mi a kotta?

Chip-Chip

  • mi a kotta
  • 2018. április 29.

Zene

„Ahogyan közelebb kerültem hozzá, a csodálatom egyre nőtt, mert megtanultam becsülni azt, ami korábban főképp csak elkápráztatott. Személyes megjelenésében is roppant különös volt; tiszta vonásaival, áttetsző arcszínével, szép, hullámos barna hajával, törékeny alkatával, arisztokratikus tartásával és hercegi modorával kitűnt a többiek közül, s az ember úgy érezhette, hogy egy felsőbbrendű lény társaságában van... Manapság, amikor Chopin zenéjét már minden iskolás lány elsajátíthatja, amikor már szinte nincs koncertműsor az ő műve nélkül, lehetetlen elképzelni, milyen hatást tettek ezek a darabok a muzsikusokra, amikor először hallották, különösen az ő előadásában. [...] Ha őt hallgattuk, felhagytunk minden elemző szándékkal; egy pillanatra sem gondoltunk arra, milyen tökéletes volt ennek vagy annak a nehézségnek a megoldása; mintha egy rögtönzött költeményt hallgattunk volna, amely elejétől a végéig elbűvölt bennünket.”

Így írt a párizsi bizalmasai által Chip-Chip néven becézett Chopinről a jeles angol-német muzsikus és zenekar-alapító, Charles Hallé, s ahogy e mondatok megfogalmazásakor, 1890 táján, úgy ma is nehéz lenne mellőzni a zongora poétáját a koncertprogramok összeállításakor. A Budapesti Tavaszi Fesztiválon most mégis vár reánk egy olyan zongoraest, amely Chopin-mű nélkül ígérkezik – hogy mindeközben mégis a nagy lengyel előtt hódoljon. A még mindig csupán 27 éves csodapianista, Danyiil Trifonov (képünkön) ugyanis szombati koncertjének első felét olyan művekből állította össze, amelyekkel Rahmanyinov, Csajkovszkij, Grieg, Schumann, valamint a 20. századi ibér kismester, Federico Mompou tisztelgett Chopin rokonszenves alakja és zenetörténeti jelentősége előtt (Zeneakadémia, március 31., fél nyolc). A második részt azután egyetlen 20. századi klasszikus – és egyszersmind Sztálin-díjjal jutalmazott – remekmű, Prokofjev 8. (B-dúr) szonátája tölti majd ki.

Trifonov ajándéknak is jócskán beillő pesti megjelenése után nemigen lesz időnk a koncerttermektől távol tunyulni, hiszen a fesztivál – most csakis a vendégeket említve – e napokban elénk hozza Rudolf Buchbindert, Yefim Bronfmant és a Bécsi Filharmonikusokat, valamint Emmanuelle Haïm historikus együttesét, a Le Concert d’Astrée-t is. Bronfman két zongoraversenyt is eljátszik majd: a másodikat Bartóktól és a harmadikat Beethoventől (Nemzeti Hangversenyterem, április 6., fél nyolc), míg Buchbinder a Birminghami Szimfonikus Zenekar kíséretében a Schumann-versenymű előadására fog vállalkozni (Zeneakadémia, április 2., fél nyolc). Haïm és kompániája pedig Händel-kantátákat szólaltat majd meg, méghozzá három olyan kantátát, amelyek egyként a komponista itáliai éveiben keletkeztek (Zeneakadémia, április 3., fél nyolc).

Végül, hogy többszörösen is érvényesüljön a keretes szerkezet: jöjjön újra egy fiatal szláv zongorista, újra Chopin és újra Prokofjev 8. szonátája. Az ukrán Vagyim Holodenko a fesztiváltól függetlenül, A Zongora sorozat esedékes estjén lép pódiumra, Prokofjev műve előtt Chip-Chip noktürnjeit és a gyászindulós b-moll szonátát veri majd ki az emlegetett hangszeren (Zeneakadémia, április 4., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.