Lemez

Kedvencek élén

Roger Daltrey: As Long as I Have You

Zene

A The Who énekesének örökkévalósági státuszához nem férhet kétség, mégis erős túlzás lenne olyan szupersztárokkal egy napon említeni, mint Robert Plant, Ozzy Osborne vagy Ian Gillan.

Pedig Daltrey-nak mindene megvolt, hogy felülmúlja ezeket a nótafákat. Szőke bozontjával, világító kék szemével annak a zenekarnak volt a frontembere, amelyik sokáig a harmadik volt a Beatles és Stones után, ők írták az első hard rock himnuszt (My Generation, 1965) és az első rockoperát (Tommy, 1969), de Daltrey főszerepeket is kapott, még Liszt Ferencet is eljátszhatta Ken Russell Lisztomania (1975) című filmjében. Ráadásul énekelni is megtanult, de talán éppen ez lett a veszte. Mert igaz, hogy mindig biztonsággal közlekedett az oktávok között, de a hangjából hiányzott a könnyedség, az a bizonyos spiritusz.

Szó sincs arról, hogy Daltrey rossz énekes lenne, sőt 70 fölött mintha nem is lenne más ambíciója, mint azzal hencegni, micsoda karbantartott torok az övé. 2014-ben a szintén veterán Wilco Johnsonnal (a Dr. Feel­goodból) készített albumot, 2015-től mostanáig a The Who-val turnézott. (A The Who rajta kívül immár Pete Townshend zeneszerző-gitárost jelenti meg egy rakás vendégzenészt – Keith Moon dobos 1978-ban, John Entwistle basszusgitáros 2002-ben halt meg.) Mostani szólólemezén (km. Pete Townshend) viszont hiába keresnénk zenekara rockos hangzását. Az As Long as I Have You amolyan „töltök egy órát kedvenceimmel” válogatás, ami főleg az 1960-as évek soulelő-adói előtt tiszteleg. A címadó dalt eredetileg a méltatlanul elfeledett Garnett Mimms énekelte 1964-ben, a Led Zeppelin is műsoron tartotta, de Daltrey előadásában olyan érzésünk lesz, mintha Tom Jonest akarná lenyomni. Sajnos ez a hozzáállás később sem nagyon változik, különösen Stephen Stills How Far, Joe Tex The Love You Save, mindenekelőtt Stevie Wonder You Haven’t Done Nothing című számaiban zavaró ez a bravúroskodás. Kész szerencse, hogy hősünket az Into My Arms című Nick Cave-balladában nem ragadja el a hév, és két saját szerzeményében, a Certified Rose-ban és az Always Heading Home-ban sem viszi túlzásba az üvöltözést. Ennek ellenére az As Long as I Have You egyetlen tanulsága annyi, hogy ami jól áll Van Morrisonnak vagy Eric Burdonnek, az Roger Daltrey-nak nem.

Polydor, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.