Lemez

Juan Diego Flórez: The Ultimate Collection

  • - csk -
  • 2017. január 1.

Zene

A negyvenhárom éves perui tenorsztár mesterségének címere a bel canto repertoár, s ennek megfelelően eddigi diszkográfiáját is Rossini, Donizetti és Bellini operái uralják. Gluck, Mozart, Meyerbeer vagy épp Verdi itt-ott felbukkanó neve inkább kivétel, amely erősíti a szabályt. The Ultimate Collection címet viselő legutóbbi lemeze ennél jóval szélesebb körből válogat. Persze ezen a korongon is elhangzik egy részlet Az ezred lányából (természetesen a híres Ah! Mes amis…, azzal a bizonyos kilenc magas C-vel, amely Pavarotti pályáját is meghatározta), a Hamupipőkéből, a Szerelmi bájitalból vagy A puritánokból, de a bel canto triász operarészletei mellé kapunk egy kiskanálnyi Offenbachot (Szép Heléna), Verdit (La donna è mobile), Puccinit (részlet a Gianni Schicchiből), Massenet-t (Werther), emellett Gluck-favorit is került a lemezre (J’ai perdu mon Euridice). Még a ritkaság kategóriája sem hiányzik: ezt Lalo operája, az Ys királya képviseli egy áriával. Aztán szemrebbenés nélkül átnyergelünk a slágerekre: Bach/Gounod Ave Mariája, Franck Panis angelicusa, Adam Holy Nightja, sőt a lemez legvégén egészen az Arrivederci Roma és az Amapola hangvételéig merészkedünk.

De hát az finnyáskodjon a stiláris vegyes felvágottat kóstolgatva, aki nem érti, hogy itt minden a voce mámoráról és az éneklés diadalmas tökéletességéről szól. Ez a hang valóban levesz a lábunkról: világos, könnyed, fénylő, hajlékony, ha kell érces, ha kell, lágy. Flórez torkán valószínűtlen könnyedséggel peregnek ki a koloratúrák, ‒ és milyen kristálytiszta intonáció társul a plasztikus szövegejtéshez! Vokális ínyenceknek való élvezet őt hallgatni: elegáns, részletező  és ki merné azt állítani, hogy nincs tisztában a saját határaival! Csak olyasmit énekel el, ami a hangjára és az egyéniségére szabott; csak olyasmit, amiben otthon van. De ahol otthon van, ott valóban uralja a terepet.

Decca, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.