Koncert

Keith Jarrett – Improvizációk szólózongorára

  • - kg -
  • 2016. augusztus 7.

Zene

Egyszerre komikus és megrendítő koncertet adott az ember, akit – dzsesszzenész létére – a Carnegie Halltól a Müpáig nagytermeket megtöltő rajongás követ. Ebben az áhítattal teli légkörben lépett színpadra Keith Jarrett, a dzsessz fejedelme és a hobbifotósok réme, aki nem tűri, ha vaku villan és hörg a hurut. Ebben (köhögőellenesség) Ascher Tamás közeli rokona, de Bartók és egy nagymama révén is erős a magyar kötődés, mint azt két improvizáció között elmondta. A teljes Jarrett workout-program megvolt: a mester ült, állt, térdben rugózott, trappolt, nyöszörgött, vonaglott – zongora és zongorista szenvedélyes viszonyában nem állt be változás, hogy a II. em. középerkélyről (Müpa, 2007) átültünk az I. em. oldalerkélyébe (Müpa, 2016). Jarrett mindkét székből nézve nagyot alakított.

A teljes magyar középosztályt befogadó Bartók teremben a 71 éves művész úgy szerelmeskedte körül a zongorát most vasárnap, hogy a szemérmesebb jelenlévők néha elfordultak. A szenvedélyes külsőségek erősen zaklatott első félidőt hoztak: egy szünetben elkapott panaszos mondatfoszlány („nekem ez túl sötét és absztrakt”) jól írja le azt az enyhe csalódottságot, mely minden rajongóban bujkál, ha Jarrett nem andalít, hanem másra használja a zongorát. Szíve joga, a rajongónak meg az, hogy a kölni koncertet követelje, noha annak már 40 éve vége. Az uneasytől az easy listeningig a második részben jutottunk el, itt már Jarrett humora is olajozta a performanszot: az egyik pillanatban azt üzente, hogy nem kell őt azért annyira komolyan venni, a másikban meg olyan drámaian bűvölte a billentyűket, hogy szó bennszakadt, hang fennakadt, a leheletekről nem is beszélve. Jarrett életminőség-javító hatása mit sem változott az évek során, és ezt a közönség viszonylag kevés vakuvillantással hálálta meg. Aki mégsem bírta ki, azt maga a művész nevezte – lemondóan – hülyének.

Müpa, július 3.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.