Lemez

Supersuckers: Get The Hell

  • Soós Tamás
  • 2014. április 13.

Zene

Eddie Spaghetti nemcsak a művésznévválasztásnak, hanem a karrierépítésnek is nagy mestere. Egy pornográf regényről elnevezett bandájával 1989-ben pályázott át Arizonából Seattle-be koszlott, punkos rock 'n' rollt játszani - mondván, ott kevesebb a feltörekvő banda.

A grunge ugyan nem nyelte le az ódivatú rockzenét a Motörheadnél is mocskosabban és a szokottnál ironikusabban játszó Supersuckerst (a 90-es években a Sub Pop kiadót bomlasztották belülről), de a drogozós-farkalós sörivóslágerekkel egyébként kigürcölt siker meszsze kerülte őket. Ebben szerepe lehet annak is, hogy soha nem vetették meg a piszkos vicceket (a La Mano Cornuda végére a Sub Pop producerének rögzítőre vett smúzolását rakták be, amint felnyalja magát egy Supersuckers-koncert vendéglistájára), a kultuszukat viszont jól szajkózható szlogenekkel és príma rocklemezekkel építették ki. A magát a "világ legnagyszerűbb rock 'n' roll bandájának" becéző Supersuckers pár éves kihagyás és két tagcsere után most punkrockos gyökereihez ásott vissza új lemezén. A banda még mindig úgy szól, mintha a Motörhead a Ramonesszal jammelne egy házibuliban, de Spaghettiék a cowpunk iránti vonzalmukat (halld a Fuck Up harmonikáját), a klasszikus On The Couchról mintázott pop-punk slágereiket és a Lemmy stílusában elreszelt röck and rollokat is keresztmetszetbe fogták, ráadásul Gary Glitter Rock Onjából egy rockabillys, falkavokálos óriásslágert kanyarítottak. 2014-ben ilyen régi vágású rockzenét ilyen frissen tényleg csak a világ (egyik) legnagyszerűbb rockbandája tud játszani.

Acetate, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.