Gyönyörű, idegen - Kangding Ray: Solens Arc

  • Velkei Zoltán
  • 2014. április 10.

Zene

Útkereső hangviharok és zajörvények, ipari döngölések és rave-eufóriák egy kiemelkedő elektronikus lemezen.

Kangding Ray életművének alakulása az utóbbi években felér egy kisebb csodával. A francia származású művész absztrakt és IDM-közeli kísérleti zenéibe úgy épült bele a techno, hogy közben a jövőkutató attitűd és a karakteresen fémes hangzás sem veszett el. A szerző legújabb nagylemezén vizsgázik először hosszabb terjedelemmel ez a koncepció: tizenkét felvételt mutat be bő ötven percben.

false

A lemez szerkezete különösen érdekes. Négy darab, egyenként három számból (jobbára két főtémából és egy átvezetőből) álló szegmensre van felosztva, melyekben éppúgy előfordulnak útkereső hangviharok és zajörvények, mint ipari döngölések és rave-eufóriák. Emiatt a Solens Arc néha olyan hangulatállapotban száguld, mintha a 90-es évek elfeledett trance-átszellemüléseit élné át újra a szerző (az Amber Decay című felvétel elképesztően katartikus), aki ugyanakkor nem csak a múltból merít, amikor az előttünk álló ismeretlent próbálja hangokba önteni. A Transitional Ballistics gigászi ívet leíró hanghullámaiból és mélyről feltörő zizzenéseiből vagy a Serendipity March meneteléséből egyértelműen valami távoli, hatalmas és leírhatatlan képe rajzolódik ki, de mégsem úgy, ahogy eddig. Érdekes színezetet, egyedi kontextusokat kapnak a számok; valami olyat, amiről Kangding Ray zenéit már évek óta határozottan fel lehet ismerni.

De a Solens Arc attól különleges igazán, hogy szájtátós módon találkozik rajta az experimentális zene és a techno egy gyönyörű, idegen hibridet eredményezve. Jelentős lemez egy olyan szerzőtől, aki úgy tűnik, állandóan képes megújulni.

Raster-Noton, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.