Kádár, a jancsibohóc - Liberté '56, Debrecen (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. május 10.

Zene

Elég rossz a szaldója a színházban bemutatott 56-os daraboknak; az ötvenedik évforduló megünneplése itt sem sikerült jobban, mint máshol. Mindazonáltal nagy szerencse, hogy a színházban nem a szaldó számít, így aztán az örökkévalóságnak a két jót tesszük el: a Katona-beli Kazamatákat és a kaposvári 56/06-ot.

És nem fogjuk eltenni a Debrecenben bemutatott Liberté '56-ot, Szőcs Géza rettenetesen giccses darabját, amely pedig nagy erőket temetett maga alá, túl a megcélzott gesztuson; előbb a rendezőt, Vidnyánszky Attilát, aztán a koreográfust, Horváth Csabát - bár neki sikerült valódi életet lehelnie néhány szöveghiányos jelenetbe, föl is kaptuk a fejünket mindanynyiszor.

A színpadot Magyarország térképe borítja (a kicsié) - ezt leginkább azok látják, akik nem a földszinten ülnek; igaz, ők azt is látják, hogy amikor az orosz katona azt mondja, "elhagytuk Záhonyt", akkor csüdig a Balatonban áll, mármint a térképenÉ Alekszandr Belozub díszletének másik jelentős darabja egy kör alakú, forgatható plató - semmi értelme, de jól működik. És van még nagy vörös drapéria, megboldogult iskolai ünnepélyek örök háttere.

A debreceni társulat a darabtól és alkalomtól meghatottan, komor arccal szavalja kórusban Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról című versét; ez szép és ihletett irodalmi színpados felütés - kár, hogy nem követi előadás. Marad az ünnepély, élőképekkel, jelenetekkel tarkítva, két felvonásban.

Szőcs Gézát nem riasztja a mélység: "Kádár: Én a nép barátja vagyok! Maléter: És ezt a nép is tudja?" És nem fél az érzelgősségtől: az est szerelmi szálát - ez van a hajdan kötelező "vörös farok" helyett - úgy hozza össze, hogy egy versimádó angol lány, bizonyos Susan beleszeret egy megszálló szovjet katonába, Pávelbe - aki persze menten kiugrik "egyházából", és mint a tornádó, fordul az "övéi" ellen, pont ahogy ezt Móricka elképzeli. És Szőcs nem fél a halmozástól, az innen-onnan idézéstől, utalástól sem: van festői-romantikus Calais és Dover, Turner, Csontváry, Wordsworth, Voronyeckij herceg balladája, Uitz Béla Fegyverbe! plakátja, Mercutio két sora a meghalás előttről, Nagy Imre unokája, a "pancsoló kislány", Pál utcai fiúk, Bibó István, meg "a felkelő nép országa", mutatván, hogy mennyire sokoldalú szerzőről van itt szó.

Monumentális giccsé nem is a részletek teszik az opust, hanem az egészet átható ízlésbeli, filozófiai mentalitás, a leplezetlen érzelgősség és hatásvadászat. Mert lehet az emelvényre pakolni egy-egy óriási Lenin- és Sztálin-fejet - és beléjük bújtatni egy-egy színészt, elvégre tényleg vicces, ahogy egy fej szaladgál a színpadon -, csak nem kéne összekombinálni az országot lerohanó szovjet csapatokkal, mert éppen semmi közük egymáshoz, de a "vérvalósághoz" sem. Ugyanígy lehetséges Kádárt kabaréfigurának, hülye pojácának ábrázolni, és röhögtetni vele a publikumot, amint piros zászlókkal hadonászik - Eperjes Károly lubickol a szerepben -, csak ez sincs köszönő viszonyban sem 56-tal, sem az azt követő évtizedek történetével. Nem beszélve arról, hogy a heroizált Nagy Imrét és Maléter Pált igencsak sajátos idézőjelbe teszi a saját darabjában.

Nagy katyvasz az egész - van benne például Falábú Jancsi balladája is (lírikusról van szó, vagy nem?), ez Hobó szerepe eredetileg, de szerencséjére mi nem vele láttuk. "Kísértet járta be a földrészt" - ezért jobb kocsmákból kigolyózás jár. Apropó, kocsma: van egy Csúcs Mátyás nevű szereplő, ő a hóhér, ő akasztja majd Nagy Imrét és Malétert (akik az idevágó jelenetben félrebillent fejjel ingadoznak a körpódiumon); és ebből a "nép mélyéből" vett jelenetből megtudjuk, hogy ez a hóhér felgyújtotta a saját apját, attól szomorú, és valószínűleg attól hóhér... A kabaréjelleg erősítésére refrénszerűen fel-felbukkan egy vak fegyveres, aki géppisztolyával hadonászva kérdezgeti, hogy merre is kéne mostan lőni...

De van olyan is, hogy az ágyúcsőből termetes férfialkatrész lesz - vagy fordítva, már nem is emlékszem...

Vidnyánszky nem tanúsított ellenállást a darabbal szemben, színre vitte az összes kacskaringót; az ünnepi műsor jelleget használva kötőanyagnak. Ezért aztán sokszor néz farkasszemet velünk a debreceni színészek marcona kórusa. Ha mozognak is hozzá, jelentősen szaporodik a néznivaló - a végén pedig sorra dőlnek a koporsókba, mint a bábuk, ez kifejezetten megrendítő. Úgy általában.

És van a műsornak egy civil betétje: egyszer csak a színpad közepére áll "civilben" az addig és azután a Kocsmárost alakító Kóti Árpád, mert valaki galád módon felbiztatta, hogy mondja el személyes emlékeit '56-ról. El is mond két bájos anekdotát - ha ezt valaki az ő történetéből még meg is írta neki, a galádság hatványozottnak mondható. Az első arról szól, hogy egy ávósnak nekiesik a felbőszült tömeg, és a "talpán széthordja", "egy gomb sem marad belőle"... Aztán Kóti azt mondja: "A másik történet vidámabb..."

És ez sem vágta ki a biztosítékot a Thália Színházban, a debreceni színház vendégjátékán, amikor is - ismételjük meg - Szőcs Géza darabját, a Liberté '56-ot láthatta a közönség. Ha akarta, ha nem.

Thália Színház, Vidéki Színházak Találkozója, április 21. A darab filmváltozatát május 3-tól játsszák a mozikban.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.