Kádár, a jancsibohóc - Liberté '56, Debrecen (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. május 10.

Zene

Elég rossz a szaldója a színházban bemutatott 56-os daraboknak; az ötvenedik évforduló megünneplése itt sem sikerült jobban, mint máshol. Mindazonáltal nagy szerencse, hogy a színházban nem a szaldó számít, így aztán az örökkévalóságnak a két jót tesszük el: a Katona-beli Kazamatákat és a kaposvári 56/06-ot.

És nem fogjuk eltenni a Debrecenben bemutatott Liberté '56-ot, Szőcs Géza rettenetesen giccses darabját, amely pedig nagy erőket temetett maga alá, túl a megcélzott gesztuson; előbb a rendezőt, Vidnyánszky Attilát, aztán a koreográfust, Horváth Csabát - bár neki sikerült valódi életet lehelnie néhány szöveghiányos jelenetbe, föl is kaptuk a fejünket mindanynyiszor.

A színpadot Magyarország térképe borítja (a kicsié) - ezt leginkább azok látják, akik nem a földszinten ülnek; igaz, ők azt is látják, hogy amikor az orosz katona azt mondja, "elhagytuk Záhonyt", akkor csüdig a Balatonban áll, mármint a térképenÉ Alekszandr Belozub díszletének másik jelentős darabja egy kör alakú, forgatható plató - semmi értelme, de jól működik. És van még nagy vörös drapéria, megboldogult iskolai ünnepélyek örök háttere.

A debreceni társulat a darabtól és alkalomtól meghatottan, komor arccal szavalja kórusban Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról című versét; ez szép és ihletett irodalmi színpados felütés - kár, hogy nem követi előadás. Marad az ünnepély, élőképekkel, jelenetekkel tarkítva, két felvonásban.

Szőcs Gézát nem riasztja a mélység: "Kádár: Én a nép barátja vagyok! Maléter: És ezt a nép is tudja?" És nem fél az érzelgősségtől: az est szerelmi szálát - ez van a hajdan kötelező "vörös farok" helyett - úgy hozza össze, hogy egy versimádó angol lány, bizonyos Susan beleszeret egy megszálló szovjet katonába, Pávelbe - aki persze menten kiugrik "egyházából", és mint a tornádó, fordul az "övéi" ellen, pont ahogy ezt Móricka elképzeli. És Szőcs nem fél a halmozástól, az innen-onnan idézéstől, utalástól sem: van festői-romantikus Calais és Dover, Turner, Csontváry, Wordsworth, Voronyeckij herceg balladája, Uitz Béla Fegyverbe! plakátja, Mercutio két sora a meghalás előttről, Nagy Imre unokája, a "pancsoló kislány", Pál utcai fiúk, Bibó István, meg "a felkelő nép országa", mutatván, hogy mennyire sokoldalú szerzőről van itt szó.

Monumentális giccsé nem is a részletek teszik az opust, hanem az egészet átható ízlésbeli, filozófiai mentalitás, a leplezetlen érzelgősség és hatásvadászat. Mert lehet az emelvényre pakolni egy-egy óriási Lenin- és Sztálin-fejet - és beléjük bújtatni egy-egy színészt, elvégre tényleg vicces, ahogy egy fej szaladgál a színpadon -, csak nem kéne összekombinálni az országot lerohanó szovjet csapatokkal, mert éppen semmi közük egymáshoz, de a "vérvalósághoz" sem. Ugyanígy lehetséges Kádárt kabaréfigurának, hülye pojácának ábrázolni, és röhögtetni vele a publikumot, amint piros zászlókkal hadonászik - Eperjes Károly lubickol a szerepben -, csak ez sincs köszönő viszonyban sem 56-tal, sem az azt követő évtizedek történetével. Nem beszélve arról, hogy a heroizált Nagy Imrét és Maléter Pált igencsak sajátos idézőjelbe teszi a saját darabjában.

Nagy katyvasz az egész - van benne például Falábú Jancsi balladája is (lírikusról van szó, vagy nem?), ez Hobó szerepe eredetileg, de szerencséjére mi nem vele láttuk. "Kísértet járta be a földrészt" - ezért jobb kocsmákból kigolyózás jár. Apropó, kocsma: van egy Csúcs Mátyás nevű szereplő, ő a hóhér, ő akasztja majd Nagy Imrét és Malétert (akik az idevágó jelenetben félrebillent fejjel ingadoznak a körpódiumon); és ebből a "nép mélyéből" vett jelenetből megtudjuk, hogy ez a hóhér felgyújtotta a saját apját, attól szomorú, és valószínűleg attól hóhér... A kabaréjelleg erősítésére refrénszerűen fel-felbukkan egy vak fegyveres, aki géppisztolyával hadonászva kérdezgeti, hogy merre is kéne mostan lőni...

De van olyan is, hogy az ágyúcsőből termetes férfialkatrész lesz - vagy fordítva, már nem is emlékszem...

Vidnyánszky nem tanúsított ellenállást a darabbal szemben, színre vitte az összes kacskaringót; az ünnepi műsor jelleget használva kötőanyagnak. Ezért aztán sokszor néz farkasszemet velünk a debreceni színészek marcona kórusa. Ha mozognak is hozzá, jelentősen szaporodik a néznivaló - a végén pedig sorra dőlnek a koporsókba, mint a bábuk, ez kifejezetten megrendítő. Úgy általában.

És van a műsornak egy civil betétje: egyszer csak a színpad közepére áll "civilben" az addig és azután a Kocsmárost alakító Kóti Árpád, mert valaki galád módon felbiztatta, hogy mondja el személyes emlékeit '56-ról. El is mond két bájos anekdotát - ha ezt valaki az ő történetéből még meg is írta neki, a galádság hatványozottnak mondható. Az első arról szól, hogy egy ávósnak nekiesik a felbőszült tömeg, és a "talpán széthordja", "egy gomb sem marad belőle"... Aztán Kóti azt mondja: "A másik történet vidámabb..."

És ez sem vágta ki a biztosítékot a Thália Színházban, a debreceni színház vendégjátékán, amikor is - ismételjük meg - Szőcs Géza darabját, a Liberté '56-ot láthatta a közönség. Ha akarta, ha nem.

Thália Színház, Vidéki Színházak Találkozója, április 21. A darab filmváltozatát május 3-tól játsszák a mozikban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.