Képmesék - Fejér Gábor-Háy János: Budapest - hídfőváros

  • Csáki Judit
  • 2005. június 30.

Zene

Szeretem a fotóalbumokat, és utálom azt a kiadói-terjesztői "politikát", amely ezzel az én elfogult szeretetemmel visszaélve egyre-másra dobja piacra a giccses, gondolattalan és pofátlanul drága albumokat.

Szeretem a fotóalbumokat, és utálom azt a kiadói-terjesztői "politikát", amely ezzel az én elfogult szeretetemmel visszaélve egyre-másra dobja piacra a giccses, gondolattalan és pofátlanul drága albumokat. Na, nem mintha hagynám becsapni magam: ha kizárólag szoros celofánba burkolt példányok sorakoznak a polcon, már odébb is álltam - engem ne vegyenek paliraÉ Nem bukom a trükkös összefonódásokra sem: a gondosan válogatott notabilitások szupergéppel és szuper-komputersegédlettel, ám a pénztárgép csengését leszámítva gondolat nélkül megörökített portréi lírai körítéssel sem érdekelnek. Képeslapokat sem szeretek nézegetni könyvbe kötve. Az általános képektől is émelygést kapok: ételek, kutyák, babák, nők, virágok. Lágyító szűrők, érzelgős fotósok hagyjanak békén. Summa: a jó fotóalbum éppúgy szól valamiről,

mintha betűvel

írták volna. Illetve éppen nem úgy szól, hanem amúgy: ahogy a betű nem tudna.

A riportfotókat, a célirányosan rendezett képsorokat, az informatív sorozatokat meg a "kancsal" képeket - nos, ezeket kedvelem én. Talán csak a legutolsó szorul magyarázatra: az "ismerős látvány, csak éppen így még sose láttam" típusú kép. A "kancsalságban", a parányi vagy nagyobb elhúzás-ban, a nézőpont, a szemlélet, azaz a gondolat másságában rejlik az a vonzerő, amely magához láncolja a néző (képolvasó?) tekintetét, és megállítja kezét a lapozásban.

Fejér Gábor fotóriporter. Sok egyéb mellett a napilap iskoláját is kijárta, a professzorságig vitte benne - fényképezett csatornázást, vendégművészt, felvonulást. Nem erénye, hogy élesek a képei; az sem, hogy az elkapott pillanatok mind beszédesek. Szakmai minimum. Portréin az ember - a művész és a hétköznapi - mindig rejtvény, többnyire megfejthetetlen, amilyen valójában. Fejér szüntelenül nézi a világot, elementáris kíváncsisággal, türelemmel és megértéssel - és amilyen mákja van, mindig ott a fényképezőgép a kezében, amikor nemcsak látni, de láttatni is érdemes.

Új kötete jó ajándék az érdeklő-dő turistának, de nem neki szól. Hanem például nekem, aki a tárgyát, Budapest hídjait és köztük a vizet, köröttük meg a várost ismerem, hiszen budapesti vagyok, itt születtem, sosem éltem máshol (bár gyökerességről, sőt tősgyökerességről nem mernék beszélni). Szeretem is - egyiket jobban, másikat kevésbé, de ez mindegy, hiszen a kevésbé szeretés is viszony, tehát viszonyom van hozzájuk. És ezt a viszonyt ke-resem most Fejér Gábor képein.

A kötet maga is tartalmaz kettő darab viszonyt; az egyik szükségképpen Fejéré, erről majd alább. A másik Háy Jánosé, aki alighanem azt a feladatot kapta a szerkesztőtől, hogy írjon mindegyik hídhoz egy-egy novellát. A tárcanovellák éppen úgy egymáshoz kapcsolódnak, mint a hidak a Duna révén; a történeteknek olykor van köze hídhoz, olykor nincsen - de hozzánk, a hidakon sétálókhoz, biciklizőkhöz, autózókhoz, buszozókhoz mindnek köze van. Rólunk szólnak ezek az írások, elmagányosodott középkorúakról, egykori ifjakról, mai öregekről. Fölbomló házasságokról, reményteli vagy reménytelen újrakezdésekről.

Bizonyos értelemben mégiscsak a hidak története ez. A képek maguk is történeteket mesélnek: valaki a korlátra támaszkodik, kalapja karimája sötétbe vonja homlokát, de azért látjuk, nehéz élete van. Egy kisfiú egy

csokor orgonával

üldögél a lépcső korlátján - anyjának viszi vajon? Alatta a lépcsőn kuporgó koldus kéreget. Az Árpád híd alatt törülközőbe temeti arcát egy napozó nő. Valaki biciklire pattan, valaki fut, valaki áll, valakik forró csókban forrnak össze. Csupa élet a csupa híd.

De nem csak az élők története ez. Gellért püspök keresztjét emeli a napsütötte Erzsébet híd fölé - ebből a szögből még sose láttam a várost. A hidakat sem: alulról, oldalról, a víz közepéről, levegőből. Hajnalban, alkonyatban, éjjel. Tavasszal, télen. És most mit se számít, hogy ismerem: fölismerni tanulom éppen. Megfejteni, honnan nézi Fejér az oroszlánt, a szélesen elnyúló úttestet, a vastag acélsodronyokat. És miközben fölismerek mindent, úgy látom, mint még soha: Fejér történetét olvasom ki belőlük. Hogy volt egy méla, napsütötte (tán vasárnap) délután, amikor sehol egy lélek a hídon. Vagy volt egy pillanat, amikor vörös fényben úszott az Erzsébet híd kecses acélsodronya. Egy alkony, amikor a nap két függőleges huzal közé bújt. Egy szög, amelyben a párhuzamosok találkoztak. Egy másik, amelyből a Lánchíd oroszlánja motorcsónakot őriz.

Fejér nem ugyanazt mondja, amit Háy - ez persze rendben van. Az egyik a helyről, a másik az emberekről beszél. Csak éppen szüntelen egymásba játszanak; író és fotóművész egymást gazdagítja. Együtt állítják, hogy nézőpont (vagy objektív?) kérdése az egész: szép lehet, nagyon szép az unásig közömbös vagy a reflexből ronda.

Mérges felhők gyülekeznek odafönt, a távolban még ott egy keskeny égcsík: a Petőfi híd szép. Gondolta volna valaki?

Népszabadság Könyvek, 2005, 192 oldal, 5990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.