Lemez

Judas Priest: Firepower

  • Soós Tamás
  • 2018. április 29.

Zene

Korszakváltó lemezt tett le az asztalra a Judas Priest. Nem mintha akár csak egy szócikket is hozzáírt volna a heavy metal szótárához a jövőre már a félszázadikat betöltő zenekar, de a Firepower után mégsem lehet ugyanúgy szemlélni a stílusalapító atyák nyugdíjas tevékenységét. Ha 70 felé masírozva ilyen telivér, az önismétlés malmát már évtizedek óta taposó heavy metalt frissnek és változatosnak mutató lemezt képesek írni, akkor miért érnénk be azzal, hogy kedélyesen, de tét nélkül idézgessék a hőskorszakot, ahogy az előző lemezükön, a Redeemer of Soulson tették? Lehet, hogy a közelgő kapuzárás (Glenn Tipton előrehaladott Parkinson-kórral gitározta fel a lemezt, a világ körüli turnén már nem vesz részt), lehet, hogy a beérő utánpótlás (Richie Faulknernek ez a második Judas-lemeze), vagy éppen a 80-as évekbeli sikerlemezeiért (Tom Allom) és az új idők varacskos metálhangzásáért (Andy Sneap) felelős producerek együttes munkája tett csodát, de aligha kétséges, hogy a Firepower a legerősebb és a legszórakoztatóbb album, amit a heavy metal megalapítói, megújítói és divatdiktátorai az 1990-es Painkiller óta összehoztak. Nagy megfejtések nincsenek, csak pőre metálhimnuszok, amikből vagy fél tucat már most örökbérletet váltott a Judas besztofjába – a British Steel összekapaszkodásra buzdító rágógumi­slágerét, a Unitedet a szír polgárháború korára áthangszerelő Rising from the Ruinsszal az élen. Instant klasszikus a Firepower, mellesleg sírfeliratnak is tökéletes.

Sony Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.