Lemez

Supersuckers: Get The Hell

  • Soós Tamás
  • 2014. április 13.

Zene

Eddie Spaghetti nemcsak a művésznévválasztásnak, hanem a karrierépítésnek is nagy mestere. Egy pornográf regényről elnevezett bandájával 1989-ben pályázott át Arizonából Seattle-be koszlott, punkos rock 'n' rollt játszani - mondván, ott kevesebb a feltörekvő banda.

A grunge ugyan nem nyelte le az ódivatú rockzenét a Motörheadnél is mocskosabban és a szokottnál ironikusabban játszó Supersuckerst (a 90-es években a Sub Pop kiadót bomlasztották belülről), de a drogozós-farkalós sörivóslágerekkel egyébként kigürcölt siker meszsze kerülte őket. Ebben szerepe lehet annak is, hogy soha nem vetették meg a piszkos vicceket (a La Mano Cornuda végére a Sub Pop producerének rögzítőre vett smúzolását rakták be, amint felnyalja magát egy Supersuckers-koncert vendéglistájára), a kultuszukat viszont jól szajkózható szlogenekkel és príma rocklemezekkel építették ki. A magát a "világ legnagyszerűbb rock 'n' roll bandájának" becéző Supersuckers pár éves kihagyás és két tagcsere után most punkrockos gyökereihez ásott vissza új lemezén. A banda még mindig úgy szól, mintha a Motörhead a Ramonesszal jammelne egy házibuliban, de Spaghettiék a cowpunk iránti vonzalmukat (halld a Fuck Up harmonikáját), a klasszikus On The Couchról mintázott pop-punk slágereiket és a Lemmy stílusában elreszelt röck and rollokat is keresztmetszetbe fogták, ráadásul Gary Glitter Rock Onjából egy rockabillys, falkavokálos óriásslágert kanyarítottak. 2014-ben ilyen régi vágású rockzenét ilyen frissen tényleg csak a világ (egyik) legnagyszerűbb rockbandája tud játszani.

Acetate, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.