mi a kotta? Hegedűverseny - fuvolán

  • mi a kotta
  • 2014. április 7.

Zene

"Nem szabad az embereknek a szívünket megmutatnunk, a műalkotás általános benyomásával többet érnek. Legalább nem ragadtatják el magukat mindenféle kifordított összehasonlítgatásokra." E szavak kíséretében törölte számozás szerint utolsó előtti, ámde kronológiailag utolsó szimfóniájának egyik tétele fölül az értelmező szöveget Robert Schumann, aki amúgy is azt vallotta, hogy ha a zenének feliratra van szüksége, akkor az "nem a mélyből fakad, hanem valamilyen külső közvetítés hozta létre".

A komolyzenei ajánlók szakmányosa persze igazán meg lenne lőve, ha elfogadná ezt a tételt, és lemondana a "külső közvetítésről" meg a "kifordított összehasonlítgatásokról". Hál' istennek a zenetörténet előzékeny, hiszen végül az emlegetett szimfónia is csak megkapta a "Rajnai" melléknevet, amihez még némi borzongató pikantériát ad hozzá a tény, hogy alig négy esztendővel az Esz-dúr szimfónia megkomponálása után Schumann éppen ebbe a folyóba vetette bele magát, sikertelenül megkísérelve az öngyilkosságot. A III. ("Rajnai") szimfónia pénteken a Pannon Filharmonikusok soros pesti koncertjét zárja majd Mozart "kis" g-moll szimfóniája és az idős kortárs, Terényi Ede "Jazz" hárfaversenye nyomában (Nemzeti Hangversenyterem, március 7., fél nyolc).

Különleges versenymű azután a Nemzeti Filharmonikusok szombati koncertjén is akad majd, a Ruszlán és Ludmilla nyitánya és az "Újvilág" szimfónia között (Nemzeti Hangversenyterem, március 8., fél nyolc). A Kocsis Zoltán által vezényelendő program sztárvendége Emmanuel Pahud lesz, így Fuvolaversenyre számíthatunk, amelynek azonban legelső előadója a hegedűs David Ojsztrah volt. Aram Hacsaturján ugyanis 1940-ben eredetileg egy d-moll hegedűversenyt komponált, amelyet azután 1968-ban Jean-Pierre Rampal tett át fuvolára, méghozzá a nagy örmény engedélyével és áldásával.

A "formalizmusáért" Zsdanov által elvtársiasan megbírált Hacsaturján mellett a hét egy másik szégyenpadba ültetett szovjet zeneszerzőt is elénk hoz majd, méghozzá a Filharmóniai Társaság hétfői koncertjén (operaház, március 10., fél nyolc). Ion Marin vezénylete alatt és Baráti Kristóf szólójával felhangzik ugyanis Prokofjev (képünk a formalista triumvirátus tagjaként mutatja) g-moll hegedűversenye az együttes orosz tematikájú programján. A múlt héten emlegetett Igor herceg nyitányát a legenda szerint Borogyin halála után a kolléga, Glazunov emlékezetből rekonstruálta, míg a koncert zárószáma A tűzmadár lesz, amelynek 1910-es ősbemutatója előtt a jó érzékkel megáldott impresszárió, Gyagilev így mutogatta a feltörekvő Stravinskyt: "Jól jegyezzék meg őt! Egy ember a világhír előestéjén."

A hét végén a nagy orosz karmester, az idős Gennagyij Rozsgyesztvenszkij és kiváló neje, a zongorista Viktoria Posztnyikova lesz a Concerto Budapest vendége (Zeneakadémia, március 7., fél nyolc, ill. március 8., három óra). S uramisten, Kovács László vasárnap elvezényli az Éliást (Zeneakadémia, március 9., fél nyolc), Vashegyi Györgyék kedden Malcolm Bilsont vendégelik (Zeneakadémia, március 11., fél nyolc), szerdán jön egy extravagáns orgonista, Cameron Carpenter (Nemzeti Hangversenyterem, március 12., fél nyolc)! Jandó Jenő pedig az egyik legutolsó Schubert-szonátával, a c-moll hangneművel zárja majd szólóestjének kiadott programját (Zeneakadémia, március 12., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.