Kelj fel és járj! (David Thomas And The Two Pale Boys a HungaroCarroton)

  • 1999. október 29.

Zene

Volt bennem egy kis aggodalom. Ahogyan egykori munkatársunk, Hajnóczy Csaba elköszönt (előző számunkban) a további répázástól, az nekem azt jelentette, hogy innentől kész, annyi. Persze értek én mindent, jól el vagyok látva közhelyekkel is: más szelek fújnak, s közben kinőtte magát egy új nemzedék, annak pedig nem így fest a progresszió. Ráadásul Tilos-buli a Vörös Csillag moziban - szépen vagyunk, már csak egy jó kis bukta kell: hadd szóljon a vége. Szar dolog. Akárhogy is, ezeknek a répáknak épp eleget köszönhetek ahhoz, hogy ne akarjam őket elveszíteni. Pere Ubu és Zvuki Mu, Blurt és Bittova, Il Gran Teatro Amaro és Pale Nudes - bírnám még folytatni.

Koncert

Volt bennem egy kis aggodalom. Ahogyan egykori munkatársunk, Hajnóczy Csaba elköszönt (előző számunkban) a további répázástól, az nekem azt jelentette, hogy innentől kész, annyi. Persze értek én mindent, jól el vagyok látva közhelyekkel is: más szelek fújnak, s közben kinőtte magát egy új nemzedék, annak pedig nem így fest a progresszió. Ráadásul Tilos-buli a Vörös Csillag moziban - szépen vagyunk, már csak egy jó kis bukta kell: hadd szóljon a vége. Szar dolog. Akárhogy is, ezeknek a répáknak épp eleget köszönhetek ahhoz, hogy ne akarjam őket elveszíteni. Pere Ubu és Zvuki Mu, Blurt és Bittova, Il Gran Teatro Amaro és Pale Nudes - bírnám még folytatni.

Nyolc óra múlt, amikor a Trafóba értem. Sor, az nem állt a pénztárnál, de azért semmi gáz, bent várakoztak már vagy kétszázan. Csabától tudtam, hogy négyszáznál már nullán van a buli, végül is benne lehetett a pakliban. A közönség inkább harmincon túl, mint húszon innen, mégsem mondanám, hogy dúlt a nosztalgia. Akik David Thomas miatt jöttek - mint én -, pontosan tudták, hogy ma éppoly súlyos, mint tíz vagy húsz évvel ezelőtt, hogy könnyen letaglózhat, szóval hogy a mindenkori széljárástól függetlenül kihagyhatatlan.

Előtte az angol-orosz Galen- Sadko duóval sem volt különösebb gondom. Becsületesen dekadens dalokat hallattak, Kurt Weill-es ízzel, a zongora meg is telt érzéssel, s lemezen az énekkel sem lett volna baj. Ez a műfaj azonban nem tűr lötyögést a színpadon, ennél lélektől lélekig a tét, Nick Galen azonban nem tudott mit kezdeni a mozdulataival - téblábolásával szépen kioltotta a hatást.

Utána Kampec Dolores. A régi számoktól bámulat és padló, az újabbaktól bosszúság: mint amikor egy újságcikknek ki kell húzni a felét. Az volt a benyomásom, hogy az elektronika és a szabad zene, az etnodzsessz és Ázsia, mindaz tehát, ami mostanság kalandot jelent Kampecék számára, kontroll nélkül burjánzott e darabokon. Disznó sarkítás az ilyen, de bennem csak a túlspilázott szerkezetek, az öncélú kavarás és a fárasztó menetidő emléke maradt - és nagyon hiányzott a letisztultság, a könnyedség, a belekapaszkodó.

Bizony jó tíz éve már, hogy itt járt David Thomas: ´87-ben Szentendrén a Wooden Birdsszel, egy év múlva pedig az újjáalakult Pere Ubuvel a Petőfi Csarnokban.

Übü papa

meg-megszólal azóta is - akár a ´95-ös Raygun Suitcase, akár a tavalyi Pennsylvania teljesen rendben van -, hanem a társaság egyik fele Amerikában, a másik meg Angliában él, szóval az egy macerás buli. A két sápadt fiúval három évvel ezelőtt debütált Thomas (Erewhon); gitár, kütyük, trombita és melodeon - ez ugye lényegesen mozgékonyabb vállalkozás. Azt azonban, hogy alárendeltje lenne Übünek, még tévedésből sem mondanám. Míg az "stadionzenekarrá" szeretett volna válni, ez a trió megengedhette magának az intimitást, a csendet, a bensőséges költészetet és a kamaraszínházat.

David fekete nadrágot és fekete inget viselt piros hentesköténnyel. Nélkülözte a zokniját és a cipőjét, s mintha újabban is hízott volna kicsit. "rák óta borzasztóan szenvedett, a gerincét, a hátát fájlalta. Sántikált, vagy lerogyott egy székre, tulajdonképpen úgy festett, a végét járja. Azt kell mondanom, megindítóbban agonizáló Buddhát soha nem láttam még piros henteskötényben. A hátáról, igaz, valójában csak a koncert után szereztem tudomást, addig gyanítani sem mertem, hogy show-elem vagy sorscsapás e kín. Az volt csak szent, hogy bármiként is: hibátlanul alkalmazza. Alkalmasint fulladásos roham is rátört, ugyan azt már hallottam korábban lemezről, a Kathleen című számban. Röhögésileg kibukni vagy kibukásilag röhögni - ezek a dolgok szépen egymásba csavarodtak, mint rendesen, általában.

David "Ornette Coleman műanyag szaxofonját idéző hangja", apró melodeonja is lehetett a régi, a gitáros Keith Moliné és a trombitás Andy Diagram azonban olyan tripeket kevert ki, amilyenekről én gitártól és trombitától még nem hallottam. Mindezt minden felhajtás nélkül, tök visszafogottan - nehogy extremitásnak tűnjék, ha borzong a hát.

Hatvan percet szeretnék elképzeltetni így, aztán a ráadásnak is vége lett, s tulajdonképpen már a lemezét árulta David, mikor is kitűnt a csoda. Sugárzott az arca, és a járása is szemlátomást... - "mire véget ért a koncert, David Thomas megszabadult a fájdalmától". (H. Csaba szavai, köszönet és hála.)

Hát így. Nagyon kevés gitárzenekart ismerek, amelyre szükségem lett volna ez után. Az Ex nem tartozott közéjük - kivált úgy fél kettő magasságában. Három-négy szám, és meg kellett lépnem, az volt a benyomásom: múlt idő. Persze könnyen lehet, magamra értettem.

Tisztázatlanok még a számítások, mindenesetre már kiderült, legfeljebb pár tízezernyi forint a veszteség. Kábé háromszázötven fizető látogató, szerintem ez egy tisztességes szám. A HungaroCarrot további sorsa, ezzel együtt, kérdéses még. Szar dolog - vagyis nem meglepő. Gondolom, most jöhetne a patetikus búcsú, de nem teszi. Megvettem Davidtől a Meadville-t, hadd mulattassam inkább azzal magam.

Marton László Távolodó

HungaroCarrot ´99, Trafó, október 23.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.