mi a kotta?

Chip-Chip

  • mi a kotta
  • 2018. április 29.

Zene

„Ahogyan közelebb kerültem hozzá, a csodálatom egyre nőtt, mert megtanultam becsülni azt, ami korábban főképp csak elkápráztatott. Személyes megjelenésében is roppant különös volt; tiszta vonásaival, áttetsző arcszínével, szép, hullámos barna hajával, törékeny alkatával, arisztokratikus tartásával és hercegi modorával kitűnt a többiek közül, s az ember úgy érezhette, hogy egy felsőbbrendű lény társaságában van... Manapság, amikor Chopin zenéjét már minden iskolás lány elsajátíthatja, amikor már szinte nincs koncertműsor az ő műve nélkül, lehetetlen elképzelni, milyen hatást tettek ezek a darabok a muzsikusokra, amikor először hallották, különösen az ő előadásában. [...] Ha őt hallgattuk, felhagytunk minden elemző szándékkal; egy pillanatra sem gondoltunk arra, milyen tökéletes volt ennek vagy annak a nehézségnek a megoldása; mintha egy rögtönzött költeményt hallgattunk volna, amely elejétől a végéig elbűvölt bennünket.”

Így írt a párizsi bizalmasai által Chip-Chip néven becézett Chopinről a jeles angol-német muzsikus és zenekar-alapító, Charles Hallé, s ahogy e mondatok megfogalmazásakor, 1890 táján, úgy ma is nehéz lenne mellőzni a zongora poétáját a koncertprogramok összeállításakor. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon most mégis vár reánk egy olyan zongoraest, amely Chopin-mű nélkül ígérkezik – hogy mindeközben mégis a nagy lengyel előtt hódoljon. A még mindig csupán 27 éves csodapianista, Danyiil Trifonov (képünkön) ugyanis szombati koncertjének első felét olyan művekből állította össze, amelyekkel Rahmanyinov, Csajkovszkij, Grieg, Schumann, valamint a 20. századi ibér kismester, Federico Mompou tisztelgett Chopin rokonszenves alakja és zenetörténeti jelentősége előtt (Zeneakadémia, március 31., fél nyolc). A második részt azután egyetlen 20. századi klasszikus – és egyszersmind Sztálin-díjjal jutalmazott – remekmű, Prokofjev 8. (B-dúr) szonátája tölti majd ki.

Trifonov ajándéknak is jócskán beillő pesti megjelenése után nemigen lesz időnk a koncerttermektől távol tunyulni, hiszen a fesztivál – most csakis a vendégeket említve – e napokban elénk hozza Rudolf Buchbindert, Yefim Bronfmant és a Bécsi Filharmonikusokat, valamint Emmanuelle Haïm historikus együttesét, a Le Concert d’Astrée-t is. Bronfman két zongoraversenyt is eljátszik majd: a másodikat Bartóktól és a harmadikat Beethoventől (Nemzeti Hangversenyterem, április 6., fél nyolc), míg Buchbinder a Birminghami Szimfonikus Zenekar kíséretében a Schumann-versenymű előadására fog vállalkozni (Zeneakadémia, április 2., fél nyolc). Haïm és kompániája pedig Händel-kantátákat szólaltat majd meg, méghozzá három olyan kantátát, amelyek egyként a komponista itáliai éveiben keletkeztek (Zeneakadémia, április 3., fél nyolc).

Végül, hogy többszörösen is érvényesüljön a keretes szerkezet: jöjjön újra egy fiatal szláv zongorista, újra Chopin és újra Prokofjev 8. szonátája. Az ukrán Vagyim Holodenko a fesztiváltól függetlenül, A Zongora sorozat esedékes estjén lép pódiumra, Prokofjev műve előtt Chip-Chip noktürnjeit és a gyászindulós b-moll szonátát veri majd ki az emlegetett hangszeren (Zeneakadémia, április 4., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.