Lemez

Juan Diego Flórez: The Ultimate Collection

  • - csk -
  • 2017. január 1.

Zene

A negyvenhárom éves perui tenorsztár mesterségének címere a bel canto repertoár, s ennek megfelelően eddigi diszkográfiáját is Rossini, Donizetti és Bellini operái uralják. Gluck, Mozart, Meyerbeer vagy épp Verdi itt-ott felbukkanó neve inkább kivétel, amely erősíti a szabályt. The Ultimate Collection címet viselő legutóbbi lemeze ennél jóval szélesebb körből válogat. Persze ezen a korongon is elhangzik egy részlet Az ezred lányából (természetesen a híres Ah! Mes amis…, azzal a bizonyos kilenc magas C-vel, amely Pavarotti pályáját is meghatározta), a Hamupipőkéből, a Szerelmi bájitalból vagy A puritánokból, de a bel canto triász operarészletei mellé kapunk egy kiskanálnyi Offenbachot (Szép Heléna), Verdit (La donna è mobile), Puccinit (részlet a Gianni Schicchiből), Massenet-t (Werther), emellett Gluck-favorit is került a lemezre (J’ai perdu mon Euridice). Még a ritkaság kategóriája sem hiányzik: ezt Lalo operája, az Ys királya képviseli egy áriával. Aztán szemrebbenés nélkül átnyergelünk a slágerekre: Bach/Gounod Ave Mariája, Franck Panis angelicusa, Adam Holy Nightja, sőt a lemez legvégén egészen az Arrivederci Roma és az Amapola hangvételéig merészkedünk.

De hát az finnyáskodjon a stiláris vegyes felvágottat kóstolgatva, aki nem érti, hogy itt minden a voce mámoráról és az éneklés diadalmas tökéletességéről szól. Ez a hang valóban levesz a lábunkról: világos, könnyed, fénylő, hajlékony, ha kell érces, ha kell, lágy. Flórez torkán valószínűtlen könnyedséggel peregnek ki a koloratúrák, ‒ és milyen kristálytiszta intonáció társul a plasztikus szövegejtéshez! Vokális ínyenceknek való élvezet őt hallgatni: elegáns, részletező  és ki merné azt állítani, hogy nincs tisztában a saját határaival! Csak olyasmit énekel el, ami a hangjára és az egyéniségére szabott; csak olyasmit, amiben otthon van. De ahol otthon van, ott valóban uralja a terepet.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.