Lemez

Kennedy meets Gershwin

  • - csk -
  • 2018. június 14.

Zene

Az idén hatvankét éves brit hegedűs sajátos szerepkörben írta be magát a komolyzenei interpretációtörténetbe: ő lett „a klasszikus muzsika fenegyereke”. Kezdettől arra törekedett, hogy feltűnést keltsen: hajviselettel, ruházkodással, a bizalmaskodó haveri stílussal, amellyel a közönséghez fordul – és persze híres felvételei (például A négy évszak) erőszakosan hatásvadász, zeneidegen megoldásaival. Amíg jobban tudott hegedülni (bár sohasem úgy, mint valóban jelentős pályatársai), addig a dolog meghallgatható volt, bár ellenszenves. Később, amikor hangszeres teljesítménye megkopott, a jelenség kínosabbá vált. Ma ő a klasszikus zene kiöregedett punkja, aki Hendrix-, The Doors- vagy The Who-projektekkel lép közönség elé. Aki eredeti alakjában ismeri az említettek zenéjét, aligha vonzódhat a pancsolt változatokhoz.

A legutóbbi, ezúttal Gershwint megcélzó albumon nagy slágerek (Rhapsody in Blue, Summertime) kissé sápadt jazzfeldolgozásait halljuk, Kennedy saját kombójának kíséretével, két ide nem illő, saját szerzeménnyel is megtoldva. A műfajnak kétségtelenül van létjogosultsága: a jazzhegedülés nagy hagyományú vonulat, Nigel Kennedy is a szép emlékű Stéphane Grappellit utánozza kimódoltan enervált „nagyon laza vagyok és kicsit unom is” stílusával – de az egész fáradt és haknijellegű. Másodosztályú hegedülés isteni szikra nélkül, szokványos imp­rovizációkkal. Kennedy – a legjobb popsztár a klasszikus zenészek között, a legjobb klasszikus zenész a popsztárok között – az eredetiség pózában kommersszel kínálja a közönséget. Köszönjük, nem kérjük, kár szegény Gershwinért.

Warner Classics, 2018

 



Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.