicusa, Adam Holy Nightja, sőt a lemez legvégén egészen az Arrivederci Roma és az Amapola hangvételéig merészkedünk.

De hát az finnyáskodjon a stiláris vegyes felvágottat kóstolgatva, aki nem érti, hogy itt minden a voce mámoráról és az éneklés diadalmas tökéletességéről szól. Ez a hang valóban levesz a lábunkról: világos, könnyed, fénylő, hajlékony, ha kell érces, ha kell, lágy. Flórez torkán valószínűtlen könnyedséggel peregnek ki a koloratúrák, ‒ és milyen kristálytiszta intonáció társul a plasztikus szövegejtéshez! Vokális ínyenceknek való élvezet őt hallgatni: elegáns, részletező  és ki merné azt állítani, hogy nincs tisztában a saját határaival! Csak olyasmit énekel el, ami a hangjára és az egyéniségére szabott; csak olyasmit, amiben otthon van. De ahol otthon van, ott valóban uralja a terepet.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.