Lemez

Kennedy meets Gershwin

  • - csk -
  • 2018. június 14.

Zene

Az idén hatvankét éves brit hegedűs sajátos szerepkörben írta be magát a komolyzenei interpretációtörténetbe: ő lett „a klasszikus muzsika fenegyereke”. Kezdettől arra törekedett, hogy feltűnést keltsen: hajviselettel, ruházkodással, a bizalmaskodó haveri stílussal, amellyel a közönséghez fordul – és persze híres felvételei (például A négy évszak) erőszakosan hatásvadász, zeneidegen megoldásaival. Amíg jobban tudott hegedülni (bár sohasem úgy, mint valóban jelentős pályatársai), addig a dolog meghallgatható volt, bár ellenszenves. Később, amikor hangszeres teljesítménye megkopott, a jelenség kínosabbá vált. Ma ő a klasszikus zene kiöregedett punkja, aki Hendrix-, The Doors- vagy The Who-projektekkel lép közönség elé. Aki eredeti alakjában ismeri az említettek zenéjét, aligha vonzódhat a pancsolt változatokhoz.

A legutóbbi, ezúttal Gershwint megcélzó albumon nagy slágerek (Rhapsody in Blue, Summertime) kissé sápadt jazzfeldolgozásait halljuk, Kennedy saját kombójának kíséretével, két ide nem illő, saját szerzeménnyel is megtoldva. A műfajnak kétségtelenül van létjogosultsága: a jazzhegedülés nagy hagyományú vonulat, Nigel Kennedy is a szép emlékű Stéphane Grappellit utánozza kimódoltan enervált „nagyon laza vagyok és kicsit unom is” stílusával – de az egész fáradt és haknijellegű. Másodosztályú hegedülés isteni szikra nélkül, szokványos imp­rovizációkkal. Kennedy – a legjobb popsztár a klasszikus zenészek között, a legjobb klasszikus zenész a popsztárok között – az eredetiség pózában kommersszel kínálja a közönséget. Köszönjük, nem kérjük, kár szegény Gershwinért.

Warner Classics, 2018

 



Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.